Gå till innehåll
torsdag 04 juni 2026
wahlis

Montera länspump i djupt kölsvin

Rekommendera Poster

Hej,

Jag skall montera en ny länspump i mitt kölsvin under motorn, eftersom det är en snipa och motorn ligger under golvet så är det rätt djup ner till botten, ca 1 meter. Tidigare pump har haft en armerad slang, dessa blir med tiden väldigt styva och svåra att hantera så den kommer jag nog byta ut mot en som är mer flexibel. Kommer pumpen att stå bra av sig själv på botten, bredden är väl ca 1 decimeter där den skall vara placerad så den kommer inte flytta på sig, men tänker att det ändå finns en risk att den tappar position om man inte har något som håller den på plats, hur har ni andra löst detta, så att det samtidigt är enkelt att ta upp den när man behöver serva den? Det är ju rätt mycket saker som axel och andra saker rakt över centrum annars hade det varit enkelt med något som bara går rakt upp och håller pumpen på plats.

/Wahlis

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Hej!

jag föreslår, som jag brukar göra, att inte köpa en sådan pump som du tänkt dig, utan istället köpa en självsugande membranpump.

Själva pumpen placerar du där den är lätt att komma åt, alltså ovanför kölsvinet, i nivå med durken.

På pumpens sugsida fäster du en slang som leds ner i kölsvinet, ändan på denna slang kan förses med en enkel sil av ett mässingsnät, eller ett syntetiskt insektsnät, som du själv viker runt slangen och fixerar med exempelvis ett buntband. På pumpens trycksida monterar du valfri slang som leds ut i befintlig skrovgenomföring.

Det är nu lätt byta ut sugslangen och rensa silen. 
Jag har ingen sil på min slang och det händer att skräp sugs upp och fastnar i pumpens backventil…. värst är små bitar av ”kabelklipp”.

Membranpumpar har iallmänhet bättre kapacitet än de billiga centrifugalpumparna, dom kan dra litet mer ström, och är inte lika känsliga för att skräp kan fastna i dem, men man bör ju ha en sil på sugslangen.

Jag har hund ombord, hundhår finns även i kölsvinet, fastnar runt axeln på centrifugalpumpen, men passerar utan problem backventilen och membranet i membranpumpen.

Oavsett pump kan du ju komplettera med en nivåvakt, som automatiskt startar pumpen. Samt en omkopplare där du väljer automatik, avstängd och manuell körning. Länspumpar kopplas FÖRE elsystemets batterifrånskiljare, så att den kan starta även om batterifrånskiljaren är avstängd.

Det är bra att kunna stänga av länspumpen, exempelvis då man har fått ner diesel eller spillolja i kölsvinets slagvatten.

En elektrisk länspump bör kompletteras med en helt manuell ”muskeldriven” länspump.

Redigerad av Georg_Ohm
  • Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Så här har jag monterat ett antal länspumpar i båtar med djup och smal kölskarp/kölsvin:

728548756_Lnspumpdjupklskarp.png.b1803e1f562206fa00ec42325008ef3d.png

Fäststaget kan antingen gå vertikalt och fästas under durk eller lateralt och fästas i ett intilliggande skott.

Pumpen bör ha inbyggd nivåvakt men har man lös nivåvakt kan den även monteras i samma fäststag eller i ett intilliggande skott, bara att tänka utanför boxen och ofta kommer man på en lösning.

En klar fördel om pumpen har ett utlopp uppåt eller ett vinklat utlopp som kan anpassas efter hur man vill dra slangen.

Fäststaget gör man själv i rostfritt syrafast (A4) stål om man vill ha maximal livslängd på detta men man kan även använda plastmaterial.

Pumpen fäster man med slangklämmor i fäststaget.

Här ett förslag på en pump med inbyggd nivåvakt som passar i båtar med djup/smal kölskarp/kölsvin:

https://www.watski.se/whale-lanspump-med-inbyggd-nivavakt-115JJ

Finns även fler liknande utföranden och på andra inköpsställen😉

Eller gör du som @Georg_Ohm föreslog med en elektrisk membranpump men då får man installera en separat nivåvakt om man inte vill köra helt manuellt (vilket är dumt).

Här finns några alternativ:

https://www.marinsystem.se/sv/motor-tillbehor/pumpar/elektriska-membranlanspumpar

//Pär

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)
39 minuter sedan skrev Mercury_44XS:

Så här har jag monterat ett antal länspumpar i båtar med djup och smal kölskarp/kölsvin:

728548756_Lnspumpdjupklskarp.png.b1803e1f562206fa00ec42325008ef3d.png

Fäststaget kan antingen gå vertikalt och fästas under durk eller lateralt och fästas i ett intilliggande skott.

Pumpen bör ha inbyggd nivåvakt men har man lös nivåvakt kan den även monteras i samma fäststag eller i ett intilliggande skott, bara att tänka utanför boxen och ofta kommer man på en lösning.

En klar fördel om pumpen har ett utlopp uppåt eller ett vinklat utlopp som kan anpassas efter hur man vill dra slangen.

Fäststaget gör man själv i rostfritt syrafast (A4) stål om man vill ha maximal livslängd på detta men man kan även använda plastmaterial.

Pumpen fäster man med slangklämmor i fäststaget.

Här ett förslag på en pump med inbyggd nivåvakt som passar i båtar med djup/smal kölskarp/kölsvin:

https://www.watski.se/whale-lanspump-med-inbyggd-nivavakt-115JJ

Finns även fler liknande utföranden och på andra inköpsställen😉

Eller gör du som @Georg_Ohm föreslog med en elektrisk membranpump men då får man installera en separat nivåvakt om man inte vill köra helt manuellt (vilket är dumt).

Här finns några alternativ:

https://www.marinsystem.se/sv/motor-tillbehor/pumpar/elektriska-membranlanspumpar

//Pär

Det är ju det där med pumpens uppfodringshöjd som man måste ta hänsyn till.

Alltså hur hög vattenpelare kan pumpen trycka uppåt?

När jag kollade senast på olika pumpars specifikationer på de vanligaste marintillbehörsbutikernas hemsidor framgår inte alltid det. Det framgår hur många liter per minut pumpen kan prestera, hur stor kabelarea, hur stor säkring man skall ha etc, men inte till vilken höjd pumpen orkar trycka upp vattnet.

Här är membranpumparna oslagbara, dom kan både suga från djupt liggande kölsvin samt ha ett tryck som räcker för att häva vattnet över en reling.

Jag har i egna och andras båtar kastat ut åtskilliga centrifugalpumpar, antingen då dom varit förbrukade, eller då dom varit rätt så nya men inte orkat att lyfta ut slagvattnet ur båten.

Så jag sågar den typen av pump helt och hållet…. Eller så kan en kraftigare sådan pump fungera i en planande eller halvplanande båt med ett flackt och grunt kölsvin, där utloppet sitter nära vattenlinjen…. (Edit, nästan som på…) Som på Vingasnipan jag hade till granne i hemmahamnen, där utloppet, bordsgenomföringen satt så lågt att det istället rann in vatten utifrån när den båten krängde.

Eller som på en RIB, som köpts som militärt surplus. Där satt utloppet lågt på akterspegeln så att det rann in vatten när man backade, sannolikt hade det en gång suttit en backventil där, eller så kunde soldaterna simma väldigt bra med full stridspackning på ryggen.

Det finns en tredje och fjärde sorts pump som man kan finna i tillbehörsbutikerna, det är kugghjulpumpen, som egentligen inte alls är självsugande, samt impellerpumpen, som suger bra, men den tål inte att gå torr, varför dessa båda typer är olämpliga att pumpa läns med.

Jag har idag en dyr centrifugalpump, men inbyggd nivåvakt, välkänt pumpfabrikat, låg profil (för att i mitt fall få plats mellan oljetråget och kölskrapen) den pumpar ju utmärkt, horisontellt, men orkar inte trycka vattnet uppåt mer än cirka 50 cm, så den reklamerades, lade till pengar och köpte modellen större, nästan med samma resultat. Den fingerar nu som reservpump ombord, har fått långa kablar med krokodilklämmor och slangar med gardenakopplingar.

Huvudlänspumprna är båda från membranpumpar från Jabsco, den ena elektrisk, den andra manuell. Ytterligare en fördel med dessa är att det finns reservdelar att köpa till dessa.

Även septiktankens nödtömningspump är en Jabsco av samma konstruktion, fast då kraftigare och anpassad för det den skall evakuera.

Jag har läst i en båttidning att man kan koppla en trevägskran på sugsidan till motorns sjövattenpump, och då ha en slang att förs ned i kölsvinet, detta som en nödpump, och då gäller det ju att en akut läcka inte påverkar motorns funktion, och att man inte suger torrt.

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

De länspumpar jag har haft har man kunnat ta bort ifrån den delen som (märkligt nog) är tänkt att skruvas fast i båten. Så jag har löst fastsättningen med att ställa pumpen på en klick sikaflex eller motsvarande.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Spin off…

Ibland snurrar funderingarna iväg..

Jag tänker mig då trådskaparens snipa, som en traditionell litet större snipa med motorn under durken. Jag ser framför mig svågerns Tresfjord- och senare Westfjordsnipor där det var väldigt svårt att plocka upp nedtappade verktyg ur kölsvinet, där jag kunde stå med fötterna på propelleraxeln och ha durken i brösthöjd.

Sedan var då själva kölskrapen, alltså utrymmet omedelbart ovanför kölstocken, skrovets absolut lägsta punkt, så smalt att det öht inte gick att får plats med en litet större sådan där rund centrifugalpump. Men de intelligenta norrmännen och senare bohuslänningar som konstruerat respektive förbättrat båtkonstruktion hade då fört ned två slangar i kölskrapen, en till en manuell- och en till en elektrisk membranpump. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
7 minuter sedan skrev Tristan_301:

De länspumpar jag har haft har man kunnat ta bort ifrån den delen som (märkligt nog) är tänkt att skruvas fast i båten. Så jag har löst fastsättningen med att ställa pumpen på en klick sikaflex eller motsvarande.

Ja det är vanligt att dom är fixerade så. 
Dessa pumpars bottenplatta har ju en sil, en bottenplatta som antingen sitter fast med snäpplås som har en förmåga att gå av, eller någon form av bajonettfattning som kan vara svår att vrida då slangen är stel.

Om den nu inte redan framgått med all tydlighet, så är dessa pumpar inte alls populära hos mig, bör saknas i flera exemplar ombord. Byt ut mot en membranpump!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Mitt stora problem är att hur gärna jag än vill nå ner till botten i kölsvinet så är det både långt ner och mycket i vägen, det mesta som trillar ner där ses som förlorat om det inte går att lokalisera med ögat och sedan lirka upp med något hjälpmedel. 

Min tanke har varit som visades här att ordna någon form av stavliknande hållare som gör att jag kan lyfta upp pumpen men den behöver kunna stå av sig själv på ett bra sätt, och inte vara känslig för vågsvall.

Det optimal är ju som @Georg_Ohm säger att ha en membranpump men kollar man priserna på dessa så känns de väldigt dyra, och kapaciteten är inte heller alltför stor per minut, men någon kanske kan motbevisa mig om att det finns prisvärda sådana, då kommer jag nog direkt att välja det eftersom man då slipper ha kablar och annat som skall ner mot vatten och olja.

/Wahlis

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
6 minuter sedan skrev wahlis:

Mitt stora problem är att hur gärna jag än vill nå ner till botten i kölsvinet så är det både långt ner och mycket i vägen, det mesta som trillar ner där ses som förlorat om det inte går att lokalisera med ögat och sedan lirka upp med något hjälpmedel. 

Min tanke har varit som visades här att ordna någon form av stavliknande hållare som gör att jag kan lyfta upp pumpen men den behöver kunna stå av sig själv på ett bra sätt, och inte vara känslig för vågsvall.

Det optimal är ju som @Georg_Ohm säger att ha en membranpump men kollar man priserna på dessa så känns de väldigt dyra, och kapaciteten är inte heller alltför stor per minut, men någon kanske kan motbevisa mig om att det finns prisvärda sådana, då kommer jag nog direkt att välja det eftersom man då slipper ha kablar och annat som skall ner mot vatten och olja.

/Wahlis

Ja dom elektriska är ju rätt dyra, dom manuella är inte lika dyra.

Men det är ju bättre att gråta en skvätt den dagen i butiken då man belastar sitt konto, än att gråta när man står i båten med vatten upp till knäna då durkar och annat löst flyter omkring i båten…

Kapaciteten… jag tror att angivet antalet minutliter är rätt så missvisande för många olika länspumpar, detta värde är uträknat i laboratoriemiljö där uppfodringshöjden inte är speciellt stor. De större fabrikaten som Johnson, Jabsco och några till kan ju på sina hemsidor ange kapaciteten i diagram vid olika uppfodringshöjder, nu har jag inte kollat detta idag, men vet att jag botaniserade i sådana fakta för en del år sedan då jag skulle köpa en pump. Kapaciteten är ju även avhängd slangens längd och dimension.

Dom manuella har ju ungefär dubbelt så stor membran som de elektriska och en kapcitet därefter och dom är ju dubbelverkande, pumpar ut på på båda slagen i handtaget. Du kanske kan nöja dig med en sådan? Men det är ju klart att det blir ordentligt knepigt att fixa till en automatik till en sådan…🙂

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2026-04-02 vid 17:23 skrev Georg_Ohm:

Ja dom elektriska är ju rätt dyra, dom manuella är inte lika dyra.

Men det är ju bättre att gråta en skvätt den dagen i butiken då man belastar sitt konto, än att gråta när man står i båten med vatten upp till knäna då durkar och annat löst flyter omkring i båten…

Kapaciteten… jag tror att angivet antalet minutliter är rätt så missvisande för många olika länspumpar, detta värde är uträknat i laboratoriemiljö där uppfodringshöjden inte är speciellt stor. De större fabrikaten som Johnson, Jabsco och några till kan ju på sina hemsidor ange kapaciteten i diagram vid olika uppfodringshöjder, nu har jag inte kollat detta idag, men vet att jag botaniserade i sådana fakta för en del år sedan då jag skulle köpa en pump. Kapaciteten är ju även avhängd slangens längd och dimension.

Dom manuella har ju ungefär dubbelt så stor membran som de elektriska och en kapcitet därefter och dom är ju dubbelverkande, pumpar ut på på båda slagen i handtaget. Du kanske kan nöja dig med en sådan? Men det är ju klart att det blir ordentligt knepigt att fixa till en automatik till en sådan…🙂

De är ju speciellt jobbigt att hantera en manuell om man skall köra båten samtidigt, risk att man behöver vara en bläckfisk då.

Idag har jag armerade slangar till pumparna nackdelen med dessa är att de blir styva med åren, funderar på om man skall satsa på en flexslang/spiralslang istället, står de emot värme från motor med mera utan att åldras för fort?

/Wahlis 

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...