Gå till innehåll
söndag 07 juni 2026
Ruskpricken

Dra ny elkabel i masten

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Upptäckte att elkabeln som gick till masttoppen är borta. 😢

Det går eltråd till strax under salningen.

Misstänker att masten har ett massivt stycke i mitten där spridarna ligger.  Kan bli väldigt svårt att dra en kabel förbi där.

Som jag ser det äre nästan omöjligt.

Just därför vore det bra med tips. Det är en glasfibermast på 10 meter för övrigt.

En får tacke.

Redigerad av Ruskpricken

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev Ruskpricken:

Upptäckte att elkabeln som gick till masttoppen är borta. 😢

Det går eltråd till strax under salningen.

Misstänker att masten har ett massivt stycke i mitten där spridarna ligger.  Kan bli väldigt svårt att dra en kabel förbi där.

Som jag ser det äre nästan omöjligt.

Just därför vore det bra med tips. Det är en glasfibermast på 10 meter för övrigt.

En får tacke.

Hur vill du att jag svarar?
Kan kanske ett avloppsrensningband hjälpa till att guida kabeln förbi salningen?

Sedan finns det ju också metall- eller plastband som är avsedda att dra ellednigar i vp-rör hemma i huset.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
47 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Hur vill du att jag svarar?
Kan kanske ett avloppsrensningband hjälpa till att guida kabeln förbi salningen?

Sedan finns det ju också metall- eller plastband som är avsedda att dra ellednigar i vp-rör hemma i huset.

Draglinorna för elkablar i VP-rör är dessvärre rätt slingriga om man behöver skjuta in dem en längre sträcka. De behöver ett trångt och glatt rör för att fungera riktigt bra. Avloppsband är lite bättre men även de krullar sig om de blir långt utdragna å man "knuffar" med dem.

Jag har använt VP-rör som skarvades o tejpades samman efterhand som de stoppades genom maströret. Sen kan man fästa pilotlina i änden o dra tillbaka eller dra igenom en lina o bara dra tillbaka röret så man har draglina kvar i masten. Men finns det ett stopp vid spridarna så kommer man inte förbi med ett sådan rör.

Numera använder jag en styv plastad wire som varit "hänglina" till elkabelsluftledning (var ihopplastad med kabeln och skars loss när en kabel byttes). Den är kanon för att trycka igenom master då den är riktigt bångstyrigt styv (svår att rulla ihop). Om det är en frigolitplugg i maströret (sitter ofta en sådan i däckshöjd på genomgående master) så kan det lyckas att jobba sig igenom även en sådan plugg.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tja... hur jag vill att någon svarar.... tänkte om nån hade en super duper genialisk suverän speciallösning 😃

Det går inte att dra in en ny för hålet genom träklossen vid spridarana är alldeles för smått.

Den enda lösning jag kommer på är att limma en lina längs med mastskenan.

Har inget annat däruppe å så kte nog "pilot"linan-dragsnöret ut vid nått tillfälle.

Med tanke på synbarheten så äre kanske lika gott att vara utan.

Önskar skön seglarsommar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan skrev Ruskpricken:

- - -

Har inget annat däruppe å så åkte nog "pilot"linan-dragsnöret ut vid nått tillfälle.

- - -

Pilotlinan måste ju ha gått igenom någonstans. Kan du inte leta fram det hålet?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Vet inte hur mastprofilen ser ut men på en masthead mast i aluminium på en Scampi drog jag en koaxialkabel i likrännan för det fanns plats åt sidan så travarna skavde aldrig.
Selden har med ett kit i sin katalog även idag
image.png.bfa540418b44fb3920fd2e218e4f96d9.png

Redigerad av skippeer

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tja, dä ä en glaasfibermast Vid spridarna sitter en träfyllnad för att ta trycket från dem. Litet hål genom. Att försöka komma genom med en platt smal kabeldragare är inte ens lönt att försöka.

Men tack ändå alla. Jag ger upp. Om jag eventuellt får för mig det så skall jag limma med epoxilim ellr kanske med bara smältlim. Det hade jag på förra masten å det höll å fungerade.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Har stående latter i focken den längsta är ca 10 meter,det är runda glasfiber stänger.Du har ingen segelmakare i närheten så du kan låna ett sådant ämne.Skulle tro ca 5mm i diameter.Ronnie

Redigerad av Ronnienr10

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Aha.... som ett metspö då? Fast 5m långt måste det vara. Minst.Kan föreställa mig att den böjer ner sig så det går nog inte att pricka in hålet. Å hålla masten lodrät, nja, jag får glömma det.

Men inte dumt förslag. Tack.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

När man skall ha in en ganska smal kabel igenom ett styre (hojbygge) så täpper man till alla hål som finns utom de 2 som berör problemet, sedan tar man ett tunt snöre och gör en knut i ena änden, om hålet är 5 mm så får knuten var ca 4 mm. Med hjälp av tryckluft blåser man snöret mot hålet och knuten kommer att leta sig igenom hålet... Det funkar mycket bra på motorcykelstyre och kan kanske funka som en grundläggande ide för ditt problem också, med modifikationer alltså...

Redigerad av Peterson
  • Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Intressant tips. Faktiskt.

Läste för många år sedan här att någon hade fiskelina å en lite bit frigolit å så sög genom masten med dammsugare, eller om det var tryckluft. 

Vet ej hur stort eller litet hålet är vid klossen vid spŕidarna. Tror jag limmar hellre längs mastskenan.  Sen när det gäller att synas med anakarlanterna så är det bättre att ha de längre ner ändå.

Tack.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ett vanligt elektrikertrick.

Knyt fast en papperstuss i en sytråd och sug i andra ändan med en dammsugare. När du fått igenom sytråden så knyter du fast ett grövre snöre och drar igenom det. Det snöret är i sin tur starkt nog att dra igenom kabeln du vill få igenom från början.

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
22 timmar sedan skrev Kalle-Anka:

Ett vanligt elektrikertrick.

Knyt fast en papperstuss i en sytråd och sug i andra ändan med en dammsugare. När du fått igenom sytråden så knyter du fast ett grövre snöre och drar igenom det. Det snöret är i sin tur starkt nog att dra igenom kabeln du vill få igenom från början.

Byt ut sytråden mot en fiskelina, och dammsugaren i ena ändan kan bytas ut mot tryckluft i den andra ändan. Papperstussen kan även bytas ut med en pingisboll, om den får plats.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Pingisboll????? Åj våj...

Men det där med sytråd å så en liten papperstuss å damsugare.....inte dumt.

Värt faktiskt att testa.

Tack för det tipset. Testar när jag kommit hem från Påskresan.

Glad sådan på er.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...