skippeer 472 Postad 26 Mars Jag har drabbats av kylproblem pga att impellern har tappat vingar redan efter 1 år efter senaste bytet. Har felsökt efter läckage från vattenfiltret genom oljekylaren till sjövattenpumpen, dragit åt några slangklämmor. Har ett Vetus sjövattenfilter som är 4 år gammalt. Har tidigare haft problem med att plastsäck satt igen vattenintaget, läst om andra som fått in sjögräs (Holland) och maneter (Grekland) som stoppat kylningen. Tänkte ta till mig ett gammalt tips från SXK Västkustkretsen att montera en bimetall temperaturgivare på avgaskröken som ansluts till motorns vanliga temperaturlarm (D2-55 A). Förr sålde SXKV sådana bimetall temperatur larmgivare men idag finner jag inget på nätet, kollade SXK butiken utan träff. Någon som har tips om givare som går att ytmontera på avgaskröken? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 755 Postad 26 Mars Vad är det för motor? Har du kollat om det finns original temp.vakt som tillbehör. Har du köpt original impeller? Kollat efter skador i pumphuset? //Pär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
skippeer 472 Postad 26 Mars (redigerade) VP D2-55 A Är på jakt efter pirat bimetall temperatur larmgivare. Det finns flera varianter med givare som borras in i avgasslangen men då krävs kabeldragning mm till dedikerad panel/display. (Vetus XHSH / XHI12W, Nasa EX1, Silicon Marine) Impeller från Johnson pump Speedseal (O-ring mellan nytt lock och pumphus, snabblock, mm) Sjövattenpumpen renoverad för 5 år sedan. Vetus sjövattenfilter FTR 330/32 har genomskinligt lock, vattenlinjen går mitt i behållaren, 5 cm från botten. Förväntas vattennivån höjas till toppen (10- cm från botten) vid motorgång i 2-3 timmar? Det mystiska är att när jag kollar vattennivån nästa dag genom att stänga bottenkranen först och sedan ta av locket så är nivån 1cm under vattenlinjen. Redigerad 26 Mars av skippeer Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 5 254 Postad 26 Mars (redigerade) Electrokit har bimetalltermoster i värden från 40° till 125°. Dom kostar 42 eller 79 kr styck. Vill minnas att denna firma även har en elekronikbyggsats som man skulle kunna bygga och anpassa till avgastemperaturlarm. Redigerad 26 Mars av Georg_Ohm 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 5 254 Postad 26 Mars Om du nu köper en sådan givare så behöver du ju inte göra något ingrepp i avgasslangen, spänn fast termostaten med ett brett buntband när slangen vanligtvis är varmast. Klart att buntbandet skall tåla litet värme. På färdigköpta sådana temp.larm sitter termostaten/givaren fast med ett metallband och en spiralfjäder. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 806 Postad 26 Mars Så där har jag gjort, fast med en egen larmkrets. Men tänk på att bimetalltermostaten ska vara normalt öppen. Dom flesta är normalt stängda. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 4 013 Postad 26 Mars 2 timmar sedan skrev Georg_Ohm: Electrokit har bimetalltermoster i värden från 40° till 125°. Dom kostar 42 eller 79 kr styck. Vill minnas att denna firma även har en elekronikbyggsats som man skulle kunna bygga och anpassa till avgastemperaturlarm. Sådan kan jag inte vara utan 🙂 Har även på den nya båtens motor satt den på avgaskröken, precis ovanför slanganslutningen, fastklämd med två långa slangklämmor. Har dock även en givare till en mätare precis här (dock inte heller den standard på Yanmar), och inte ens under hård körning kommer temperaturen över +45°C. Så en bimetall på +50-60°C borde vara lämplig. Kolla dock så den har lämplig funktion, och enklaste är ju att den sluter vid stigande temperatur. Dvs det som oftast kallas NO (Normally Open). De länkade är NC (Normally Closed) dvs de bryter vid stigande temperatur. Det går ju i och för sig att använda dem också, men då i en koppling så termostaten kortsluter summern om det är under märktemp. Krävs att det är en lågströmssummer typ Piezo (och aktiv, dvs med drivkrets inbyggd), vilket de flesta dock är. T ex denna från Electrokit. Att annat sätt är ju att låta bimetalltermostaten av typen "NC" styra ett relä med växlande kontakter så kan man s.a.s. vända funktionen. Annars är detta ett enkelt schema som bara kräver ett extra motstånd: Har man däremot en bimetalltermostat som är "NO" är det väldigt rättframt: Man kan även sätta en brytare i serie med summern om man vill ha möjlighet att tysta larmet i händelse av fel. Men då gäller det ju att inte glömma att slå på den igen.... NO är lite mer ovanliga men finns. Främst styr man ju inte värmen med dem utan snarare startar en kylfläkt. Googlade lite snabbt och hittade t ex dessa från Amazon.se. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
skippeer 472 Postad 26 Mars (redigerade) En gammal SXK:are tipsade om att han satte 2 bimetall NO temp givare, en på avgaskröken och en på koppling för glykolsidan. Inte fel att kolla inre kylkretsen på en gammal motor. Har ingen aning hur länge pumpen för glykolsidan hänger med, motorn har gått ca 3 500 timmar. Tack Tomas W för tipset Redigerad 26 Mars av skippeer Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gripen72 200 Postad 27 Mars 14 timmar sedan skrev Gelis: Så där har jag gjort, fast med en egen larmkrets. Men tänk på att bimetalltermostaten ska vara normalt öppen. Dom flesta är normalt stängda. Ska och ska, på min båt är alla vakter på motorn NC, normalt slutna, inklusive den som sitter på avgaskröken. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 806 Postad 27 Mars 5 timmar sedan skrev Gripen72: Ska och ska, på min båt är alla vakter på motorn NC, normalt slutna, inklusive den som sitter på avgaskröken. Ja det fungerar med NC men blir lite mer komponenter inblandade som @IngemarE skriver. Jag beskrev det enklaste med NO som i princip vem som helst klarar att fixa till. Och att man ska vara medveten om att det finns 2 typer. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser