Gå till innehåll
måndag 15 juni 2026
tamb

Luftbubbla efter byte av bränslefilter VP2002

Rekommendera Poster

Hej,

Bytte båda bränslefiltren till min VP2002 idag. Bildats en liten luftbubbla i vattenavskiljaren i förfiltret. Lyckades minska storleken på bubblan genom att banka på koppen samtidigt som jag luftade men får inte bort hela. Måste den bort för att inte riskera att den åker i väg och orsakar motorstopp i sommar precis vid en besvärlig tilläggning?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 timmar sedan skrev tamb:

Bildats en liten luftbubbla i vattenavskiljaren i förfiltret.

Har du ett förfilter med glaskopp undertill så lär det inte vara en luftbubbla utan snarare vatten som är tyngre än dieselbränslet, luft stiger ju som bekant uppåt.

Har du kollat din bränsletank hur den ser ut inuti?

Det är normalt att vatten samlas i botten på ett förfilter eftersom dessa även har vattenavskiljande funktion. Brukar sitta en liten avtappningsskruv i botten på förfiltret som man skall tömma om det förkommer vatten i glaskoppen och detta kan se ut som en luftbubbla men den ligger på botten.

Ta gärna en bild...

//Pär

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2026-04-20 vid 09:43 skrev Mercury_44XS:

Har du ett förfilter med glaskopp undertill så lär det inte vara en luftbubbla utan snarare vatten som är tyngre än dieselbränslet, luft stiger ju som bekant uppåt.

Har du kollat din bränsletank hur den ser ut inuti?

Det är normalt att vatten samlas i botten på ett förfilter eftersom dessa även har vattenavskiljande funktion. Brukar sitta en liten avtappningsskruv i botten på förfiltret som man skall tömma om det förkommer vatten i glaskoppen och detta kan se ut som en luftbubbla men den ligger på botten.

Ta gärna en bild...

//Pär

Tack för svar! Det är luft. Ligger i toppen av glasbehållaren och bubblan var större innan jag började lufta men får inte bort det sista.IMG_1650.thumb.jpeg.aeb2604a523436287e92d89e185402e6.jpeg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Har lite svårt tolka bilden, men är det enligt markeringen som gränsskiktet och det är luft ovanför och diesel under?

Är du i sådana fall helt säker på att det är diesel längst ner och luft ovanför och att det inte är vatten längst ner och diesel ovanför? Så stor luftbubbla så är ju annars filtret helt tommt och motorn kan ju inte gå att starta. Dvs filtret är ännu inte fyllt med diesel. Eller har jag tolkat bilden fel?

IMG_1650.thumb.jpeg.aeb2604a523436287e92d89e185402e6.jpeg.4ae0aac820b758b5e6d675f4b5f72370.jpeg

Redigerad av Boanjohan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja där ser man, en bild säger mer än tusen ord😉

Den ligger nog kvar där tills du råkar ut för lite sjögång, då kanske den kan få för sig att flytta sig.

Sitter det en luftningsskruv i filterhuvudet så kan du prova att lossa den men pumpa inte med handpumpen om detta filter sitter före handpumpen vilket det troligen gör. Lossa skruven något varv och kolla om att ifall bubblan får för sig att söka sig uppåt–ut ur systemet.

//Pär

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är det det där som är bubblan, såg jag så dåligt🙂IMG_1650.jpeg.b15b5521fcf3b3a2a5f42db07082f9c6.thumb.jpeg.f472f65967ed549cb9f3be9b8f889eb5.jpeg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En VP2002 är självavluftande vid spridarna så jag skulle inte bry mig om det.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2 timmar sedan skrev Boanjohan:

Är det det där som är bubblan, såg jag så dåligt🙂IMG_1650.jpeg.b15b5521fcf3b3a2a5f42db07082f9c6.thumb.jpeg.f472f65967ed549cb9f3be9b8f889eb5.jpeg

Yes där är den!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...