Jocke73 0 Postad lördag kl 14:53 Kanske inget nytt ämne men jag hittade ingen tråd som passade. Funderar på om jag ska segla ner min gamla båt till Grekland och ha henne där istället för hemma. (östersjön) Är det svårt att få tag i båtplatser? Går det att hitta båtplatser till hanterbara priser? Finns det någon med egna erfarenheter av det här? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 889 Postad söndag kl 12:21 Svenska Kryssarklubbens medelhavsseglare bör kunna ge dig bra svar på den frågan. https://www.medelhav.se/ 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Boanjohan 693 Postad söndag kl 18:13 Gissar svaret på alla frågorna kan bero på storlek/typ av båt, så lite mer info om objektet kan nog vara bra. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jocke73 0 Postad söndag kl 19:44 1 timme sedan skrev Boanjohan: Gissar svaret på alla frågorna kan bero på storlek/typ av båt, så lite mer info om objektet kan nog vara bra. Det är en allegro33. Tänkte mest om det är samma horribla priser i Grekland idag som det är i Portugal eller Spanien. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
skippeer 447 Postad måndag kl 11:21 När det gäller bryggplatser och prisnivåer är vi lyckligt förskonade i Skandinavien. Har seglat i olika delar av Medelhavet under 25 år på andelsbåtar och nu på egen båt. För 10 år sedan kostade en ACI årsplats i Trogir, Kroatien, för en 37 ft segelbåt ca 60 ksek (priset lågt för andelsbåten hade haft samma plats i 10år). 6 månader på spanskt varv med 40 ft segelbåt kostar den här vintern ca 6 ksek/månad, när jag är 200 mil från båten känns det tryggare med att ha sitt på det torra. I Grekland seglade jag senast för 16 år sedan på andelsbåt. Då fanns det få marinor, idag finns det fler, tex en kedjahttps://www.d-marin.com/en/marinas/lefkas/ Räkna generellt med 100-400% högre priser i Medelhavet jämfört med Sverige. https://plainsailing.com/blog/berthing-mooring-fees-in-croatia-and-greece Vad betalar du idag för sommar/vinterförvaring? Fördelen med andelsbåt är att kostnaderna fördelas över flera delägare speciellt om du bara seglar några få veckor per säsong. # # # Googling mha enklare AI Annual marina fees in Greece vary widely based on location and yacht size, typically ranging from roughly €1,500–€2,500 for a 12-meter (40ft) boat in cheaper areas to over €20,000 annually for 17-20 meter yachts in premium marinas . Full-service marinas, like Athens Marina, often cost over €20,000 for 18m+ vessels, while smaller, more remote marinas offer lower rates. Key Price Drivers & Estimates Location: Popular areas (Athens, Corfu, Ionian) are significantly more expensive than smaller, independent, or municipality-run ports. Size: Rates increase with length ( LOAcap L cap O cap A 𝐿𝑂𝐴 ), often with a steep increase for catamarans (approx. +50% or more). Annual vs. Seasonal: Annual contracts offer better value, while summer-only (high season) rates are much higher per day. Examples (Approximate Annual Rates): 12m Boat (12-13m): ~€1,400–€1,800 in regional locations (e.g., Crete, Preveza). 17-20m Yacht: €19,800–€24,800+ in high-end marinas (e.g., Athens Marina). Small Vessels: Special, lower, annual rates (approx. €70-€280) exist for specific, long-term, or local mooring, particularly at municipal ports. Additional Costs TEPAI (Cruising Tax): A tax payable for each month spent in Greek waters. Utilities: Electricity (~€2.30/kWh) and water (~€6.00/ m3m cubed 𝑚3 ) are usually charged separately. Other Fees: Haul-out, storage on the hard, and launching fees are separate from in-water berthing, often totaling €1,500+ for winter storage. Note: Prices in Greece are subject to high demand, and many private marinas or commercialized ports have significantly raised rates in recent years. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jocke73 0 Postad måndag kl 13:06 Tack för ditt svar och ditt AI upplägg. Det var faktiskt riktigt bra. Det går inte att jämföra vad jag betalar här hemma. Jag ser det spårar iväg i kostnader i förhållande till den tid jag har att kunna vara ute och segla. Har skickat en förfrågan till Lefkas bara för att få se vad dom svarar. Såg även att det kanske finns platser i Lavrion. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser