Gå till innehåll
torsdag 04 juni 2026
fadern

fettsprutan sitter fast :-(

Rekommendera Poster

Hej,

Nu när jag smörjde styrreglaget som sitter bakom motorn, på ett väldigt svåråtkomligt ställe passade fettsprutan på att fastna på smörjnippeln. 😔

Det är en stor fettspruta från biltema med pistolgrepp. Jag köpte den för några år sedan.

Vet någon hur jag får loss den från nippeln?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Titta om det går att skruva isär anslutningen, de brukar vara 2-delade.

2 polygriptänger brukar funka...

Kasta sedan den j...a anslutningen och köp en ny som passar på slangen på något annat ställe än Biltema😉

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tänk på att inte dra den rakt ut den den måste ha en viss vinkel för att lossna. 

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
6 timmar sedan skrev Skoter:

Tänk på att inte dra den rakt ut den den måste ha en viss vinkel för att lossna. 

Hade samma problem med fastnande fettspruta (”fint” märke) för några år sedan. Slutade med att jag bröt av nippeln 🙁.

Sen fastnade samma spruta igen på en annan motor och då fick jag hjälp att få bort den. Så, ja det kan vara knepigt med fettsprutor. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
22 timmar sedan skrev Mercury_44XS:

Titta om det går att skruva isär anslutningen, de brukar vara 2-delade.

2 polygriptänger brukar funka...

Kasta sedan den j...a anslutningen och köp en ny som passar på slangen på något annat ställe än Biltema😉

Läs längre ned.

7 timmar sedan skrev Skoter:

Ja det är en del lirkande.

27 minuter sedan skrev ChristerN:

Hade samma problem med fastnande fettspruta (”fint” märke) för några år sedan. Slutade med att jag bröt av nippeln 🙁.

Sen fastnade samma spruta igen på en annan motor och då fick jag hjälp att få bort den. Så, ja det kan vara knepigt med fettsprutor. 

Jag hade två exemplar av Biltemas stora fettspruta, en i båten och en bland hjulbytargrejerna i garaget, hade! 
Du förpassades båda till metallåtervinningscontainern förra, eller om det var förrförra våren.

Det berodde främst på att dom var så himla svåra att fylla på med en ny fettpatron, och ja, en av dessa satt också fast ett tag på nippeln till drevets styraxel.

Jag köpte en ny hos Svedol (den billigaste modellen) och en hos Jula, sedan byttes den från Svedol ut mot ytterligare en från Jula, så det så! Julasprutan är mycket lättare att fylla på. Den fettsprutan jag har i båten har fått sitt slutrör utbytt mot en slang med smörjnippel som också finns hos Jula.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för alla svar! Nu har jag fått loss den. 🙂 det tog nog 1h. Jag vred den medurs och då lossnade den. 

Jag köpte även en snabbkoppling men då blev munstycket för stort så då fick jag inte dit den istället....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag köpte denna på amazon och den fick plats.

IMG_20260516_093734.jpg

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du får gärna lägga uppen länk till produkten om det är någon annan som vill köpa.

//Pär

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...