Gå till innehåll
söndag 07 juni 2026
GTI

Segelleverans i stå

Rekommendera Poster

Beställde nytt storsegel till min Monsun i februari hos Boding som har loft i bl.a. Haninge och Göteborg till ett fördelaktigt pris, ca 10 % lägre än loft i Limhamn.

Leverans till Valborg förra veckan.

Började ringa och fick till sist svar per mejl och det var problem i produktionen (gissar Polen). Talade med dem igår och problemet berodde på restnotering av vald duk, Dacron, hos leverantören.

De svarade att jag skulle få en likvärdig eller bättre duk men leveransen skulle bli försenad ytterligare två till tre veckor.

Behålla offerten och leverans eller ej?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad får du för leveranstid från dom på Limhamn?

På Limhamn finns väl både Gran och Sydsegel...

Bor du i Skåne?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2 timmar sedan skrev GTI:

problem i produktionen (gissar Polen)

Senast jag kollade hade Boding sin produktion i diktaturen Kina och ev. i diktaturen Thailand.

Eftersom jag inte gillar diktaturer så skulle jag kolla upp var seglet ska tillverkas och ev. beställa av någon annan.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Köpte Gransegel i förrfjol och även det kom från Asien.. Minns inte vilket land dock. Blev också försenat flera veckor... Slutade med att jag körde till Malmö och hämtade det dagar innan kappseglingssäsongen startade. 

Vill TS ha seglet denna säsong är det väl bara att acceptera. Kul om du kan få en bättre duk än den offererade.

Mackey. Inte lätt att välja om man är minsta priskänslig. Köpte ju första segelstället till min Shark 24 från Narwal i Polen men fick ett bättre pris av Gransegel nu senast. Kvaliteten är likvärdig, det från gransegel känns lite mer genomarbetat, men de Polska seglen är rejälare i alla aspekter dock ganska slarviga sömmar som går lite hit och dit.... Hittade ett 5 cm stort nötningssår i min "nya" genua. Var köper du dina segel?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Testade Gransegel i Limhamn o de har möjlig leverans om 5-6 veckor. Förseningen beror enl dem på världsläget och tillgången på råmaterial (olja -glasfiber) som gör att det duken restnoteras. G-segel har tillverkning i Sydafrika, Kina och Sri lanka, inga egna "loft" för nyproduktion.. Boding i Turkiet och Sri Lanka.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Har du kollat med Lundh segel i Göteborg? Dom tillverkar sina segel själva, men det är möjligt att det blir lite dyrare med en svensk tillverkare. Dom gör bra segel, välsydda och håller många år. Egen erfarenhet!

Redigerad av ABC

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)
2026-05-06 vid 12:24 skrev Dava:

Var köper du dina segel?

Det var länge sedan nu, men 2012 valde vi bort Boding bla. för att de hade sin tillverkning i Kina, men också för att de var ganska ohjälpsamma på båtmässan när vi ville få hjälp.

UK Syversen köpte vi av och de hade då tillverkningen på Sri Lanka, som visade sig ha en svacka i demokratin just 2012 - 2014, men det kände vi inte till när vi beställde. Dessa har hållit väl och är fortfarande i bra skick enl. UK så de kan vi nog behålla 3 - 5 år till faktiskt.

Man kan med fördel använda demokratiindex och välja bort de auktoritära länderna när man ska köpa saker eller resa på semester tycker jag.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Demokratiindex

Jo, vi gör undantag. Tex. har vi besökt vänner på Kuba och i Ryssland.

Vi gör även misstag, men i stort känns det bra att undvika handel med/i auktoritära länder. Det blir lite dyrare och mycket krångligare och vissa saker får man helt enkelt låta bli att köpa för det blir för dyrt eller för krångligt.

Redigerad av Mackey
  • Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...