Browning 1 Postad 17 April Hej, Dumma frågor av en nyinflyttade fortsätter. Vi har brandsläckare på båten som faktiskt är mycket äldre än två år. Ska vi lämna in dem på service? Eller göra oss av med dem? Var det? Inte dock normal kärl? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 725 Postad 17 April Kolla om det finns en manometer vid anslutningen överst på släckaren, den ska visa grönt. Kolla även om det finns något datum och signatur från senaste kontroll/service. Kolsyra/koldioxid är bäst och funkar även till till motorrum och el/elektronik. Men akta dig för miljömupparna😉 det är ju CO2... Finns någon ny gassläckare men glömt vad den heter, det är inte halon iaf. Annars funkar skum till fasta material och oljor men inte i närheten av motor, el eller elektronik.Vet Vet inte hur det är med skumsläckare idag om de nya är PFAS fria eller inte, de gamla kan innehålla PFAS. Pulver är olämpligt i båten tycker jag då det tränger in överallt och kan totalförstöra en motor då pulvret är som slipmedel och grisar ner hela båten om det bara skulle vara en liten brand som är lätt att släcka. Brandfilt i byssan är inte dumt... Hör även med ditt försäkringsbolag. //Pär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eld- 597 Postad 17 April (redigerade) Det lönar sig knappast att serva släckare. Köp ny istället. Fast om man vänder (pulversläckare) den varje år och manometern visar grönt så klarar den sig minst 10 år. Om du vill bli av med en brandsläckare så brukar de ha en egen plats för dem på kommunens återvinningscentral. Redigerad 17 April av Eld- Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
patrikflink 950 Postad 17 April 35 minuter sedan skrev Browning: Hej, Dumma frågor av en nyinflyttade fortsätter. Vi har brandsläckare på båten som faktiskt är mycket äldre än två år. Ska vi lämna in dem på service? Eller göra oss av med dem? Var det? Inte dock normal kärl? Då jag är ADR ansvarig på mitt jobb, så har jag även uppgiften att besikta väskor och brandsläckare. 1. Skaka tuben. 2. Kolla på manometer, okej, gå vidare till punkt 3, annars släng! 3. Ta en grövre nål eller gem. På manometer finns ett litet hål genom glaset. Tryck in gemet, nålen på manometer ska röra sig lite och gå tillbaka. 4. Kolla slangar och plombering, dåliga, släng släckaren och köp en ny. 5. Ändra dagens datum och fyll i när nästa besiktning skall göras. Klart. Kan upplysa att så här gör Presto mfl och tar duktigt betalt. 2 4 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 827 Postad 17 April (redigerade) Kan rekommendera släckspray för mindre bränder. Har aldrig behövt använda någon av mina men har sett såväl reklam-videos som oberoende tester av dem som visar att de funkar mycket bra. Det gäller förstås att gå på branden innan den har blivit för stor. Edit: Och de är inte ersättare för vanliga släckare utan ett komplement. Redigerad 17 April av ChristerN Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 5 223 Postad 17 April Om du nu vill göra dig av med en gammal brandsläckare, oavsett typ eller modell, så brukat det finnas en EU-pall med kragar på de större kommunala återvinningsstationerna, i avdelningen för miljöfarligt- (och brandfarligt-) gods. Men en endast två år gammal släckare är inte alls gammal, iallafall om då manometern visar grönt, som redan nämnts, liksom då att man kan vända och skaka på pulversläckarna någon eller några gånger om året. Jag har två pulversläckare ombord. Angående pulver, så är det ju egentligen ett jäkla skit, och det har ju också redan nämnts, men det släcker bra. Och brukar vara ett försäkringskrav. Lättvatten ”light water” har jag i källaren hemma, och det är ju avjoniserat vatten som skall ge mindre vattendroppar, en vattendimma som kyler och släcker bättre, för trä och porösa material, inte alls så bra till bränsle eller elektriska bränder ombord. Jag har även en större skumsläckare, som är bra till allt som kan brinna ombord. Sedan finns det en brandfilt i byssan. Det finns det en kolsyresläckare hemma i garaget, egentligen skulle ju den vara med ombord istället för en med pulver. Kolsyresläckare har jag använt i skarpt läge, dock inte ombord i en båt, det är effektivt om man lyckas komma nära brandhärden. En koldioxidsläckare för fast montage kan man ju ha i motorrummet, antingen med manuell- eller automatisk utlösning, koldioxiden tränger ju som bekant undan syret och den skadar ju ingenting som pulver och i viss mån vatten gör. Men man bör nu inte befinna sig i motorrummet om/när koldioxidsläckaren löser ut… Å andra sidan… brand i motor eller i bränslet ombord, man får ha en jäkla tur i oturen om man skall hinna dämpa en sådan eld, då den kan sprida sig explosionsartat, det kan vara ett bättre alternativ att hoppa i sjön än att försöka att släcka. Jag har bevittnat två båtbränder, den ena strax efter tankning, tre av besättningsmedlemmarna/familjemedlemmarna hoppade eller möjligen slungades överbord och klarade sig, det gjorde inte den fjärde, pappan, maken, som blev kvar i båten. Båten exploderade när motorn skulle startas, sannolikt var det en bensin, eller förgasad bensin i motorrummet som antändes av en gnista från startmotorn. Jag drömmer ibland forfarande (men inte så ofta) mardrömmar om detta, trots att den nu är omkring 45 år sedan. Den andra båtbranden var inte alls lika dramatisk, mer ett tillbud, brand i en hushållsrulle som hamnat på gasolspisen, det fanns en kastrull ned vatten och en brandfilt tillgänglig, som då användes innan det blev några egentliga skador. Jag har även bevittnat på håll hur någon kastade en stekpanna med brinnande innehåll överbord… Förebyggande är ju bäst, lämna allting hemma som är brandfarligt!🙂 Jag brukar ju säga att jag aldrig frivilligt går ombord i en båt med bensinmotor… det stämmer inte då jag faktiskt har varit ombord i en sådan x flera, men är ju mest för att retas jag brukar säga så, Men jag har nog aldrig varit så brandnojig som under de åren på 1980-talet vi hade en bobar motorbåt med förgasarbestyckad bensinmotor. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser