GTI 43 Postad 10 Maj (redigerade) Har en Monsun 31 som har en dyvika strax ovanför bottenstocken babord akter. Det är en skruv(bult med ca 1,5 cm i gänga och ganska kort). Utloppet är i direkt kontakt med länsgropen inne i båten via en "lina" ansluten till botten av gropen. Dyvikan läcker en del under ett dygn och har "alltid" gjort det så länge jag ägt båten - sex-sju år - men tänker att det vore bättre att täta den på något sätt istället för att länsa ut via el-pump ut i sittbrunnen. Allting funkar men jag vill ha stopp på "flödet. Vad är bästa sätt att täta dyvikan på? (Möjligen borttagning och igenplastning till hösten/våren men inte aktuellt under säsong) Bricka, packning, sikaflex i gängorna eller annat eller allt ihop? Tips emottages tacksamt! P.S planerar lyft och hänga en timme i "selen" i kranen i småbåtshamnen D.S Redigerad 10 Maj av GTI Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
No_jah 460 Postad 10 Maj Spontant tycker jag du borde demontera dyvikan, göra rent, täta om och montera den igen. Men svårt att säga utan att veta hur den ser ut. Dock är en timme hängande i sling lite snålt med tid. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 722 Postad 10 Maj Lite svårt att se dyvikan framför mig, är det en vanlig i mässing som sitter med 3-4 skruvar och en fläns samt en mässingspropp? Är det någon av dessa? https://www.moory.se/c/till-baten/dranering-lansning/dyvikor/?_gl=1*7zk67z*_up*MQ..*_ga*MTIxNjA5MzgwOS4xNzc4Mzk4NjAy*_ga_H5HZXBFMDE*czE3NzgzOTg2MDEkbzEkZzAkdDE3NzgzOTg2MDEkajYwJGwwJGgxNjgxNDEwMzQz Skicka länk tillbaka på den som är mest lik. Det kan sitta en O-ring på proppen annars är det som @No_jah skriver demontera, gör rent och täta om. SIKA 591 med accelerator går snabbare men 1 timme... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
GTI 43 Postad 10 Maj tack för input Typ denna: https://www.moory.se/p/plugg-till-dyvika-massing-60mm/ Ingen o-ring i dagsläget vad jag minns Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
GTI 43 Postad 10 Maj eller denna https://www.hjertmans.se/sv/produkt/vatten-vvs/dyvikor-lanspluggar/dyvikaskruv-massing-stor Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
GTI 43 Postad 10 Maj Tänkte på det, kan man inte använda drev (som rörmokarna gör när de sätter packningar etc) i gängorna med? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 722 Postad 10 Maj Med skruvmejselspår alltså. Den tätar oftast med kona mot ett säte och där kan ju finnas skador på dessa som gör att det inte håller tätt. Om det nu är själva proppen som är otät. Antingen köper du en ny byter eller gör du ett "Åsa-Nisse" patent med något tätningsmedel som går ganska lätt att lossa. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 722 Postad 10 Maj 2 minuter sedan skrev GTI: Tänkte på det, kan man inte använda drev (som rörmokarna gör när de sätter packningar etc) i gängorna med? Linblåna och pasta är egentligen för koniska rörgängor och gängtejp (usch) är endast till för tryckluft. Loctite 577 och 542 brukar sitta hårt när det härdat, så då får man byta hela dyvikan sen men det kanske är bäst att göra det. Annars SIKA eller PL400 som tål fuktiga ytor bättre än SIKA. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
GTI 43 Postad 12 Maj (redigerade) Dyvika bytt till en ny med packning inköpt hos skeppshandlare - se bild på gamla - utan packning. Nu ingen (knock on wood) inträngning I länsgropen längre via linan och öppningen i bottestocken/dyvikan. 🙂 IMG_2239.HEIC Redigerad 12 Maj av GTI 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 722 Postad 12 Maj Ja den gamla saknade O-ringen, där för höll den inte tätt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 5 222 Postad 15 Maj 2026-05-10 vid 09:43 skrev GTI: tack för input Typ denna: https://www.moory.se/p/plugg-till-dyvika-massing-60mm/ Ingen o-ring i dagsläget vad jag minns 2026-05-12 vid 17:27 skrev GTI: Dyvika bytt till en ny med packning inköpt hos skeppshandlare - se bild på gamla - utan packning. Nu ingen (knock on wood) inträngning I länsgropen längre via linan och öppningen i bottestocken/dyvikan. 🙂 IMG_2239.HEIC 2 MB · 9 downloads Ok, lin är ju annars bra att täta rörgängor med, linet sväller när det blir fuktigt och tätar bra. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser