Gå till innehåll
lördag 06 juni 2026
peringvar

Resonera med mig - nästa båt?

Rekommendera Poster

Hej alla! 

Jag behöver input. Min kära fru kom igår och sa - Du, jag tror vi behöver byta båt. Då vilar jag inte på hanen ska sägas.

Bakgrund, vi bor på en Ö på västkusten. Använder båten från Mars - November. Primärt för nöje, bad, sportfiske (fokus på det behövs inte) samt jag som älskar åka runt i en tom skärgård tidig vår och sen höst. Idag har vi en Ryds 535 DL som vi är super nöjda med. Utmaningen är att vi för en månad sedan fick vårt andra barn. Ett sladdbarn, då vår förstfödde är 12 år. Vad spelar det för roll tänker ni? Jo för 12 åringen kan man ta på en flytoverrall och mössa och köra runt i 20 knop i april.

Men den lille kommer ju vara några månader under sommaren, så åka runt i en relativt öppen styrpulpet känns inte aktuellt. Båtlivet är en ganska stor del för oss.

Så önskemål är en båt med utombordare eller rak axel (drev osv kan jag noll och inget om). Optimalt en ruff där en litet barn och en vuxen kan krypa in för en power-nap alt skydd för sol eller regn. Hade varit kul om även jag och större sonen kunde sova ute någon natt. Men "båtsemester" är inte på agendan än på några år.

Ett litet pentryt vore ju kalas som bonus. 

Jag har varit inne på de olika flipper modellerna typ 620, men de känns som de börjar bli lite till åren? Annars rätt trevlig layout.

Eller så går man full on familjeliv och tittar på en Saga 27 med utbytt motor eller liknande båt.

Eller någon Ryds med kryp-in.

Ja ni fattar.

Är det någon som sitter med någon erfarenhet kring en båtmodell jag borde titta närmare på?

Utmanande är också den något begränsande budgeten på runt +- 100 000 SEK.

Önskar er alla fina vindar och billigt bränsle!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 minuter sedan skrev peringvar:

Min kära fru kom igår och sa - Du, jag tror vi behöver byta båt.

😃👍

15 minuter sedan skrev peringvar:

Jo för 12 åringen kan man ta på en flytoverrall och mössa och köra runt i 20 knop i april.

Ska ni behålla 535:an? 12-åringen vill kanske komma ut på sjön själv och det finns ju en viss risk att 12-åringen kommer att tjura ett bra tag annars.

Finns ganska många trevliga och bra båtar med fronthytt, mitthytt, akterhytt eller CC med kryp-in i 6–6,5 m klassen med utombordare. Till båtar i denna storleksklass bör du ha mellan 75–150 hk beroende på båttyp och storlek. Finns även vettiga alternativ mellan 5,5 och 6 m och då behöver man inte så stor motor men den ska ju inte behöva jobba på max varvtal om ni vill marscha i 20–25 knop.

Rak axel? Då får du nog gå upp en storlek till 7–8 m om du ska ha en båt som gör lite fart.

Som t.ex. Jeanneau Merry Fisher men då räcker inte 100 000 långt...

Inget fel på båtar med drev, man behöver inte kunna eller veta allt och man kan ju lära sig om du tänker på service och underhåll. Man lär så länge man lever...

Runt 100 000 är lite utmanande men kolla runt vad som finns.

Nästan enklare att du letar upp något sen kan vi säga bu eller bä...

Snipor som t.ex. Saga 27 hade jag glömt fortare än kvickt men det är min egna åsikt.

Inget fel på Saga 27 men tror det går lite väl sakta om ni är vana vid högre hastigheter.

//Pär

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
23 minuter sedan skrev Mercury_44XS:

😃👍

Ska ni behålla 535:an? 12-åringen vill kanske komma ut på sjön själv och det finns ju en viss risk att 12-åringen kommer att tjura ett bra tag annars.

Finns ganska många trevliga och bra båtar med fronthytt, mitthytt, akterhytt eller CC med kryp-in i 6–6,5 m klassen med utombordare. Till båtar i denna storleksklass bör du ha mellan 75–150 hk beroende på båttyp och storlek. Finns även vettiga alternativ mellan 5,5 och 6 m och då behöver man inte så stor motor men den ska ju inte behöva jobba på max varvtal om ni vill marscha i 20–25 knop.

Rak axel? Då får du nog gå upp en storlek till 7–8 m om du ska ha en båt som gör lite fart.

Som t.ex. Jeanneau Merry Fisher men då räcker inte 100 000 långt...

Inget fel på båtar med drev, man behöver inte kunna eller veta allt och man kan ju lära sig om du tänker på service och underhåll. Man lär så länge man lever...

Runt 100 000 är lite utmanande men kolla runt vad som finns.

Nästan enklare att du letar upp något sen kan vi säga bu eller bä...

Snipor som t.ex. Saga 27 hade jag glömt fortare än kvickt men det är min egna åsikt.

Inget fel på Saga 27 men tror det går lite väl sakta om ni är vana vid högre hastigheter.

//Pär

Tack för kloka inspel! Det verkar som 535:an får vara kvar i alla fall under sommaren. 

Gällande snipor är jag nog rädd att jag behöver hålla med dig. 5-7 knop är faktiskt väldigt långsamt. Det tror jag man snart tröttnar på. Eller det ger ett annat typ av båtliv. 

Jag får ge mig ut på blocket och titta på 6-6,5 meter klassen. Det känns som det hetaste spåret just nu. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
20 minuter sedan skrev peringvar:

Jag får ge mig ut på blocket och titta på 6-6,5 meter klassen. Det känns som det hetaste spåret just nu. 

Tyvärr har ju Blocket gjort bort sig med deras nya layout och de har tappat ganska mycket annonsörer. Svårt att hitta, svårt att sortera osv. och det enda de gör är ingenting, de har ju inte gjort något fel🤥

Ja kolla du vad sim finns på Blocket, annars vete f.n var man ska leta finns lite ströannonser på Marketplace eller vad det heter men det är ju inte alla som har tillgång tlll det inkl. undertecknad.

Återkoppla gärna om du hittar något intressant.

//Pär

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag hade nog bett dig kika på Uttern 6300.

Riktigt trevlig båt, går stadigt i havet här på västkusten tack vare sin längd och tyngd.

Och den går att få upp på trailer av en person.

Prismässigt nånstans mellan 50 - 120' beroende på skick.

Själv åker jag snipa med avhuggen akter (halvplanare) som normal körs i 7-8 knop.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Håller med @Janne_G Uttern 6300 är inte alls dum, 90–115 hk lagom på den.

Sen finns ju den lite mer oömma Uttern 6000 med öppet akterdäck, mitthytt och liten skans under fördäck. Klarar sig med lite mindre motor men 50 hk i minsta laget mer lagom med 60–70 hk så blir det lägre varvtal på marschfart. Gör ca 25 knop på topp med 60 hk.

//Pär

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om ni ska använda båten mer för transport till och från ön så är det ju skönt att kunna dra igen en dörr till hytten, speciellt vår och höst.

Satt och slötittade på Blocket nu på morgonen och hittade en del båtar som kan vara av intresse för er bl.a.:

Örnvik 566

Bella 571C

Örnvik 610 fanns också några stycken men där har vi inudrev som du var lite skeptisk till.

Ofta är det så när det gäller äldre båtmodeller från ca 6m och uppåt att det är inudrev på dessa.

Inte så avancerade att göra service på men går ju inte att jämföra med en 2-takts utombordare då dessa har 4-takt som det skall bytas motorolja på varje år. Ingen kamrem på Mercruisers bensinmotorer som man behöver oroa sig för.

Finns ganska många trådar här på MG om båtar och deras egenskaper och kolla runt på internet om du hittar något test som utförts på båtar ni tycker verkar vettiga. 

//Pär

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
11 minuter sedan skrev Mercury_44XS:

Om ni ska använda båten mer för transport till och från ön så är det ju skönt att kunna dra igen en dörr till hytten, speciellt vår och höst.

Satt och slötittade på Blocket nu på morgonen och hittade en del båtar som kan vara av intresse för er bl.a.:

Örnvik 566

Bella 571C

Örnvik 610 fanns också några stycken men där har vi inudrev som du var lite skeptisk till.

Ofta är det så när det gäller äldre båtmodeller från ca 6m och uppåt att det är inudrev på dessa.

Inte så avancerade att göra service på men går ju inte att jämföra med en 2-takts utombordare då dessa har 4-takt som det skall bytas motorolja på varje år. Ingen kamrem på Mercruisers bensinmotorer som man behöver oroa sig för.

Finns ganska många trådar här på MG om båtar och deras egenskaper och kolla runt på internet om du hittar något test som utförts på båtar ni tycker verkar vettiga. 

//Pär

Tack även Janne_G för inspel. 
Somnade till annonser av en hel del Utter båtar (ligger på topplistan nu) Samt även en äldre Bella 680 Cabin samt dess syskon som är något kortare. Dock noll erfarenhet av Bella. Men verkar vara gedigna båtar?

Jag ser också att ålder på motorn börjar segla upp som en fundering. Många av de olika ”hyttbåtarna” i prisklassen vi kollar kommer med 20 åriga motorer. Kanske bortskämd med en nyare idag. Jag kanske är onödigt orolig för äldre motorer? 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Kanske Grisslan 640, dom brukar var hyffsat billiga för storleken, och dom finns med  tre olika hyttmodeller.

640 FC https://www.blocket.se/mobility/item/18909705

640 C Jag hittar inga annonser eller bilder på denna model, den påminner mest om FC men med fördäck istället för brunn viket medför att den har tv kojer under fördäcket.

640 AC https://www.blocket.se/mobility/item/21826032

Edit.

Här finns lite bilder på C-modellen https://www.sokbat.se/modell/grisslan/640-c

Redigerad av No_jah

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)
57 minuter sedan skrev peringvar:

Jag ser också att ålder på motorn börjar segla upp som en fundering. Många av de olika ”hyttbåtarna” i prisklassen vi kollar kommer med 20 åriga motorer. Kanske bortskämd med en nyare idag. Jag kanske är onödigt orolig för äldre motorer? 

Åldern på motorn behöver inte betyda att de är slutkörda, det beror mycket på förre ägare hur motorn har skötts. Jag har under alla mina år i båtbranschen sett både det ena och det andra. Det har funnits kunder med mycket gamla motorer (redan på 1980-talet var de gamla) men de var i toppskick, sedan fanns det  andra som köpte ny motor och redan efter något år var den så misshandlad och misskött att det var skrothögen som gällde.

Så kollar man igenom motorn ordentligt när man tittar på en begagnad båt så ser man ganska snabbt om den är välskött eller inte.  Provköra motorn är ett måste och helst i sjön, är det inte möjligt så får man köra den på land med spolmuffar eller i en stor balja för kylvatten måste den ha.

Man kan ju fråga säljaren om hur den är servad och konserverad, om impellern bytts nyligen eller om det är en 4-taktsmotor hur ofta motoroljan bytts samt om och när kamremmen är bytt.

Kvitton och dokumentation är ett plus.

Instruktionsböcker...

Sen är det en begagnad motor och man kan inte garantera att den håller i 1, 5 eller 10 år till men ser man en allmänt misshandlad utombordare med skitig motor under kåpan eller en rostig inombordare med ett drev som saknar alla zinkanoder och är korroderat, då är det kanske  läge att avstå från affär.

//Pär

Redigerad av Mercury_44XS

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)
2026-04-17 vid 12:01 skrev peringvar:

Tack för kloka inspel! Det verkar som 535:an får vara kvar i alla fall under sommaren. 

Gällande snipor är jag nog rädd att jag behöver hålla med dig. 5-7 knop är faktiskt väldigt långsamt. Det tror jag man snart tröttnar på. Eller det ger ett annat typ av båtliv. 

Har Saga 27. Personligen tycker jag inte det är något att ha om det är mest dagsutflykter ni kommer göra, då vill ni definitivt ha lite mer drag🙂 Om inte utflyktsmålen ligger väldigt nära.

Är det camping, dvs vara ute några dagar, så är det mycket båt för pengarna även om de är lite trånga och obekväma i sittbrunnen, men praktiska med relativt rymliga ruffar och med akterhytt för tonåring att stänga in sig i. 

Redigerad av Boanjohan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2026-04-18 vid 09:46 skrev Mercury_44XS:

Åldern på motorn behöver inte betyda att de är slutkörda, det beror mycket på förre ägare hur motorn har skötts. Jag har under alla mina år i båtbranschen sett både det ena och det andra. Det har funnits kunder med mycket gamla motorer (redan på 1980-talet var de gamla) men de var i toppskick, sedan fanns det  andra som köpte ny motor och redan efter något år var den så misshandlad och misskött att det var skrothögen som gällde.

Så kollar man igenom motorn ordentligt när man tittar på en begagnad båt så ser man ganska snabbt om den är välskött eller inte.  Provköra motorn är ett måste och helst i sjön, är det inte möjligt så får man köra den på land med spolmuffar eller i en stor balja för kylvatten måste den ha.

Man kan ju fråga säljaren om hur den är servad och konserverad, om impellern bytts nyligen eller om det är en 4-taktsmotor hur ofta motoroljan bytts samt om och när kamremmen är bytt.

Kvitton och dokumentation är ett plus.

Instruktionsböcker...

Sen är det en begagnad motor och man kan inte garantera att den håller i 1, 5 eller 10 år till men ser man en allmänt misshandlad utombordare med skitig motor under kåpan eller en rostig inombordare med ett drev som saknar alla zinkanoder och är korroderat, då är det kanske  läge att avstå från affär.

//Pär

Hej, 

Intressant och bra poänger jag tar med mig. Skicket och att ta med sig en vän som har bättre koll på motorer än mig. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2026-04-18 vid 16:54 skrev Boanjohan:

Har Saga 27. Personligen tycker jag inte det är något att ha om det är mest dagsutflykter ni kommer göra, då vill ni definitivt ha lite mer drag🙂 Om inte utflyktsmålen ligger väldigt nära.

Är det camping, dvs vara ute några dagar, så är det mycket båt för pengarna även om de är lite trånga och obekväma i sittbrunnen, men praktiska med relativt rymliga ruffar och med akterhytt för tonåring att stänga in sig i. 

Hej,

Bra inspel, det är en imix av användning jag ser framför mig. Dock tror jag det lutar lite mer åt dagsturer med övernattning då och då. Så några knop till tror jag att vi hade behövt. Även om Saga 27 är trevlig och med en akterruff som lockar.  

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...