Gå till innehåll
torsdag 04 juni 2026
marjus

oljeläckage vid backning

Rekommendera Poster

Hej, 

förra sommaren hade jag problem med att det blev oljeläckage från båten när jag lade i backen, något som jag tror uppstod efter ca halva sommaren (om jag minns rätt) och jag gjorde ingen närmre kontroll av det eftersom båten användes lite sista tiden. Det KAN ha varit så enkelt att det var för mycket olja i backslaget (eller vad man nu kallar den delen där växeloljan är) . Men nu vill jag lugna nerverna lite inför sjösättning och har ganska begränsat med energi då det också är rätt mycket jobb med bottenfix och mastfix och övriga livet. Så frågan till erfarna forumfolk här: brukar det här vara lätt att kolla på och åtgärda själv? Jag är annars inne på att ta dit en motormek för att lugna nerverna, men det kanske är helt överflödigt? Jag har en Yanmar 2gm20fc med S-drev och bälgen ser vad jag kan se på de lättillgängliga delarna helt okej ut. Jag har ingen aning om hur genomföring ser ut och fungerar, har också en platta av gummi eller liknande som sitter runt drevet på skrovet som släppt lite runt kanterna.    

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var hade du oljeläckage, invändigt i maskinrummet från S-drevet eller var externt läckage så det blev oljefilm på vattnet när du backade?

25 minuter sedan skrev marjus:

Jag är annars inne på att ta dit en motormek för att lugna nerverna, men det kanske är helt överflödigt?

Nej det är inte överflödigt om du inte vet var läckaget kom ifrån, de kan provtrycka och oftast se exakt var det läcker.

Bytte du olja i drevet i höstas?

//Pär

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Just nu skrev Mercury_44XS:

Var hade du oljeläckage, invändigt i maskinrummet från S-drevet eller var externt läckage så det blev oljefilm på vattnet när du backade?

Nej det är inte överflödigt om du inte vet var läckaget kom ifrån, de kan provtrycka och oftast se exakt var det läcker.

Bytte du olja i drevet i höstas?

//Pär

Ja jag bytte olja. Det blev olja i vattnet framför allt, kan ha blivit i maskinrummet också, lite osäker på det.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hade du vatten i oljan från drevet, hur såg den ut till färgen?

Luktade den surt eller illa?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)
3 minuter sedan skrev Mercury_44XS:

Hade du vatten i oljan från drevet, hur såg den ut till färgen?

Luktade den surt eller illa?

Hmm. Tänkte inte på något speciellt med den, sög bara upp den utan att fundera så mycket på det

Redigerad av marjus

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ev. vatten samlas längst ner i botten på växelhuset och kommer ut först om du öppnat avtappningspluggen på växelhuset.

Suger man upp oljan får man inte ut det som är längst ner utan bara det som är i övre växelhuset.

Sitter en avtappningsplugg i framkant på växelhuset men lossa inte den om du inte har en ny packning.

Vet du vilket Yanmar SD-drev du har?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
6 minuter sedan skrev Mercury_44XS:

Ev. vatten samlas längst ner i botten på växelhuset och kommer ut först om du öppnat avtappningspluggen på växelhuset.

Suger man upp oljan får man inte ut det som är längst ner utan bara det som är i övre växelhuset.

Sitter en avtappningsplugg i framkant på växelhuset men lossa inte den om du inte har en ny packning.

Vet du vilket Yanmar SD-drev du har?

på växelhuset, då pratar vi utanför båten då?  vet inte vilket drev jag har faktiskt. Men om man då öppnar den pluggen och det inte kommer vatten så är det ett bra tecken antar jag. Det låter som att det kan bli lite meck med det här och kanske bäst att hitta nån som kan kolla på det

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja på växelhuset på båtens utsida.

Leta efter någon typskylt på övre växelhuset på S-drevet i maskinrummet, där finns all info du behöver.

Har du instruktionsböcker till motor och drev?

Om inte, ange fullständig modellbeteckning och serienummer på både motor och drev så ska jag kolla om det finns som nedladdning online. 

//Pär

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack Pär! Jag har instruktionsbok till motor iaf , på båten där jag inte är. Så kollar lite på märkningar etc när jag åker dit och återkommer !

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2026-04-04 vid 14:07 skrev Mercury_44XS:

Ja på växelhuset på båtens utsida.

Leta efter någon typskylt på övre växelhuset på S-drevet i maskinrummet, där finns all info du behöver.

Har du instruktionsböcker till motor och drev?

Om inte, ange fullständig modellbeteckning och serienummer på både motor och drev så ska jag kolla om det finns som nedladdning online. 

//Pär

Hej! har varit och kollat på motorn och drevet, som är en Yanmar sd20 (motor är yanmar 2gm20fc). Det finns en skruv på välxelhuset som jag skulle kunna öppna för att tömma ut olja då? Och nu känner jag mig ju otroligt dum, men måste fråga: det hälldes motorolja i drevet som det är kört på förra säsongen... är det som är boven, och kan det ha gjort skada? Ska väl vara annan olja. 

Se också bild på gummit, laga med sifaflex bara och limma ihop?
Har kontakt med motormek som kan kolla på det men det var lite oklart när det kunde ske

20260405_171822.JPG

20260405_174532.JPG

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
11 minuter sedan skrev marjus:

Och nu känner jag mig ju otroligt dum, men måste fråga: det hälldes motorolja i drevet som det är kört på förra säsongen... är det som är boven, och kan det ha gjort skada? Ska väl vara annan olja. 

Ja det skall vara transmissionsolja SAE 80W/90 GL-4 eller GL-5, funkar även med rak SAE 90.

Du får se vad som kommer ut när du tömmer drevet på olja.

Spara oljan i något om du tömmer innan mekaniker är på plats.

Motor:

https://j109.org/docs/Yanmar_3GM30F3.pdf

Drev:

https://www.yanmar.com/media/global/com/product/marinepleasure/sailBoatPropulsion/operationmanualgears/SD_OM_27MAR09.pdf

Angående gummit:

Har aldrig testat med SIKA, funkar kanske...

Jag brukar använda riktigt vulkaniseringslim men det ska ju tåla vatten vilket TipTop och andra vattenbaserade lim INTE gör.

Fråga på en däckverkstad om du vill ha tag på riktigt vulkaniseringslim men tala om vad det skall användas till.

Eller så pratar du med din närmsta Yanmar verkstad och hör om de har något att rekommendera eller om mekanikern kan limma gummit åt dig.

//Pär

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Du har fått en del bra tips av @Mercury_44XS.

Att få tag i en tillgänglig och bra båtmekaniker idag är nog lika lätt som att lära Eiffeltornet att dansa samba (om jag nu skall citera Kapten Haddock) så det är bara att ta lärdom av allt klokt som skrivits här och meka själv. Kanske det finns någon bryggranne eller någon kompis i hamnen som kan vara dig behjälplig?

Bra att veta är att man skall kontakta båtmekaniker (och kapellmakare) på hösten efter det att man just tagit upp båten på land, då har dom hela vintern på sig att hjälpa dig.

Vattenskadad olja i olika sorters drev och transmissioner har ett väldigt speciellt utseende om den gått ett tag i drevet tillsammans med vatten, den ser då ut som O’boy eller kanske som kaffelatte, men den smakar inte alls så… och den kan lukta illa också. Den dåliga lukten beror kanske inte så mycket på vatteninblndningen utan mer på att den inte bytts ut på några år.

Transmissionsoljan skall i de bästa av världar se likadan ut som när du hällde i den, guldbrun, (vissa sorter är röda) och lukta likadant. Men vi lever inte i någon av de bästa världarna, grejer slits med åren och oljan kan få litet acceptabla missfärgningar och litet lukt, men den får inte se ut som chokladmjölk eller någon kaffedrink.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jamen man blir ju lite nyfiken att se hur den där oljan ser ut. I nuläget vet jag ju inte alls vad göra när man kollat den dock och konstaterat att antingen har i vatten i sig eller ej, men antar det finns fler goda råd då 🙂

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En liten fråga till på det här: om det är vatten i oljan så antar jag man utgår från att det läcker på ett annat ställe än om det inte är det. och eftersom det blivit oljespill i vattnet så läcker det ju ut olja.. men kan ju läcka in vatten också antar jag. Hur många olika ställen kan det vara otätt på? funderar mest efter att googlat runt en massa om jag ska utgå från att propelleraxeltätningen/packboxen behöver bytas och ligga steget före och beställa grejerna   

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Den vanligaste orsaken till vatten i oljan är tätningen på propelleraxeln och det brukar bero på att fiskelina, rester av tågvirke mm som lindats upp runt axel och äter sig in i tätningen.

Sedan kan det bero på galvanisk korrosion/korrosionsskador p.g.a. att någon t.ex.  glömt byta offeranoder eller målat drevet med bottenfärg som innehåller koppar, använt kopparfett mm.

Hittar man inte ett uppbart fel som t.ex. lina runt propelleraxeln, så bör man provtrycka drevet vilket jag nog gjort i vilket fall som för att se var det läcker.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En update på det här är att jag tömde oljan och inga tecken på vatteninträngning i alla fall. 

Var nästan inställd på att byta propwlleraxeltätning och bälg (10 år gammal). Men tänker det kan vänta om provtryckning är okej. Hoppas få dit motormecken att göra det , annars går det själv vad jag förstår också 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vad bra att det inte kom ut något vatten eller gråvitfärgad olja.

Du också själv demontera propellern och kontrollera axeln om det är något radiellt och eller axiellt spel/glapp.

Kolla ytan på axeln som sitter närmst själva växelhuset och kolla tätningen om den syns.

//Pär

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2026-04-07 vid 22:34 skrev Mercury_44XS:

Den vanligaste orsaken till vatten i oljan är tätningen på propelleraxeln och det brukar bero på att fiskelina, rester av tågvirke mm som lindats upp runt axel och äter sig in i tätningen.

Sedan kan det bero på galvanisk korrosion/korrosionsskador p.g.a. att någon t.ex.  glömt byta offeranoder eller målat drevet med bottenfärg som innehåller koppar, använt kopparfett mm.

Hittar man inte ett uppbart fel som t.ex. lina runt propelleraxeln, så bör man provtrycka drevet vilket jag nog gjort i vilket fall som för att se var det läcker.

Kanske mer då en elektrolytisk korrosion, men det spelar i sammanhanget ingen större roll, lika illa ändå.

Jo, fiskelinor är ett sattyg, då dom lindar upp sig runt en propelleraxel, och det är rätt vanligt. Jag har råkat ut för det ett flertal gånger. Men senast det fenomenet hände mig var det istället en vaxad taglingslina, som gått in i propelleraxelns packbox. Vidare var det riktigt illa då jag upptäckte det ungefär en vecka innan sjösättningen. Lätt panik, men Janóz och ett stort skruvstäd i veteranspårvagnsverkstaden räddade säsongen, men det är en annan historia.

Och då kommer jag ju in på det som är det viktiga i detta inlägg, att trycktesta drevet, OM nu det låter sig göras med segelbåtsdrev…? (Men det borde det väl göra?)

På aquamaticdrev görs det genom att med en omvänd cykelpump med manometer skapa undertryck i drevet och se om undertrycket håller sig under sisådär tio minuter.
Sedan använder man en ”riktig” cykelpump och skapat ett övertryck i drevet, och kontrollerar då om det övertrycket håller samma nivå under samma tid.
Om det nu läcker någonstans så ser och kanske man tillockmed hör det under övertrycktestet då drevoljan pyser ut vid någon packbox, och propelleraxelns packbox är då där det brukar läcka, enligt min erfarenhet.

Om det nu läcker bara när du backar, så rör ju sig propelleraxeln litet, och skapar ju då ett utrymme mellan (det brukar vara två) packboxarna där det då kan läcka. Det är iallafall min teori, fela mig om jag har rätt. Och nästa fundering är ju då hur mycket propelleraxeln skall tillåtas röra sig i axiell riktning? Vad är normalt och vad är slitage?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
46 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Kanske mer då en elektrolytisk korrosion, men det spelar i sammanhanget ingen större roll, lika illa ändå.

Jo, fiskelinor är ett sattyg, då dom lindar upp sig runt en propelleraxel, och det är rätt vanligt. Jag har råkat ut för det ett flertal gånger. Men senast det fenomenet hände mig var det istället en vaxad taglingslina, som gått in i propelleraxelns packbox. Vidare var det riktigt illa då jag upptäckte det ungefär en vecka innan sjösättningen. Lätt panik, men Janóz och ett stort skruvstäd i veteranspårvagnsverkstaden räddade säsongen, men det är en annan historia.

Och då kommer jag ju in på det som är det viktiga i detta inlägg, att trycktesta drevet, OM nu det låter sig göras med segelbåtsdrev…? (Men det borde det väl göra?)

På aquamaticdrev görs det genom att med en omvänd cykelpump med manometer skapa undertryck i drevet och se om undertrycket håller sig under sisådär tio minuter.
Sedan använder man en ”riktig” cykelpump och skapat ett övertryck i drevet, och kontrollerar då om det övertrycket håller samma nivå under samma tid.
Om det nu läcker någonstans så ser och kanske man tillockmed hör det under övertrycktestet då drevoljan pyser ut vid någon packbox, och propelleraxelns packbox är då där det brukar läcka, enligt min erfarenhet.

Om det nu läcker bara när du backar, så rör ju sig propelleraxeln litet, och skapar ju då ett utrymme mellan (det brukar vara två) packboxarna där det då kan läcka. Det är iallafall min teori, fela mig om jag har rätt. Och nästa fundering är ju då hur mycket propelleraxeln skall tillåtas röra sig i axiell riktning? Vad är normalt och vad är slitage?

Som helt novis låter alla teorier rimliga. Något annat jag hört är att det blir högre tryck just vid backning och om det är mycket (för mycket olja) i systemet att det skulle pressas ut just då för att ha någonstans att ta vägen. Men jag har inte nån aning, annat än att det var just tydligt när vi åkte fram och tillbaka vid naturhamnarna för att lägga till. Nästan bara då det märktes.

Jag kan förmodligen trycktesta själv, och  ta bort propellern, men att bedöma hur axeln ser ut och rör sig och om det är okej känns väldigt oklart i nuläget. Eller klarnar det när jag skruvat isär det?

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
47 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Och nästa fundering är ju då hur mycket propelleraxeln skall tillåtas röra sig i axiell riktning? Vad är normalt och vad är slitage?

Jag ska kolla i VHB för SD20 drevet vad det står därom det står något.

Lite märkligt ändå att det bara läcker vid reversering eller kommer det från något annat?

Som fotbollstränaren säger till spelaren med håll i Oddset-reklamfilmen: "Va fan kan de va dårå?"

• Gilla 1
  • Haha 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
5 minuter sedan skrev Mercury_44XS:

Jag ska kolla i VHB för SD20 drevet vad det står därom det står något.

Lite märkligt ändå att det bara läcker vid reversering eller kommer det från något annat?

Som fotbollstränaren säger till spelaren med håll i Oddset-reklamfilmen: "Va fan kan de va dårå?"

Hm det var något som uppstod just vid mycket fram och tillbaka vid tilläggning och känslan då att det var just vid backning, och mer ju mer ju kraftigare back

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
23 minuter sedan skrev marjus:

Hm det var något som uppstod just vid mycket fram och tillbaka vid tilläggning och känslan då att det var just vid backning, och mer ju mer ju kraftigare back

Jag har aldrig mekat med segelbåtsdrev, men vid backning drar ju propellern propelleraxeln, och därmed hela båten bakåt, tvärtom vid gång framåt. Du kan ju alltid dra i propellern och se om, eller hur mycket det rör sig.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag lovade att kolla upp max tillåtet axialspel för propelleraxeln, inte ett ord om detta i VHB men det skall var 0...

Pinjong och kronhjul shimsas in och man kollar bara kuggflankspelet.

Kronhjulet sitter på splines på axeln men är fastspänt med en mutter (10) och shims (8) mot en recess på axeln , se bild nedan:

1682766786_Skrmavbild2026-04-13kl_19_39_45.png.5e12cebf9c155857a4e345238b0f0a60.png

Pinjongaxeln kan tillåtas max. 0,1 mm axialspel men det är ju en annan femma...

Kan vara svårt att se om det är spår i propelleraxeln efter tätningarna (2) då de sitter långt in.

Det dumma är att att när man tappar ur oljan ur drevet så sitter avtappningspluggen högre upp än lägsta nivå i nedre växelhus men är oljan inte gråvit/gräddfärgad så har det inte varit olja i vattnet.

//Pär

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...