Gå till innehåll
torsdag 04 juni 2026
patrikflink

Någon som kan rekommendera relä.

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Fick lite problem nu när vi kom till hemmahamn. 

Bogpropellern tok hängde sig åt styrbord. Fick samma problem förra året och då smörjde ja reläet och jobbade med blecken. Tyvärr är detta relä ett öppet och efter dagens fadäs så vill jag montera ett nytt!

Är ett BP 500B QL VP (orginal från fabrik).

Några rekommendationer?

IMG_20260412_112841464_HDR.jpg

Screenshot_20260412-115650_Chrome.png

Redigerad av patrikflink

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja det är rätt relä du hittat.

Vad kostade det hos mueller i Tyskland?

Har sett priser på ca 5900 kr i Sverige...

Troligen en bogpropeller från Engbo/Sleipner som fått Volvo Penta QL dekaler och Volvo Penta prislapp😏

Har ingen aning om det går att ersätta med annat "universalrelä" än original.

//Pär

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
44 minuter sedan skrev Mercury_44XS:

Ja det är rätt relä du hittat.

Vad kostade det hos mueller i Tyskland?

Har sett priser på ca 5900 kr i Sverige...

Troligen en bogpropeller från Engbo/Sleipner som fått Volvo Penta QL dekaler och Volvo Penta prislapp😏

Har ingen aning om det går att ersätta med annat "universalrelä" än original.

//Pär

Att det är rätt vet jag (har manual med art nr osv).

Men jag vill inte köpa samma igen, ska ha ett slutet/förseglat relä typ denna som bilden.

Oavsett om jag måste köpa original så "out of stock" överallt utomlands.

Är inte orolig att göra om så ett annat fungerar, men osäker om 250A relä räcker.

Om jag har läst rätt så min på 3kw.

Det relät jag bifogat, kostar 261kr inkl frakt.

Original 479:99 dollar. 

71xzecRVDJL._AC_SX569_.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Man är ju som man är.

Går det att lägga i något i kontaktytor?

IMG_20260412_174806304_HDR.jpg

IMG_20260412_174755437_HDR.jpg

IMG_20260412_174833342_HDR.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Bra bilder, men ändå litet svårt att se….

Jag tycker att det ser ut som om kontaktytorna varit behandlade på något vis  men att den behandlingen delvis smält bort. En hög ström som hindrats av en resistans och så har inmatad effekt blivit till värme istället.

Och i så fallet, om nu mitt antagande stämmer, så har ditt relä (eller egentligen ”kontaktor”) för klena kontaktbryggor. Var det specat till 100A? Så kanske du skall ha ett kraftigare, om det finns…?

Alltså det har flutit en för hög ström genom kontaktbryggan och dess anläggningsytor, delarna har ”svetsats” fast i varandra varvid då bogpropellern hängde sig åt sb.

Men om det en gång när grejerna var nya, funkade bra tillsammans kan man ju misstänka andra fel, någon mekanisk tröghet i bogpropellerns motor eller växel? en allt för låg spänning från batteriet, då vill naturlagarna kompensera och strömmen ökar (iallafall till en viss del).

Redigerad av Georg_Ohm
  • Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan skrev Georg_Ohm:

Bra bilder, men ändå litet svårt att se….

Jag tycker att det ser ut som om kontaktytorna varit behandlade på något vis  men att den behandlingen delvis smält bort. En hög ström som hindrats av en resistans och så har inmatad effekt blivit till värme istället.

Och i så fallet, om nu mitt antagande stämmer, så har ditt relä (eller egentligen ”kontaktor”) för klena kontaktbryggor. Var det specat till 100A? Så kanske du skall ha ett kraftigare, om det finns…?

Alltså det har flutit en för hög ström genom kontaktbryggan och dess anläggningsytor, delarna har ”svetsats” fast i varandra varvid då bogpropellern hängde sig åt sb.

Men om det en gång när grejerna var nya, funkade bra tillsammans kan man ju misstänka andra fel, någon mekanisk tröghet i bogpropellerns motor eller växel? en allt för låg spänning från batteriet, då vill naturlagarna kompensera och strömmen ökar (iallafall till en viss del).

Du har helt rätt, kontaktytorna har svetsas samman.

Det är ett relativt nytt 100Ah batteri (2 år) och när man väl använder bogen så är det riktigt tryck i grejerna. Så inget fel på motorn eller spänning. Inget sot runt omkring, rent och fint.

Bild 1 och 2 så ser man att det saknas kontaktytor (okänt material) som jag har filat jämt (inte allt) förra året. Fungerade hela året, men nu så hängde den sig igen pga av detta. Slog till kontaktorn, då stannade den och gick att köra normalt igen utan problem, SB resp. BB. 

Är väl original sedan 1996 så man kan väl vara nöjd att det höll så länge...

Att det ska vara för klent har jag mycket svårt att tro då detta är en originaldel.

Så här skriver tillverkare om kontaktorn:

Device Type NO - SP - DT

Voltage 12V D.C.

Coil Type Intermittent

Amps 100 Amps

Coil Resistance (Ohms) 9

Pull In Voltage (V) 8.0 Maximum

Drop Out Voltage (V) 3.0 Maximum

Coil Power Dissipation (W) 16.00

Typical Pull-In Time 20ms

Typical Voltage Drop Per Pole
Across New Contacts At 100A < 40mV

Operating Ambient Temperature -40 to +60℃

Guideline Weight 1.04g

Application interrupted/Uninterrupted

Thermal Current Rating 100A

Intermittent Current Rating

30% Duty 185A

40% Duty 160A

50% Duty 140A

60% Duty 130A

70% Duty 120A

Ny beställd (kopia) och renoveringssats (nya bleck), men dröjer lite innan det kommer.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Var förbi El och Diesel och dom känner igen kontaktor och ersätter dom med billiga winch relän. Dessa är gamla och svåra att få tag på enligt dom. Har avbokat min beställning och köpt ett 500A relä för hela 359kr.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
4 minuter sedan skrev patrikflink:

Var förbi El och Diesel och dom känner igen kontaktor och ersätter dom med billiga winch relän. Dessa är gamla och svåra att få tag på enligt dom. Har avbokat min beställning och köpt ett 500A relä för hela 359kr.

Ja då får vi korsa fingrarna att det blir bra med det nya "dyra" reläet😉

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
15 minuter sedan skrev patrikflink:

Det låter ju inte jättedyrt, även om det skulle vara exklusive moms.

500 A bör ju räcka till kan jag ju tycka, men har du mätt upp hur många A bogisen drar?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan skrev Georg_Ohm:

Det låter ju inte jättedyrt, även om det skulle vara exklusive moms.

500 A bör ju räcka till kan jag ju tycka, men har du mätt upp hur många A bogisen drar?

Kommer inte riktigt ihåg, men hade shunten (Victron) ihop startbatteriet för 2 år sedan, den visade då. Men kommer inte håg tyvärr.

Shunten är på 500A, så inte mer iallafall.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Var bara tvungen att inspektera innehållet för 259kr (detta är 250A).

Omöjligt att komma in i utan att slå sönder det🤪

Relät är en kontaktor som ni ser.

Det större på 500A fungerar fint i min båt med en 3kw bog. Så summan av detta:

Köp orginal för flera tusenlappar eller ett vinschrelä för några 100 lappar.

Screenshot_20260417-114959_Amazon Shopping.png

IMG_20260417_114857956_HDR.jpg

IMG_20260417_114838520_HDR.jpg

IMG_20260417_114830035_HDR.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Så du bankade sönder en helt ny kontaktor?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
5 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Så du bankade sönder en helt ny kontaktor?

Ja. 

• Haha 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2026-04-18 vid 03:50 skrev patrikflink:

Ja. 

… och det var nödvändigt?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

… och det var nödvändigt?

Ja.

Ville veta vad som fanns i som gör att det ska fungera för dom pengarna jämfört med Rindab's eller ATV-huset mfl. vinsch relän (kontaktor) för över 2000kr.

Självklart vill väl dom tjäna pengar, men då jag jobbar i branschen med transporter så vet jag vart dom köper in sina relän, Taiwan och Kina.

Tycker det var intressant att undersöka den. Så jag offrar gärna dom potatispengarna.

Jag är Primemedlem och köper mycket på Amazon. Det var därifrån jag köpte reläet och det större.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan skrev patrikflink:

Ville veta vad som fanns i som gör att det ska fungera för dom pengarna jämfört med Rindab's eller ATV-huset mfl. vinsch relän (kontaktor) för över 2000kr.

Och vad kom du fram till som skiljer? Kvittar det vilket man väljer eller får man något mer för pengarna?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
8 minuter sedan skrev ABC:

Och vad kom du fram till som skiljer? Kvittar det vilket man väljer eller får man något mer för pengarna?

Öppnade mitt WARN vinschrelä också, såg samma innehåll (har den till en Silver Fox)

Dock så gick jag inte fullt ut med att slå sönder den utan pillade lite mera.

Så nej på frågan.

Går denna sönder (WARN relät) har jag inga problem med att ersätta med ett billigt alternativ från Amazon för under 300kr.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...