SCGB 18 Postad 26 Mars Det blir en väldig massa nya trådar nu... Jag håller på att byta axeltätningen (black jack-modell) och då skulle ju också kopplingen/flänsen på axeln av. Jag blev lite förvånad när jag upptäckte att den inte har någon sprint, skruv eller liknande som håller positionen på axeln. Det finns ett hål i kopplingen, men inget hål eller minsta fördjupning på axeln. Det har ju bevisligen funkat så här långt och rodret förhindrar nog att hela paketet åker till botten. Men är det OK? Och om det nu bara sitter med friktion, vad ska man dra skruvarna med för moment tro? "Så in i h-e"? Det är sex stycken M10-skruv. Kopplingen är inte vacker men den ser bra ut i gängor och på insidan. Skruvarna tänkte jag byta. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 722 Postad 26 Mars (redigerade) 41 minuter sedan skrev SCGB: Och om det nu bara sitter med friktion, vad ska man dra skruvarna med för moment tro? "Så in i h-e"? Det är sex stycken M10-skruv. Kopplingen är inte vacker men den ser bra ut i gängor och på insidan. Skruvarna tänkte jag byta. Ja det är en s.k. klämkoppling som hörs på namnet klämmer sig runt propelleraxeln. Har du gjort markeringar på flänsarna och markerat på propelleraxeln? Ja de skall dras med moment och det brukar man göra i 3 eller 4 steg och med början längst fram se skiss nedan. Man drar först alla skruvar tills de bottnar, sedan i den ordning som visas på bilden ovan och därefter börjar man om med nästa steg i samma ordning. M10: 1:a steget 40 Nm 2:a steget 60 Nm 3:e steget 75 Nm Hämtade dessa uppgifter från Sleipners klämkopplingar, är nog ungefär det samma oavsett fabrikat. Vet du vilket fabrikat du har? Om du ska byta skruvarna måste du ha minst 10.9 eller 12.9 skruvar, vanliga 8.8 sträcker sig mer och kopplingen klämmer dåligt. Kolla skruvskallarna om det står något på dessa. Inte rostfria skruvar... Fett eller tjock olja på gängorna på skruvarna och gängorna ska vara väl rengjorda både på skruvar och i klämkopplingen. //Pär Redigerad 26 Mars av Mercury_44XS 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
micke_102 82 Postad 26 Mars Ser ut att vara samma koppling som på vår båt, den ska dras med moment i en viss ordning. Montering Sleipner klemflenserpdf · version 1_260326_084457.pdf Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SCGB 18 Postad 26 Mars (redigerade) Klockrent, tack båda två! Det var det jag hade för mig, att det fanns en procedur. Jag vet tyvärr inte vad detta är för koppling, den är ev lika gammal som jag Jag har beställt 12.9-skruvar. 25 minuter sedan skrev Mercury_44XS: Har du gjort markeringar på flänsarna och markerat på propelleraxeln? Njaa det finns en markering på flänsarna, så att de linar upp. Men nej, axeln markerade jag inget på, vad missade jag där? "Sett inn skruene med olje" som det står i Sleipner-manualen, funkar det med typ litiumfett? Redigerad 26 Mars av SCGB Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 722 Postad 26 Mars 7 minuter sedan skrev SCGB: Men nej, axeln markerade jag inget på, vad missade jag där? Axeln ska gå igenom hela klämkopplingen men inte sticka ut för långt i flänsen. Är det trångt som du ser ut att ha, brukar jag dra ett streck på axeln men en penna eller rits så ser man direkt var de satt. Ja det funkar med vilket smörjfett som helst eller transmissionsolja. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SCGB 18 Postad 26 Mars Aha då fattar jag. Ja det är trångt. Jag kan få in ett finger och känna hur långt fram axeln är, men nästa gång sätter jag en markering. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 4 003 Postad 26 Mars 3 timmar sedan skrev Mercury_44XS: Ja det funkar med vilket smörjfett som helst eller transmissionsolja. Precis. Fettet/oljan/smörjan är till för att gängorna inte skall torrskära och skadas vid det stora moment som de kommer dras med. Så det duger nästan med vad som helst som smörjer lite och minskar friktionen just när du skall dra åt. Men var noga med att bara få det på skruvgängan, absolut inget i klämkopplingen eller på axeln 😉 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SCGB 18 Postad 10 April Några uppföljningsfrågor: Jag har ju duschat kopplingen med rätt mycket 5-56 för att få gängorna rena. Vad gör jag med anliggningsytan mot axeln före montering, avfettning? Igår testmonterade jag bara kopplingen för att kolla hur centrerad axeln är, och svaret var - inte alls. Jag justerade in kopplingen mot backslaget när jag bytte motorfästen i höstas och trodde att allt var frid och fröjd, men när man ser axelns rör blir ju allt så mycket tydligare. Vid injusteringen försökte jag verkligen hitta mittenläget vertikalt men jag misslyckades uppenbarligen. Jag har dock läst att injusteringen ska göras när båten ligger i vattnet pga att skrovet kan ändra form (?). Men hur ska man nånsin kunna göra det exakt när blackjack-tätningen sitter på? Det enda jag kommit på är att ta ett mått längsgående på axeln och sedan mäta vertikalt ned till botten, och försöka matcha det måttet när båten ligger i. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 722 Postad 10 April 23 minuter sedan skrev SCGB: Vad gör jag med anliggningsytan mot axeln före montering, avfettning? Slipduk typ "Scotch Brite 3M" eller liknande, kan även funka med fint våtslip. Googla "slipduk" och titta på bilder så ser du, Hornbach brukar sälja BOSCH slipduk styckevis, JULA har 2-pack som är bra. Inga smörjmedel, det skall vara torrt för max friktion eftersom det är en klämkoppling. Däremot skall du smörja axeln med något vid montering av propelleraxeltätningen. Är det "Black Jack" så ska den fyllas med fett. 23 minuter sedan skrev SCGB: Vid injusteringen försökte jag verkligen hitta mittenläget vertikalt men jag misslyckades uppenbarligen. Jag har dock läst att injusteringen ska göras när båten ligger i vattnet pga att skrovet kan ändra form (?). Men hur ska man nånsin kunna göra det exakt när blackjack-tätningen sitter på? Det enda jag kommit på är att ta ett mått längsgående på axeln och sedan mäta vertikalt ned till botten, och försöka matcha det måttet när båten ligger i. Man mäter med bladmått mellan flänsarna på backslag och axelkoppling. Axeltätning måste vara monterad. Ska se om jag hittar något att länka till med bra bilder. Har du kollat i din instruktionsbok om där finns något? Finns säkert trådar här på MG om detta. //Pär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SCGB 18 Postad 10 April Tack, slipduk ska införskaffas. Jo men jag är med på hur flänsen justeras in med bladmått mot backslaget, det lyckades jag med förra gången. Det visade sig ju bara att axeln var långt ifrån centrerad i röret, som bilden visar. Men om jag först justerar in så att axeln är skapligt centrerad, så får jag väl kontrollera igen sedan när tätningen sitter på och båten ligger i vattnet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 722 Postad 10 April Hänger axeln lös i hylsan på bilden nedan eller sitter den fäst i backslagsflänsen? Hänger den lös är det normalt, de "hänger" den nedåt av sin egentyngd. Sitter den däremot monterad fläns mot fläns så får du justera om motortassarna lite. Lossa axelflänsen från backslagsflänsen och skjut axeln några mm bakåt så den går fritt (släpper) från backslagsflänsen. Därefter ska du centrera propelleraxeln så gott det går, jag brukar göra så här: Jag brukar använda 2–3 träkilar eller liknande för att centrera axeln i stävhylsan. En kil mitt under axeln och en vid vardera sidan av axeln. Därefter justera in motortassarna eller shimsa motorfästena mot bädden om det är stumt monterad motor. Sen får man hålla på att justera, kolla, justera, kolla tills man är nöjd. Vrid axeln ett 1/4 varv i taget under grovjustering... Då kan man ta bort träkilarna och återmontera propelleraxeltätningen och montera ihop flänsarna löst. Sedan finjustera med bladmått. Brukar alltid dubbelkolla finjustering när båten är sjösatt och ev. efterjustera. Max 0,10 mm är godtagbart men det skall helst vara 0,0 mm. Gör för guds skull inte detta om båten ligger i sjön😵 //Pär 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SCGB 18 Postad 10 April Nej jag kommer inte demontera tätningen när båten ligger i sjön, lovar... Men bra, då är proceduren ungefär som jag trodde. Motorn har inte gått många minuter efter att jag bytte motorfästena och tur var väl det då. Jag antar att det är cutless-lagret som kan ta stryk om axeln inte ligger centrerad i hylsan? Lagret känns OK men jag kanske ger mig på att byta det efter kommande säsong. Tack för hjälpen! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 371 Postad 28 April (redigerade) Går visst att kolla om propelleraxeln ligger mitt i trumman. Någon vecka t ex, efter sjösättningen. Koppla isär flänsen ovan. Ta tag i bakre flänsen och lyft upp, ned och båda sidorna för att bedöma och axeln ligger nåt så när mitt i trumman, när flänsarna skjuts ihop. Tätningen kommer att hålla tätt. Inriktning mm, se nedan. Redigerad 28 April av Hybro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 371 Postad 28 April Kommer att lägga upp hur jag bytte Cutlesslagret. Rubriken blir "Byte Cutlesslagret". Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 371 Postad 28 April 2026-03-26 vid 14:07 skrev SCGB: Njaa det finns en markering på flänsarna, så att de linar upp. Men nej, axeln markerade jag inget på, vad missade jag där? Inget. Axeln är rakslipad hela vägen vid tillverkningen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 371 Postad 28 April (redigerade) Flänsarna har inbördes en styrning i kontaktytorna, så de kan inte hamna i ocentrerat, när man för ihop dem. Däremot inte vinklade rätt mot varandra. Man justerar detta som nämnts ovan genom att justera motor tassarna och i riktning av motor och backslag. Finliret är att skjuta isär flänsarna så att det går att föra in t ex ett 0.3 mm bladmått. Justera motorn med backslag, så att bladet måtte med lika tröghet går att föra in upptill, nedtill och på båda sidor med samma tröghet. Redigerad 28 April av Hybro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 371 Postad 28 April 2026-04-10 vid 11:36 skrev SCGB: Nej jag kommer inte demontera tätningen när båten ligger i sjön, lovar... Men bra, då är proceduren ungefär som jag trodde. Motorn har inte gått många minuter efter att jag bytte motorfästena och tur var väl det då. Jag antar att det är cutless-lagret som kan ta stryk om axeln inte ligger centrerad i hylsan? Lagret känns OK men jag kanske ger mig på att byta det efter kommande säsong. Tack för hjälpen! Cutlesslagret tar någ inte nån större skada, men de gör däremot lager i bakslaget och i slutänden backlagets tätning på utgående axel. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SCGB 18 Postad 29 April 16 timmar sedan skrev Hybro: Går visst att kolla om propelleraxeln ligger mitt i trumman. Någon vecka t ex, efter sjösättningen. Koppla isär flänsen ovan. Ta tag i bakre flänsen och lyft upp, ned och båda sidorna för att bedöma och axeln ligger nåt så när mitt i trumman, när flänsarna skjuts ihop. Tätningen kommer att hålla tätt. Inriktning mm, se nedan. Ja precis, det var så jag gjorde när jag bytte motorfästena medan båten låg i sjön. Jag vickade upp och ned och försökte hitta mittenläget. Uppenbarligen hade jag inte rätta fingertoppskänslan dock. Till helgen hoppas jag bli klar, så kanske det kan bli sjösättning nån gång! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SCGB 18 Postad 29 April 16 timmar sedan skrev Hybro: Kommer att lägga upp hur jag bytte Cutlesslagret. Rubriken blir "Byte Cutlesslagret". Mycket bra, ser fram emot det! Jag tittade på min båt och ser inga skruvar som verkar hålla fast lagret. Men det kan väl inte bara sitta med friktion heller? En genomgång av vilka varianter det finns vore bra. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 371 Postad 29 April Jo, sitter med friktion, därför noga med att momentdra, jämnt o fint. Absolut ingen olja eller fett inuti kopplingen eller på propelleraxeln. Min båtgranne har en äldre båt med liknande koppling, fast bara med 4 skruvar. Tydligen vanligt att dessa s a s slirade. Lösningen då vara att det borrades ett hål rakt genom bakre kopplingshalvan 8 - 10 mm, såg det ut att vara. Så knackade man i ett runjärn, rakt igenom. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SCGB 18 Postad 22 Maj Det hela går halvbra... Jag kunde till slut justera in backslaget bra mot axeln. Jag tycker dock att motorfästena sitter lite konstigt. De aktre fästena måste jag nästan justera max åt styrbord för att allt ska lina upp. Jag tycker inte att fästenas pinnar står perfekt vinkelrätt mot motorfästet heller. Lite som att själva motorbädden sluttar för mycket akterut? Någon gång byttes originalmotorn till VP D1-20 som jag har nu. Jag kan tydligt se att man då gjorde nya fästpunkter för motorkuddarna och satte dit tjocka shims/metallklossar akterut, så varför det inte skulle passa är en gåta. Jag kanske får be nån kunnig kolla på detta vid tillfälle. En annan jobbig grej uppdagades när jag till slut skulle montera ny propelleraxeltätning igår. Jag hade ju köpt fel dimension för hylsröret! När jag beställde tänkte jag inte ens på att det finns olika. När jag mäter röret tycker jag mig få 38 mm. I handeln hittar jag dock bara tätningar för 39 mm. Kan det funka ändå / är det troligt att jag mätt fel? Om jag har nåt udda rör antar jag att det kan skapa problem vid byte av cutlesslager också. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 4 003 Postad 22 Maj 3 timmar sedan skrev SCGB: När jag mäter röret tycker jag mig få 38 mm. I handeln hittar jag dock bara tätningar för 39 mm. Kan det funka ändå / är det troligt att jag mätt fel? Om jag har nåt udda rör antar jag att det kan skapa problem vid byte av cutlesslager också. 1mm kan gå att klämma ihop på gummit över hylsröret. Men Cutlesslagret blir inte bra, fast det är ju beroende av innerdiametern, inte rörets ytterdiameter ? Men är det då inte ett rör med ytterdiameter 1 1/2" (38,1mm) du har och inte ett i metriska mått ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SCGB 18 Postad 22 Maj Ja precis, jag tänkte bara att om yttermåttet är lite udda så kanske innermåttet också är det. jo jag har också tänkt att det kanske är 1 1/2” yttermått. Dock har jag inte hittat några tätningar som är gjorda för rör i tum-mått heller. Det kanske är nån föråldrad grej? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SCGB 18 Postad lördag kl 09:15 Nu är en ny tätning inköpt för 39 mm rör, ska monteras i helgen. Ska jag sätta något mer på röret för att ta upp den där millimetern som fattas? Vulktejp, cykelslang? Eller kan det gå utan? Svårt när man inte kan täthetstesta på land. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 722 Postad lördag kl 09:43 22 minuter sedan skrev SCGB: Nu är en ny tätning inköpt för 39 mm rör, ska monteras i helgen. Ska jag sätta något mer på röret för att ta upp den där millimetern som fattas? Vulktejp, cykelslang? Eller kan det gå utan? Svårt när man inte kan täthetstesta på land. Nä, tror inte det behövs det rör ju sig 0,5 mm på radien och det brukar man kunna dra ihop. Klämman är ju ganska bred och klämmer åt över ett stort område. Sätt absolut inte varken vulktejp, cykelslang eller något liknande. Provmontera först och kolla hur löst den sitter utan att dra åt klämman. Dra sedan åt klämman och känn på hur den sitter fast. //Pär 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 4 003 Postad lördag kl 10:00 2026-05-22 vid 22:11 skrev SCGB: jo jag har också tänkt att det kanske är 1 1/2” yttermått. Dock har jag inte hittat några tätningar som är gjorda för rör i tum-mått heller. Det kanske är nån föråldrad grej? Jodå, på andra sidan Atlanten kör de nästan bara med tum, så visst finns det. Och amerikanska båtar har ju letat sig hit också genom åren. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SCGB 18 Postad lördag kl 10:01 16 minuter sedan skrev Mercury_44XS: Nä, tror inte det behövs det rör ju sig 0,5 mm på radien och det brukar man kunna dra ihop. Klämman är ju ganska bred och klämmer åt över ett stort område. Sätt absolut inte varken vulktejp, cykelslang eller något liknande. Provmontera först och kolla hur löst den sitter utan att dra åt klämman. Dra sedan åt klämman och känn på hur den sitter fast. //Pär Stort tack, då kan jag äntligen bli klar med det projektet! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SCGB 18 Postad lördag kl 10:03 2 minuter sedan skrev IngemarE: Jodå, på andra sidan Atlanten kör de nästan bara med tum, så visst finns det. Och amerikanska båtar har ju letat sig hit också genom åren. Ja men däremot verkar black jack-typen vara ovanligare där kanske? Jag har verkligen googlat hårt men inte hittat en tätning för 1,5” rör, bara PSS-varianten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 722 Postad lördag kl 10:16 14 minuter sedan skrev SCGB: Stort tack, då kan jag äntligen bli klar med det projektet! Läs monteringsanvisningen innan du börjar😉 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SCGB 18 Postad måndag kl 06:16 Äntligen klart. Det är ont om utrymme, jag fick backa axeln nästan hela vägen in i tätningen för att få på flänsen. Och sen skjuta på den utifrån. Det var lite otydlig känsla när man drog åt klämman tyckte jag, inte som en vanlig slangklämma. Jag får inspektera om det håller tätt snart förhoppningsvis. Jag googlade numret på den gamla tätningen och hittar den bara för 42 mm hylsrör. Den ser onekligen lite deformerad ut? Men även den höll tätt, så den nya borde ju inte bli sämre. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser