Gå till innehåll
lördag 20 juni 2026
Karljohansson

Måla/slipa botten och propeller axel första gången tips råd

Rekommendera Poster

Hur hitta ni blästring för 5000kr? Förvisso 2015 men de två offerterna jag fått om cirka 20 000kr känns högt då 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag fick två offerter på runt 20 000:- kronor och en på 5 000:- kronor.

5 000:- kronor med kvitto var rätt rimligt i förhållande till vilken tid de lade ner på arbetet.

Vi täckte, täckte av och tog hand om blästerrresterna som vi körde till ÅVC. Tror det tog ungefär sex timmar för oss sammanlagt.

Blästerfirman (två man) riggade sin "dammsugare" och allt annat på knappt en timme.

Blästrade i knappt en timme.

Avetablerade jättesnabbt.

Framkörning och returkörning 2 x 30 minuter.

Total arbetstid för blästerfirman i mantimmar var alltså sex timmar.

En analys av om 5000:- kronor är en rimlig kostnad.

6 x 500:- kr(h = 3 000:- kr.

Blästersand 25 - 50 kg någonting gissar jag kostar 200:- kr.

Slitage och drivmedel har jag ingen aning om, men säg att det kostar 800:- kr för enkelhets skull.

Vinst 1000:- kr, eller 166:- kr/arbetad timme eller ca. 300 000:- kr på ett år om man har full beläggning.

Nu tror jag att just blästring är ett sådant arbete som ofta prissätts efter hur stor nytta man får av det som görs och då ska man ju jämföra med en massa eget arbete som man kanske inte har lust eller orka att göra. Fast det tar inte så läng tid att skrapa en båtbotten med en bra skrapa. Fördelen med att blästra är att man får bort all ev. lös gelcoat och att man får hål på alla plastpestblåsor om man har plastpest.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Men hur blir det men "miljöavgiften" som hamnen ska ha och vad säger de om blästring på hamnplan? Jag menar bara att du ska kolla upp detta innan arbetet påbörjas så det inte blir en massa extra avgifter.

Ett alternativ är ju att hyra en slipmaskin t.ex. Festool eller liknande med utsug och grovdammsugare.

Nedan en länk där de hyrde slipmaskin och gjorde 70% på en dag.

Kanske värt att kolla upp att hyra slipmaskin med dammsugare och betala hamnen avgiften.

18000—25000 låter hyfsat rimligt om de som blästrar gör allt som täckning, maskering, städning och tar hand om restavfallet. Hur många prisförslag har du fått på blästring?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...