peringvar 1 Postad tisdag kl 08:07 Godmorgon! Kanske begår en dödssynd och gör reklam för något. I så fall ber jag om ursäkt på förhand. Har saknat en sida med snabba nyheter kring båtliv, tillverkare osv. Så jag (som frilansjournalist) startade ett ideelt hobbyprojekt på facebook. Följ Gärna Båtsnack för nyheter kring allt som rör båt, hav och relevanta ämnen. (Allt blir roligare än om fler än närmast sörjande följer) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 503 Postad tisdag kl 09:40 Vad är facebook? 1 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
peringvar 1 Postad tisdag kl 09:58 17 minuter sedan skrev Mercury_44XS: Vad är facebook? Osäker på ironi eller inte. En plattform på det där internet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Till_havs 71 Postad onsdag kl 02:21 (redigerade) Nu är jag lite tråkig men Facebook är helt fel plattform för en sån sak. Det är som att skriva en bok eller måla en tavla med Excel. Det blir inte bra. En vanlig website är ett betydligt bättre format. Men det har provats emellanåt utan att lyckats få upp ångan, t ex Hamnen. Som sedermera togs över av Skippo. Jag vet inte vad man ska göra för att få båtfolket att bli aktivt på internet. Det verkar vara oerhört svårflörtat. Se på den här siten, Maringuiden. Sveriges bästa och förmodligen största båtforum men det är typ ett tiotal personer som är aktiva medlemmar och skapar innehåll. Redigerad onsdag kl 02:23 av Till_havs 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
anuba 532 Postad onsdag kl 08:20 2026-03-03 vid 09:07 skrev peringvar: Godmorgon! Kanske begår en dödssynd och gör reklam för något. I så fall ber jag om ursäkt på förhand. Har saknat en sida med snabba nyheter kring båtliv, tillverkare osv. Så jag (som frilansjournalist) startade ett ideelt hobbyprojekt på facebook. Följ Gärna Båtsnack för nyheter kring allt som rör båt, hav och relevanta ämnen. (Allt blir roligare än om fler än närmast sörjande följer) Jag kan göra ett försök att stötta dig. Men FB verkar funkara bäst för envägskommunikation. När jag kollar på några olika grupper märker man att FB inte uppmuntrar till sammanhängande diskussioner. Vissa svar försvinner och det går inte att söka i en grupp för gamla svar. Därför dyker samma fråga upp om och om igen. 3 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 915 Postad igår kl 11:06 Håller med de som påpekar att FB är fel när det gäller att diskutera olika frågor, men för snabba nyheter kring båtliv, tillverkare, mm. så gör det ju inget om nyheten sjunker som en sten eftersom det är just fråga om snabba nyheter. Det finns ju ett antal forumlika grupper på FB och där kommer ofta samma saker upp gång, på gång på gång utan att man har någon större möjlighet att länka till tidigare svar. Nu går det ju faktiskt att söka på FB också, men inte så bra. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
peringvar 1 Postad igår kl 12:04 2026-03-04 vid 03:21 skrev Till_havs: Nu är jag lite tråkig men Facebook är helt fel plattform för en sån sak. Det är som att skriva en bok eller måla en tavla med Excel. Det blir inte bra. En vanlig website är ett betydligt bättre format. Men det har provats emellanåt utan att lyckats få upp ångan, t ex Hamnen. Som sedermera togs över av Skippo. Jag vet inte vad man ska göra för att få båtfolket att bli aktivt på internet. Det verkar vara oerhört svårflörtat. Se på den här siten, Maringuiden. Sveriges bästa och förmodligen största båtforum men det är typ ett tiotal personer som är aktiva medlemmar och skapar innehåll. Hej! Tack för insple. Jag är med dig generellt kring att Facebook är en dålig plattform för dialog. Här är tanken mer snabba nyheter i relaterande ämnen. Inte som ett diskussionsforum primärt för kunskap. Utan mer en nyhetssida. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
peringvar 1 Postad igår kl 12:05 2026-03-04 vid 09:20 skrev anuba: Jag kan göra ett försök att stötta dig. Men FB verkar funkara bäst för envägskommunikation. När jag kollar på några olika grupper märker man att FB inte uppmuntrar till sammanhängande diskussioner. Vissa svar försvinner och det går inte att söka i en grupp för gamla svar. Därför dyker samma fråga upp om och om igen. Hej och tack för det. Enig kring envägskommunikation. Tanken är mer att fokusera på nyheter. För Facebook är inget vidare som diskussionsforum dessvärre. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
peringvar 1 Postad igår kl 12:06 59 minuter sedan skrev Mackey: Håller med de som påpekar att FB är fel när det gäller att diskutera olika frågor, men för snabba nyheter kring båtliv, tillverkare, mm. så gör det ju inget om nyheten sjunker som en sten eftersom det är just fråga om snabba nyheter. Det finns ju ett antal forumlika grupper på FB och där kommer ofta samma saker upp gång, på gång på gång utan att man har någon större möjlighet att länka till tidigare svar. Nu går det ju faktiskt att söka på FB också, men inte så bra. Jag håller med alla föregående talare kring svårigheten att använda facebook som ett diskussionsforum. Utan precis som du nämner är fokus på snabba nyheter kring båtrelaterade ämnen. Tack för inspel! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser