Gå till innehåll
måndag 08 juni 2026

Rekommendera Poster

Kollade på SVT, Kunskapskanalen.

Historiska mysterier, avsnitt 4, ”Noaks ark”

Olika historiska experter och programledare försöker reda ut vad som är myt och verklighet, och det framgår ganska tidigt i programmet att det är mest myt, men att arken kanske mer är en metafor för någonting annat.

Det råder tidig bronsålder lokalt i den främre orienten, och då fanns inte kunskapen att bygga några så stora fartyg (=pråmar) som en biblisk ark.
Att det inte finns några arkeologiska eller geologiska bevis för någon syndaflod, men att Svarta havet fått förbindelse med Medelhavet och då har Svarta havet översvämmats av saltvatten, och nivån har höjts, men detta långt senare än då Noa skulle lasta sin ark med en massa olika däggdjur, fåglar, kräldjur och insekter, liksom sin familj.

Det där med insekter är intressant, man sade ingenting om termiter! Nä, för då hade ju programmet tagit slut efter bara några minuter, för om man nu skall vara bokstavstroende och konsekvent skulle ju även ett par, eller enligt vissa källor, sju par av alla djur, fåglar, kräldjur och insekter, även då två eller sju par av termiter lastas ombord, och alla träbåtsägare vet ju vad som händer om man tar ombord termiter och seglar med sådana i fyrtio dagar och fyrtio nätter, eller hur!?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Halvintressant program, men de lyckas få folk att titta. Inkl undertecknad.

Själv tror jag att myten kan vara så långt tillbaks som när Medelhavet bildes, Afrika seglade upp mot norr. Vem vet. Sen har ju grekerna en historia om Gibraltar. Atlanten kom in å bildade Medelhavet. Vem vet. Fred Flinta?

Annars att bygga en så lång båt som 140 m, i trä, längdhållfastheten borde stöta på problem direkt.

Behövs inga termiter till att fixa den. Även långa stålbåtar har just problem med att de går av i mitten på en vågtopp.

Intressant att diskutera men vi blir utslängda till annan plats här tror jag.

Övrigt snack?

Förrexten. Jag har fått lära mig att ett trästycke mellan framstäven å költrät heter kri. Har ej lyckats hitta bilder på fogen, nästan alla går ihop direkt utan kri-et. Själv ser jag det som en försvagning men kan  ju ha fel... hmmm..... en nödvändig detalj pga....??

Nån som vet bättre? Bilder?

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan skrev Ruskpricken:

Förrexten. Jag har fått lära mig att ett trästycke mellan framstäven å költrät heter kri. Har ej lyckats hitta bilder på fogen, nästan alla går ihop direkt utan kri-et. Själv ser jag det som en försvagning men kan  ju ha fel... hmmm..... en nödvändig detalj pga....??

Nån som vet bättre? Bilder?

Har aldrig hört förrän nu.

Googlade och fann:

https://svenska.se/?activeTab=saob&id=9367918&q=kri

https://annellbatbyggeri.se/nybyggen-vinter-2015/

Hittade även en bild från Nautiskt Bildlexicon (ISBN 91-46-14607-5)

IMG_1382.thumb.jpeg.f30098f5f936d4b62b0f9e552f9dd26d.jpeg

Det är alltså "stävskägget" som även kallas "KRI" och som Annell båtbyggeri även benämner som vändknä.

Fina bilder på Annel båtbyggeris hemsida, väcker vissa minnen till liv då man var "nitslav" i unga år.

//Pär

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Ämnesvalet kanske hade varit bättre med ”övrigt snack” men jag tänkte att arken var ju (om den existerat) en träbåt… Så var den då byggd av det berömda träslaget ”goferträ” som då ingen idag riktigt vet vad det är för träslag, men det har gissats på cypress.

Och det lär ju ha gått åt många cypresser, orsakat ett och annat kalhygge. Ja dom var driftiga på den tiden, men fick man ett direktiv från ”högre makter” så lydde man, omöjligheter och underverk var tydligen inga problem.

Min första båt döptes till ”Arken” det var en optimistjolle som min far byggde, han köpte en byggsats, i marinplywood. Jag seglade den från sommaren 1965 och några år framåt, men jag kan inte minnas att jag tog ombord några landlevande djur i den båten.

Varför jag då döpte den till ”Arken”..? Jag hade inga som helst bibliska referenser till det, utan det var ett TV-program där en kille släppte iväg en hemmasnickad leksaksbåt som döptes till ”Arken”,  i Klarälven (tror jag) och så fick man följa den båten genom älvens alla menadrar och bifurkationer, kraftverk, timmerflottningsbrötar och andra hinder, tills den nådde Vänern.

Det kanske är någon som minns den TV-serien?

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)
22 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Att det inte finns några arkeologiska eller geologiska bevis för någon syndaflod

Nä det kan man undra...

Under senaste istiden så var stora delar av Medelhavet torrlagt och man kunde gå till fots torrskodd tvärs över de norra delarna av Adriatiska havet för mycket av vattnet hade ju frusit till glaciärisar på norra halvklotet. Isarna smälte sakta men säkert då temperaturen steg några grader och havsnivån steg (oj då klimathot redan på den tiden🤔) men det blev ingen syndaflod.

Däremot blev det en syndaflod när isen var borta och Storeggaskredet inträffade.

Mer än halva Doggerland hade redan försvunnit i nybildade Nordsjön och denna enorma tsunami dränkte resten.

Kan detta vara syndafloden?

Har förresten inga minnen av TV-serien Arken, jag tittade bara på Flipper för där var det häftiga båtar med😎

Redigerad av Mercury_44XS

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Allt detta hände ju före min tid… och det var ju högst sannolikt ingen annan av forumdeltagarna som var ögonvittnen till dessa höjningar av vattenståndet.

I biblisk mening skulle det ju då har varit en 40 dagars tsunami, likt väldigt många Niagarafall på samma gång.

Allt detta skall ha skett omkring 5500 år fKr. Som jämförelse uppfördes Chopspyramodiden omkring 4509-4600 år fKr. Ja, så det var ju rätt så längesedan.

Höjningar av havsnivåer, eller sänkning av land, har ju aldrig, utan Guds inverkan, skett så hastigt, Dogger, Atlantis och andra existerande eller konfabulatoriska landmassor dränktes säkert inte så snabbt utan att befolkningen hann flytta till mer höglänta områden.

Jag tror ju mer på Wikipedia än på Bibeln, iallafall när det gäller faktauppgifter, även om man skall vara källkritisk till allt man läser.

Men Noak var ju en minst sagt mogen man när han efter omkring 50-100 års byggande fick Arken klar, han var då omkring 600 år gammal, så han hade väl en del erfarenhet inom skeppsbyggnadskonsten, kan jag tro. (Wikipedia)

Hela historien är säkerligen en sedelärande metafor, som i stort sett handlar om att man skall vara skötsam och arbetsam, inte göra några ickemoraliska utsvävningar, för då blir Gud vresig och ser till att det går käpprätt åt …..

Mycket är väl också en tolkningsfråga och så kanske en del av historien förlorats med tidens lopp eller förvanskats i flera olika översättningar.

Henrich von Däniken var bra på att förvanska, han tolkade det som så att Hesekiel i GT hade haft en närkontakt av tredje graden med utomjordingar, då han såg en ”himlavagn”…

Jag läste mycket om detta när jag var tonåring och hade ett alldeles för stort intresse för UFO och liknande fenomen.

Men vi kanske skall bygga en slags ark,  när världsläget ser ut som det gör och när klimatförändringarna smälter ner isarna runt polerna.

Men vi skall nog undvika att sjösätta en sådan ark i Persiska viken, det lär bli knepigt att ta sig förbi Hormuzsundet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

När vi är inne på ämnet. det gick en film på TV för ett decennium sedan om inte längre tillaks i tiden. Det handlade om en Ark som skulle flyta opp nånstans i Sibirien trakterna. Lite James Bond över det hela.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
36 minuter sedan skrev Ruskpricken:

När vi är inne på ämnet. det gick en film på TV för ett decennium sedan om inte längre tillaks i tiden. Det handlade om en Ark som skulle flyta opp nånstans i Sibirien trakterna. Lite James Bond över det hela.

Kan det vara filmen "2012"?

Har för mig det fanns någon spin-off men kommer inte ihåg vad den hette.

2012 var väl året då jorden skulle gå under enligt Maya eller var det Inka?

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
19 timmar sedan skrev Mercury_44XS:

Kan det vara filmen "2012"?

Har för mig det fanns någon spin-off men kommer inte ihåg vad den hette.

2012 var väl året då jorden skulle gå under enligt Maya eller var det Inka?

Det är rätt många enskilda eller olika sammanslutningar som förutspått Jordens undergång.

Isaac Newton, år 2060.

Nostradamus år?

Baba Vanga år?
Mayafolket, 121221.

Salomé, nån gång mellan 2024 och 2026.

David Bowie nämner någonting om det i någon låttext någonstans också, men det kan ju tolkas på olika sätt. Då… vad det iallafall bara ”Five Years” kvar, en tidsrymd som passerats med råge.

Den mest positiva förutsägelsen ger Europeiska rymdorganisationen (ESA), som säger att  i kan ta det lugnt i omkring 4,5 miljoner år till, om vi nu inte innan dess kan fylla på med mer energi i Solen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

hi...hi...fnisss...... å innan dess har vi nog uppfunnit en stor helsickes kraftig raket som vi sätter  nånstans å så drar vi iväg hela bollen till en annan sol å kretsar runt där på lagom avstånd... eller hur?

kliahuvet.gif.16a7c826a2f0ff444489c13b5478b8a6.gif

• Haha 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...