LStedt 0 Postad torsdag kl 17:21 Hej! Jag har bytt bl.a. kolvringar på min encylindriga Yanmar YSB12G-motor från 70-talet och passar därför på att byta lager till vevstaken. Nu till problemet/frågan: Lagret som sitter mellan vevstaken och kolvbulten var trög både att få ut och att ersätta med originaldel. Nu när allt är återmonterat så är det så tajt mellan kolvbulten och lagret att det trots ordentlig oljning är mycket trögt att dra runt bulten. I mitt huvud bör lagret kunna röra sig mjukt runt bulten? Eftersom bulten inte är fixerad i kolven utan endast låst av två klämringar så är det fritt spel och full rörlighet i leden mellan bulten och kolven. Min känsla är att risken är att detta sliter på kolven istället för på lagret. Någon med liknande erfarenheter eller betryggande ord om att detta löser sig vid under drift? Känns som en risk att lagret inte sliter in sig när delen inte rör sig. Tacksam för alla svar, Ludvig Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 469 Postad torsdag kl 18:20 Hej Jo du tänker rätt, kolvbulten skall inte gå trögt i bussningen och det kommer inte att lösa sig med tiden. Byter man kolvbultsbussning skall denna honas eller brotschas så att man kan trycka in kolvbulten med handkraft. Har du inte korrekta verktyg till detta, lämna in vevstake, kolv och kolvbult på motorverkstad som har rätt verktyg för sådana arbeten. Fick du smörjhålet i bussningen att stämma med hålet i vevstaken då du pressade i bussningen? Det är mycket svårt att pressa i bussningen om man inte har rätt verktyg för detta och det är lätt att den kommer snett eller stukas. Har du ingen verkstadshandbok? Mvh Pär 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
LStedt 0 Postad torsdag kl 18:37 (redigerade) 16 minuter sedan skrev Mercury_44XS: Hej Jo du tänker rätt, kolvbulten skall inte gå trögt i bussningen och det kommer inte att lösa sig med tiden. Byter man kolvbultsbussning skall denna honas eller brotschas så att man kan trycka in kolvbulten med handkraft. Har du inte korrekta verktyg till detta, lämna in vevstake, kolv och kolvbult på motorverkstad som har rätt verktyg för sådana arbeten. Fick du smörjhålet i bussningen att stämma med hålet i vevstaken då du pressade i bussningen? Det är mycket svårt att pressa i bussningen om man inte har rätt verktyg för detta och det är lätt att den kommer snett eller stukas. Har du ingen verkstadshandbok? Mvh Pär Tack för hjälpen, tråkigt men låter nödvändigt. Hålet hamnade rätt och den sitter på plats i vevstaken så oljan tränger in när man våldar runt bulten, men det går jäkla trögt. Då blir det en till tur till verkstaden. Är över min förmåga. Saknar verkstadshandbok tyvärr. Redigerad torsdag kl 18:37 av LStedt Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 469 Postad igår kl 08:07 13 timmar sedan skrev LStedt: Saknar verkstadshandbok tyvärr. Verkar vara svårt att få tag på verkstadshandbok till YSB motorerna. Det enda som finns online är till YSM som är samma motor men uppdaterad på vissa detaljer. https://www.scribd.com/document/751196288/Service-Manuel-Yanmar-YSM-8-YSM12 //Pär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 310 Postad igår kl 18:23 (redigerade) Hej. Har själv YSM12. Bilder jag tagit ur manual för YSE8 och YSE12, alltså ursprungs varianten av dessa motorer. Kan du ha fått tag på en "modernare" lagerbussning till YSM12? När du vickar på vevstaken så ska väl kolvbulten gå att vrida i stakens lager och sitta fast i kolvens två kolvbultshål? Det är väl hålet i vestakens lager som ev ska brotchas? Kolla med den som levererade lagerbussningen om den passar till kolvbulten. Redigerad 23 timmar sedan av Hybro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 310 Postad igår kl 18:36 (redigerade) Lite OT. Passa på att rensa vevhusventilationen om du har motorn lättillgänglig. Byt även gamla bränsleslangen på framsidan av motorn även om den ser bra ut. Sprickor under slangklämman är vanligt. Hydroscand fixar slangkoppling. När du ändå håller på, så försök fixa så du kan manövrera dekompressionsarmen gärna från sittbrunnen. Enda sättet att stoppa motorn, om den bränner motorolja vid kraftig lutning åt styrbord. Har du fått till rätt ändspel på kolvringarna? Redigerad igår kl 19:18 av Hybro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser