Luddelurr 1 Postad 16 Februari Hej Jag har precis köpt en yamaha f40 från 99 tror jag och monterat den på en Ryds 480 dl. Jag håller på o koppla in mätare men får inte liv i allt. Varvräknare har jag fått liv i men på den så finns också varningslampor för temp och olja. Dom vet jag inte hur jag ska koppla in. Fick också med en trimmätare som jag försökt koppla in. Där har jag lyckats hitta en kabel på motorn som jag koppla in den i men fick inte liv i den. Är det möjligen givaren som är trasig eller har jag missat nått. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 488 Postad 16 Februari Länk till verkstadshandbok, visserligen till en F50 som är "the same but different"... Verkar svårt att hitta litteratur för F40A online. https://www.scribd.com/document/423533247/f50a PTT givare på sidan 7-80 Kopplingsschema finns i sektion 8 //Pär 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Luddelurr 1 Postad 17 Februari Tack. Ska kolla detta i kväll. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Luddelurr 1 Postad 18 Februari Hej. det ser inte ut som det är samma givare. Den jag har har 3 kablar o på bilden ser det ut o vara två. Har nog ändå konstaterat att det är givaren som är trasig. Ska fixa en ny o testa. Har fått igång varvräknare och oljevarningslampan men tempvarnarwn vill inte tända då tändningen är på. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Luddelurr 1 Postad 18 Februari För den lampan ska väl också lysa på tändning o sen slockna när man startar? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 488 Postad 18 Februari 9 minuter sedan skrev Luddelurr: För den lampan ska väl också lysa på tändning o sen slockna när man startar? Tror den skall vara släckt men det beror nog på vilka instrument och vilken motor det gäller. Varvräknaren är den analog eller LCD? Tempvarningen brukar lösa ut vid ca 80–85 grader C och brukar dels tända lampan samt få summertonen att ljuda. Kolla om det finns några Yamaha reservdelsnummer på instrumenten? Ex. Varvräknare till Yamaha F40 kan ha reservdelsnummer: 6Y5-83540-20 och trimmätaren: 6Y5-83670-11 Kolla i verkstadshandboken hur det skall vara. Har du kollat med din närmsta Yamaha ÅF om det finns instruktionsbok? Hittade en instruktionsbok men den är för F50A och är från 2005: https://www.yamaha-parts.ca/thumbs/y/pdf/u62y7ge0.pdf Hur har du testat varvräknaren? Har du startat motorn utan tillgång till kylvatten, skall du nog byta impellern i vattenpumpen eller i varje fall kolla den. Det tar inte många sekunder utan vatten, sen är den bränd... //Pär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Luddelurr 1 Postad 18 Februari Jag har en analog varvräknare. Testat nån sekund med motorn startad o tanken är att byta imbeller innan sjösättning. Har varit o pratat med min lokala återförsäljare mycket det sista men inte frågat efter instruktionsbok. Det som är det stora problemet nu är trimgivaren. Tror den är trasig då jag inte får något utslag på mätaren. Hittar dock inga med tre kablar som min har. Bara en massa olika med 2 kablar. Får kolla med åf imorrn igen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 488 Postad 18 Februari (redigerade) Du har mätvärden för PTT-givaren på sidan 7–80 i VHB, slå upp den sidan.. Mellan svart och rosa kablar skall det vara 10–288,3 ohm som varierar mellan dessa värden allt eftersom man rör hävarmen. Detta mätvärde gäller vid +20 grader C, så det blir till att asa in den i värmen. Ser på bilden att det är "stickmärken" i kablarna... Redigerad 18 Februari av Mercury_44XS Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 743 Postad 18 Februari 15 minuter sedan skrev Mercury_44XS: Ser på bilden att det är "stickmärken" i kablarna... Vassa ögon du har! 😀 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Luddelurr 1 Postad 18 Februari Får inga värden alls när jag mäter. Därav tror jag den är trasig men jag kanske gör fel. Ja det är stickmärken i för jag pipmätte hela sladdarna om det va kontakt, det var det inte i alla. Sladdarna hade tidigare kapats och satts ihop igen. Har kollat 7-80 men på den bilden ser man en givare med två kablar. Svart och rosa men jag har tre kablar i min givare, svart rosa och orange. Eller tänker jag fel här? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Luddelurr 1 Postad 18 Februari 17 minuter sedan skrev ChristerN: Vassa ögon du har! 😀 Ja, det va inte dåligt o se det 😀 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 488 Postad 18 Februari 1 timme sedan skrev Luddelurr: Har kollat 7-80 men på den bilden ser man en givare med två kablar. Svart och rosa men jag har tre kablar i min givare, svart rosa och orange. Eller tänker jag fel här? Man ska aldrig lita på en ritad bild till 100%, däremot gäller mätvärden mellan kablarna i texten på sidan 7–80. 1 timme sedan skrev ChristerN: Vassa ögon du har! 😀 1 timme sedan skrev Luddelurr: Ja, det va inte dåligt o se det 😀 Nja de är inte som de var för 25–30 år sedan, däremot en stor bildskärm och billiga glojärn från macken🤣 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser