Gå till innehåll
fredag 05 juni 2026
Toubkal

limma ihop lucka med flagnande plywood

Rekommendera Poster

Hejsan

Jag har ett par sittbrunnsluckor byggda med en kärna av björkplywood och med reakribb ovanpå och längs kanterna. Albin Ballad. Plywooden har förmodligen blivit fuktig och det ytligaste skiktet har släppt i ett område på ca 15x15 cm i ett av hörnen på varje lucka. Jag ids inte hugga bort hela plywoodskivan på båda luckorna, utan tänkte slipa bort färgen från luckornas undersidor och låta dem torka inomhus, för att sen hälla i riktligt med lim där skikten släppt, och i skruvhålen för gångjärnen, och klämma ihop med tving. Därefter skära loss där nåtningen mellan teakribben släppt och nåta om där. Låter det som en någorlunda vettig metod? Vad är bäst som lim? Polyuterhan (enklast och billigast) eller lamineringsepoxi?

/Mats

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du någon bild/bilder?

Lättare att kommentera när man ser hur det ser ut.

//Pär

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Hupp

Håller på med nåt liknande just nu.

Byggde vikbara dörrar av teakplywood, med modifierade pianogångjärn av teakplywood och gångjärn för typ 10 år sedan.

Ville inte ha kvar racklande med luckor som ständigt ska stuvas undan, framme vid dåligt väder o s v.

Hade tillgång till större fräs. Enda instruktionen jag fick var: högt varvtal och helt ny fräs, resten får du räkna ut själv.

Strök allt flera gånger med Benar UVR, typ lasyr.

- Nu hade översta lagret släppt, lossnat längst ned, p g a vatteninträngning. Luckorna i övrigt ok. Värt att lägga två dagars jobb på. Alltså torkning av färg tog längst tid.

Kör ATV under tiden, röker älgkött mm.

Rensade undan allt löst.

Spacklade med tvåkomponents spackel.

La i lite glasfiber som armering, för de behövde byggas lite mer (djupare skador).

Slipade och spacklade några gånger.

Maskerade noga. Ville bevara snygga insidan, kanter mm.

Målade utsidan och kanterna med färg köpt på Hjertmans. 

Blir bra. Överlever mig,,,,🫠

IMG_20260408_083458.jpg

IMG_20260408_162723.jpg

IMG_20260408_162747.jpg

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Här byggde jag luckorna mm.

https://www.maskinisten.net/viewtopic.php?t=279408&start=30#p3604359

Tråden på maskinisten handlar om mängder av tips, som kan vara användbara.

Bygge av Peke, Badbrygga, Grabbräcke,

e t c, e t c.

Ja, i princip allt jag gjort med min

Albin Cumulus

Trådstart, välkommna att ta del av.. :

https://www.maskinisten.net/viewtopic.php?t=279408#p3460401

Finns innehållsförteckning i inlägg 1. (Blå text.) Nu

/ Toni

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2 timmar sedan skrev Toubkal:

Vad är bäst som lim? Polyuterhan (enklast och billigast) eller lamineringsepoxi?

/Mats

Tjena

Jag hade nog tagit Trälim vinter för det. Fyllt upp ordentligt, försökt bända lite och låta det rinna ner i alla skrymslen och vrån.

Sen sätta det i press i ett dygn.

Låt det ligga och torka några dar, sen på med 4-5 lager med klar epoxi så att det blir fukttätt.

Polyuretanlim är bra på mycket med det expanderar och skummar vilket ger otrevligt uppträdande in i mellan.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
4 timmar sedan skrev Toubkal:

Hejsan

Jag har ett par sittbrunnsluckor byggda med en kärna av björkplywood och med reakribb ovanpå och längs kanterna. Albin Ballad. Plywooden har förmodligen blivit fuktig och det ytligaste skiktet har släppt i ett område på ca 15x15 cm i ett av hörnen på varje lucka. Jag ids inte hugga bort hela plywoodskivan på båda luckorna, utan tänkte slipa bort färgen från luckornas undersidor och låta dem torka inomhus, för att sen hälla i riktligt med lim där skikten släppt, och i skruvhålen för gångjärnen, och klämma ihop med tving. Därefter skära loss där nåtningen mellan teakribben släppt och nåta om där. Låter det som en någorlunda vettig metod? Vad är bäst som lim? Polyuterhan (enklast och billigast) eller lamineringsepoxi?

/Mats

3 timmar sedan skrev Mercury_44XS:

//Pär

Nej tyvärr inga bilder, men ska försöka beskriva lite bättre: Köpta luckor från ett av de företag i Sverige som gör färdiga bänksatser mm till sittbrunn i olika båttyper. Albin Ballad i mitt fall. De kör med björkplywood som bas, limmar dit teakstavarna ovanpå och nåtar. Undersidan på björkplywooden (alltså den sida som blir neråt när luckorna är stängda) målar de med en ljusgrå färg. Nu efter några år har nåten släppt på några ställen och den ljusgrå färgen spruckit lite grann så man kan pilla bort några små flagor så man ser träytan på plywooden, som är lite fuktig och har släppt lite från nästa lager. Troligen dels för att nåten släppt lite och att det kan ha kommit ner vatten genom teaken ner i plywooden genom skruvhålen och ett hål för mässinghylsan för autopilotens kolv.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Plywood där fanér och limning släppt, vattenskadad eller t.o.m rutten så är det inte värt att laga.

Så det bästa är att ta vara på teakstavarna,  limma fast på ny WBP-limmad (Weather and Boil Proof) plywood, träslag spelar mindre roll men den skall vara WBP.

Ta vara på teakstavarna och gör dem rena (runt om) samt limma fast på plywooden och nåta om.

Måla plywooden med riktig oljebaserad färg och ändträ skall målas flera gånger.

//Pär

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
3 timmar sedan skrev Mercury_44XS:

Plywood där fanér och limning släppt, vattenskadad eller t.o.m rutten så är det inte värt att laga.

Så det bästa är att ta vara på teakstavarna,  limma fast på ny WBP-limmad (Weather and Boil Proof) plywood, träslag spelar mindre roll men den skall vara WBP.

Ta vara på teakstavarna och gör dem rena (runt om) samt limma fast på plywooden och nåta om.

Måla plywooden med riktig oljebaserad färg och ändträ skall målas flera gånger.

//Pär

Det verkar inte som det har släppt mer än inom ett begränsat område, men får väl kolla lite mer noggrant när luckorna legat inomhus och torkat ordentligt. Menar du i så fall att man bör måla en ny WBP-limmad plywood runt om innan man limmar fast teakstavarna? Annars blir det svårt att komma åt plywoodens ändträ. Teakstavarna som ramar in luckan är L-formade och täcker plywoodens kanter. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan skrev Toubkal:

Det verkar inte som det har släppt mer än inom ett begränsat område, men får väl kolla lite mer noggrant när luckorna legat inomhus och torkat ordentligt. Menar du i så fall att man bör måla en ny WBP-limmad plywood runt om innan man limmar fast teakstavarna? Annars blir det svårt att komma åt plywoodens ändträ. Teakstavarna som ramar in luckan är L-formade och täcker plywoodens kanter. 

Därför är det bra om man lägger upp bilder så man kan se hur det ser ut.

Ingen bild så tänker man värsta scenario med murken plywood bortom all räddning.

Ska man byta plywoodskivan (bästa alternativ kanske) så målar man alla ytor förutom de som teakstavarna ska limmas mot. Använd vattenfast lim, inte vanligt vitt "Casco trälim".

Många gånger snålas det in på plywoodkvalitet när det gäller fabrikstillverkade snickerier och det finns tyvärr plywood som säljs som "vattenfast" fast den inte är det på samma sätt som riktig WBP.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2026-04-08 vid 14:35 skrev Mercury_44XS:

//Pär

20260409_133107875.JPG

20260409_133037601.JPG

20260409_132937072.JPG

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...