Gå till innehåll
söndag 26 juli 2026
goranfre

VP DP 290 - packningar

Rekommendera Poster

Hej,

Jag har tidigare haft en båt med Alpha one Gen I -drev men har nu för första gången en båt med VP DP 290. Frågan är vilka packningar man bör byta när man hänger tillbaka drevet efter vintern? För Alpha'n finns det ett kit just för detta ändamål. Undrar om det finns något liknande för Volvo? Eftermarknadsalternativ är ok! Det enda jag hittar är svindyra satser med alla packningar man kan tänka sig. Men det är lite overkill då jag inte tänker renovera hela drevet. Inte just nu i alla fall...

Mvh

Fredrik

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

Du behöver inga packningar för att montera på drevet.

Har du bytt olja så byter du två o-ringar och en packning på oljepluggarna.

Byt gärna knutbälgen om du inte vill byta båda.

Ingemar

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Till Volvo Penta 290/290 DP behövs inga packningar alls.

Det enda är att återansluta knutbälgen och kylvattenslang samt ev. avgasbälg.

Se bara till knutbälgen är helt sprickfri och att ytorna på bälgarna hela och där bälgar och slang skall sitta är hela och rena samt fria från korrosion. Finns det minst tillstymmelse till torrsprickor i knutbälgen så byt denna.

Vissa limmar knutbälgen men det är inte nödvändigt.

//Pär

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Köp helst Volvo-Pentas original knut- och avgasbälg.

Det finns olika fabrikat med piratdelar, Orbitrade är den minst dåliga av piratbälgarna, men två år i rad har avgasbälgen havererat nån gång under säsongen. Så numera blir det V-P original, dyrare men man känner med en gång att det är en annan materialkvalitet.

Det finns servicestatser att köpa, Kanske Olsson i Ellös levererar Orbitrade… men du kan se på bilden hur grejerna ser ut. Avgasbälgen tycks inte ingå i satsen.

Det finns avgasbälgar med eller utan klaff, om du har en klaff, en ”gummiflärp” längst ut på avgas och kylvattenutsläppet på kavitationsplattan så skall du inte ha någon klaff i bälgen och vice versa.

Vidare finns det två offeranoder som byts varje vår, en runt propelleraxeln och en längst ned på skölden, det är lätt att köpa fel, då det finns några olika varianter, inte bara att det skall vara zink för västerhavet och aluminium på ostkusten, utan det finns två olika dimensioner på den som skall sitta runt propelleraxeln.

Sedan finns det två nylon- (eller plast-) bussningar i lyftgaffeln (om den nu heter så) dessa brukar spricka och bör då ersättas, dom finns i två olika dimensioner, iallafall för 290 duoprop.

Senare 290dp-drev skall ha den som har större diameter.

Någon gång bör man ju även byta kylvattenslangen, som är rätt besvärlig att komma åt och få loss på sköldens insida.

Reglagekabeln till ”backslaget” kan ju vara en vinst att byta sisådär vart femte eller tionde år, om du har ett elektroniskt reglage märker du inte att den kabeln kärvar förrän reglaget larmar med felkod, om du har en traditionell mekaniskt reglage märker du att det går trögt och blir svårt att växla.

Kolla även att kuggsegmentet på styrhjälmen är helt och kuggar in i kugghjulet till drevvinkelgivaren, detta segment har en jäkla förmåga att spricka vid skruvhålet, trots att där finns en bussning. Utan detta kuggsegment fungerar inte drevlyften riktigt som den skall, lite beroende på omständigheterna.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej igen!

Tack så mycket för att ni tog er tid att svara så utförligt!

Mvh

Fredrik

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)
14 timmar sedan skrev goranfre:

Hej igen!

Tack så mycket för att ni tog er tid att svara så utförligt!

Mvh

Fredrik

Föralldel!

Sedan kan det vara rätt besvärligt att få på drevet, samtidigt som drivknuten skall på den splinsen på axeln, samtidigt som reglagekabeln inte får komma i kläm samtidigt som bälgen skall krängas på den inre och yttre flänsen. Avgasbälgen kan man vänta med till sist, den går att kränga på när drevet är upplyft och delvis upplyft. Alla slangklämmorna skall placeras så att dom går att (nästan) komma åt och att dess förskruvningar inte skaver mot någonting.

En slangsklämmeskruvmejsel och en liten hylsnyckelsats med minst en lång förlängare, kardanknut och 7mm hylsa klarar man sig inte utan.

Om du känner en fingefärdig pianospelare, illusionist, ficktjuv eller annat person med bra motorik i fingrarna så tag denna till hjälp!

Ja, och en viktig grej man lätt kan glömma…

Reglagekabelns hölje skall låsas fast med en hake på drevets utsida och samtidigt dess framsida, alltså vid hålet där den går in i drevet. Vill minnas att det inte är metriska mått på den skruvskallen, jag minns inte exakt, men tror ringnyckel med spärrfunktion på 11 eller 12 mm passar.

Anbringa gärna gänglåsning på dom skruvarna på drevet som du sedan inte kommer åt då båten ligger i vattnet. Särskilt ”plunchen” eller vad den heter, den runda grejen som fixerar drevet i styrhjälmen, den vill man inte tappa för då kan man inte styra båten.

Om den där ”plunchen” sitter svårt fast på hösten när drevet skall tas av, finns det ett knep. Det finns två mindre gångade hål i den, i dessa hål passar skruvarna till drevets kåpa. Skruva i dessa skruvar i dessa hål då lyfter man upp ”plunchen”.

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Lite pallningsvirke i olika dimensioner/tjocklek är bra att ha till hands om man inte har en drevlyft på hjul. Några bitar 2" x 5" och några tunnare ner till 10–15 mm som är ca 30 cm långa brukar funka.

VP 280/290 är inte lätta att ansluta, det är betydligt enklare att hänga på ett Mercruiser Alpha eller Bravo drev😉

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej igen och ytterligare tack för alla detaljer.

Jag tänkte göra ett försök i morrn. Men när jag läser ovan så känner jag igen mig från Alpha One. Där man har stångats sig blodig för att få in drivaxelns splines i rätt läge för att få in drevet sista biten.

Mvh

Fredrik

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
10 timmar sedan skrev goranfre:

Hej igen och ytterligare tack för alla detaljer.

Jag tänkte göra ett försök i morrn. Men när jag läser ovan så känner jag igen mig från Alpha One. Där man har stångats sig blodig för att få in drivaxelns splines i rätt läge för att få in drevet sista biten.

Mvh

Fredrik

Jag ser till att växel ligger i och så vrider jag (eller medhjälpare) på propelleraxeln tills man hittar rätt läge så att splinesen hamnar rätt, svårare än så är det inte.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...