Gå till innehåll
fredag 05 juni 2026
SirGadden

Utombordare skakar på högre varv i neutral

Rekommendera Poster

Så här ser det ut när jag försöker varva min Mercury FS 115HK CT på neutral (se film). Kommer inte upp över 3000 varv för det skakar så mycket, ser ut som motorn ska flyga av nästan...

När man kör kommer jag upp i (ca) 5900 varv på fullgas.

Kan det vara luft i hydralstyrningen? I övrigt fungerar styrningen perfekt. Är lättstyrd, svarar snabbt och exakt samt har 2,75 rattvarv för max utslag åt båda hållen. Rattpumpen knakar och gnisslar en del dock. Har letat läckor överallt men inte hittat något.

Det är för övrigt Ultraflex hydralstyrning (UC 95 cylinder och UP 20 rattpump).

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
1 timme sedan skrev SirGadden:

Så här ser det ut när jag försöker varva min Mercury FS 115HK CT på neutral (se film). Kommer inte upp över 3000 varv för det skakar så mycket, ser ut som motorn ska flyga av nästan...

Det är inte meningen man ska varva upp motorn i neutralläge och det är helt normalt att den skakar då övervarvningsskyddet går in och bergränsar varvtalet för att skydda motorn.

Vem har sagt att man ska rusa motorn i neutralläge?

Gör du likadant med bilen?

Läs instruktionsboken.

Om det knakar vid fullt rattutslag och man fortsätter vrida ratten kan det vara överströmningsventilen som hörs.

Annars kontakta verkstad...

//Pär

Redigerad av Mercury_44XS

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Min Yamaha Grizzley ATV, är helt omöjligt att varva över typ 500 rpm utan växel i.

Perfekt varvtals begränsning.

Beter sig på samma sätt som din motor 

Tänk tanken halv gas och i med växel. Vad går sönder, eller slår maskinen runt?

Hur har det varit föregående säsonger?

Full gas och petat i en växel?

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kanske var otydlig men frågan handlar inte om man ska varva en motor eller inte. Att varva på neutral var för att belysa problemet på ett enkelt sätt. Men ja, jag kan varva min bil på neutral utan att den skakar så här, totalt orelevant dock. 😝 

Min förra Evinrude med styrvajer hoppade inte vid höga varvtal. Har inte sett någon annan utombordare som hoppar/skakar så här heller. Men har ingen erfarenhet av hydralstyrning så det kanske är normalt?

Tänkte att det kanske fanns folk med erfarenhet av hydralstyrning här (innan en verkstad blandas in).

Tänker lite i samma bana som Hybro, om jag t.ex. ligger i 38 knop och styrcylindern slår så här, hamnar båten upp och ned då? Inte kul med tvära kast i hög hastighet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Då har du mao ord två "fel"

Visst har jag gjort rivstartar med både manuellt växlad och automatbilar.

I inget av fallen full gas och skicka in en växel. Alltså utan att använda kopplingen eller peta i driven ...

- Vad händer om du låter motorn gå på tomgång. Och därefter petar i växeln.

Skakar motorn lika illa när du då ökar gasen och farten?

Redigerad av Hybro
  • Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
21 minuter sedan skrev SirGadden:

Kanske var otydlig men frågan handlar inte om man ska varva en motor eller inte. Att varva på neutral var för att belysa problemet på ett enkelt sätt. Men ja, jag kan varva min bil på neutral utan att den skakar så här, totalt orelevant dock. 😝 

Min förra Evinrude med styrvajer hoppade inte vid höga varvtal. Har inte sett någon annan utombordare som hoppar/skakar så här heller. Men har ingen erfarenhet av hydralstyrning så det kanske är normalt?

Tänkte att det kanske fanns folk med erfarenhet av hydralstyrning här (innan en verkstad blandas in).

Tänker lite i samma bana som Hybro, om jag t.ex. ligger i 38 knop och styrcylindern slår så här, hamnar båten upp och ned då? Inte kul med tvära kast i hög hastighet.

Tror inte du riktigt förstår hur din motor fungerar...

Den har ett elektroniskt övervarningsskydd i ECU som bryter tändingen någon hundradels sekund vilket gör att motorn skakar till och slår från sida till sida. Det är enorma krafter som sätter motorn i "gungning" och dessa krafter löser även ut säkerhetsventilerna i hydraulstyrningen. Detta är helt normalt beteende när övervarvningskyddet går in när du ligger still och varvar motorn i neutralläge.

Går övervarvningsskyddet in när du kör WOT med båten så kommer det inte att märkas på samma sätt mer än att motorn hackar till lite och den kommer inte att varva mer än 6200 r/min eller var inställningen för övervarvningsskyddet ligger när man har framväxel ilagd. I neutralläge och backläge ligger övervarvnings-skyddet vid ett betydligt lägre varvtal för att man inte ska kunna ha för högt varvtal när man backar båten.

Övervarvningsskyddet är till för att skydda motorn, inte för att "testa" hydraulstyrningen...

Tydligen har du testat detta innan och varvat upp din gamla Evinrude på samma sätt.

Vet inte var du fått för dig att man ska varva upp en motor i neutralläge, det är inte rekommenderat att göra så öht.

De flesta utombordsmotorer har ett övervarvningsskydd i neutralläge som skall förhindra att man kan varva motorn mer än 1500–2500 r/min, antingen mekaniskt via en spärr i fjärreglaget eller elektroniskt som bryter tändningen.

Sedan är det en avservärd skillnad på upphängningen av en bilmotor och en utombordsmotor och därför "skakar" inte bilmotorn på samma sätt

10 timmar sedan skrev SirGadden:

I övrigt fungerar styrningen perfekt. Är lättstyrd, svarar snabbt och exakt samt har 2,75 rattvarv för max utslag åt båda hållen.

Här skriver du ju att styrningen fungerar perfekt i övrigt. Hade det varit så att din styrning hade varit defekt på något sätt hade du fått glapp, hugg och kast i höga farter.

Läs instruktionsböckerna för motorn, hydraulstyrningen och båten till att börja med.

Men vill du förstöra både din motor och hydraulstyrningen så fortsätt med att övervarva motorn om du nu finner något nöje i detta men skyll inte på motorn när den går sönder.

//Pär

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

På motorträffen i Degerfors fick man, den hårda vägen, lära sig vad som kan hända om man övervarvar en obelastad motor.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Läraktigt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bara för att återkoppla så har jag pratat med auktoriserad verkstad och fått bekräftat att motorn (eller styrcylindern är det ju egentligen) inte ska bete sig så. Som jag misstänkte trodde dom det troligen var luft i hydralstyrningen. Luftning är inbokad! 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Varför skall du varva motorn över 3000 varv utan växel ilagd?

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Fränt... Impa du vet.

Min Grizzley ATV, går inte att varva när Park är inlagd.

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
15 minuter sedan skrev Hybro:

Min Grizzley ATV, går inte att varva när Park är inlagd.

Samma typ av övervarvningsskydd inbyggt i ECU eller tändsystemet, för att skydda motorn helt enkelt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...