Gå till innehåll
fredag 30 januari 2026
filuren

Förunderlig led

Rekommendera Poster

Tenkte segla innom Norrbyskär i sommar. Det ligger lite syd för Umeå. När jag ser på leden undrar jag vad som är tanken bak styrbordspricken. Vi sticker 2,2 meter. Bättre att gå på fel sida?

image.png

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 minuter sedan skrev filuren:

Tenkte segla innom Norrbyskär i sommar. Det ligger lite syd för Umeå. När jag ser på leden undrar jag vad som är tanken bak styrbordspricken. Vi sticker 2,2 meter. Bättre att gå på fel sida?

image.png

Jag har ett gammalt sjökort sedan före "sjökortslyftet". Där ser det ut som enligt bilden nedan. Sjökortslyftet är ett sammelsurium av sjökort och Lantmäteriverkets landkarta vilket blivit väldigt kritiserat av kartografer och båtorganisationerna för de omfattande felaktigheter Sjöfartsverket numera lagt in i sina sjökort. 

Nu finns det både enslinje och prickar utsatta i leden som sannolikt funnits i många år utan att någon haft problem med djupen. Enigt mitt gamla sjökort så är djupet över tre meter i leden vilket tidigare seglare nog litat på och gått leden med djupgående närmare tre meter. Jag skulle inte vara orolig för att följa ensmärken, prickar och ledmarkering med 2,2m djupgående.

Däremot är jag numera försiktigare utanför lederna på norrlandskusten. Det finns många brister i sjömätningen där det inte går markerade leder. Jag körde t.ex. på ett klippblock som låg på ca 1,7m väl utanför en tremeterskurva i en nattvik utanför Gävle. Efter inrapportering till Sjöfartsverket så hittade de ett dussin oredovisade grund i området bara genom att de kollade sina flygfoton lite noggrannare.

bild.png.91dbf96b59ad8843b8fbc7f7e204548a.png

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack Lintott! 

Den gamla kartan förklarar varför enslinjen och prickarna står som dom gör. Kan inte vara roligt att arbeta på kartavdelingen i Sjöfartsverket och försämra sjökartorna..

I Finland är det grunt. Men där visar dom djup på lederna.

IMG_0572.jpeg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ett av syftena med sjökorts"lyftet" var väl att kompensera gammal data med landhöjningar som skett genom åren. Som på kartutsnitten i tråden där @Lintotts älder djupangivelser blivit lite mindre i nya kortet, ex.

1,4 m djupangivelse som blivit grynna, 2,4m djupangivelse som blivit 2meter,

3,9 blivit 3,5

4 blivit 3,6

etc.

(Alltså generellt ca 0,4 m grundare)

Det är ju såklart bra om man uppdaterar för landhöjning så man kanske får mer korrekta djup för hur det är idag. Men bieffekten med "lyftet" med stora områden som nu bara blivit 0-3m utan närmare detaljering är ju katastrof.

Det leder oxå till att folk av logiska orsaker behåller de gamla korten som ändå ger viss ledning i topografin för de nya mörkblå 0-3m blafforna som inte var blaffor innan.

Och det är ju knappast säkerhetshöjande att många undviker att uppdatera sina kort.

Och vad är då djupet idag på enslinjen vid prickarna? Det är väl ytterst oklart.

Om det verkligen är under 3 m så undrar man om det är lämpligt att ha kvar den enslinjen som den är utan att man justerar den så man hamnar mer söder där det är 3-6m kurva eller detaljerar med djupangivelse vid prickarna om det idag är typ 2,99m (står 3,4 på gamla kortet minus 0,4 som verkar vara generella kompensationen).

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
39 minuter sedan skrev Boanjohan:

Ett av syftena med sjökorts"lyftet" var väl att kompensera gammal data med landhöjningar som skett genom åren. Som på kartutsnitten i tråden där @Lintotts äldre djupangivelser blivit lite mindre i nya kortet, ex.

1,4 m djupangivelse som blivit grynna, 2,4m djupangivelse som blivit 2meter,

3,9 blivit 3,5

4 blivit 3,6

etc.

(Alltså generellt ca 0,4 m grundare)

Det är ju såklart bra om man uppdaterar för landhöjning så man kanske får mer korrekta djup för hur det är idag. Men bieffekten med "lyftet" med stora områden som nu bara blivit 0-3m utan närmare detaljering är ju katastrof.

Det leder oxå till att folk av logiska orsaker behåller de gamla korten som ändå ger viss ledning i topografin för de nya mörkblå 0-3m blafforna som inte var blaffor innan.

Och det är ju knappast säkerhetshöjande att många undviker att uppdatera sina kort.

Och vad är då djupet idag på enslinjen vid prickarna? Det är väl ytterst oklart.

Om det verkligen är under 3 m så undrar man om det är lämpligt att ha kvar den enslinjen som den är utan att man justerar den så man hamnar mer söder där det är 3-6m kurva eller detaljerar med djupangivelse vid prickarna om det idag är typ 2,99m (står 3,4 på gamla kortet minus 0,4 som verkar vara generella kompensationen).

Jag letade fram "originalsjökortet" (Sjöfartsverkets pappersutgåva) där det framgår av kanttexten att djupsiffrorna är angivna till 1970 års djup. Landhöjningen i området anges till 0,8 cm/år (vad gäller landhöjning så är den rätt olika för olika delar av kusten så man behöver kolla värdena för aktuellt sjökortsområde). 55 års landhöjning med 8 mm/år innebär att det ska dras av 44 cm från de värden som angetts i mitt gamla digitala sjökort (utgåva för mitt digitala kort tror jag är 2003 men djupuppgifterna justerades inte i de digitala korten på den tiden, alla djupuppgifterna överensstämmer med värdena i Sjöfartsverkets pappersutgåva).

Så för att få någorlunda korrekta djupuppgifter bör man dra av ca halvmetern. Leden som TS funderar på att använda går på det gamla kortet inte på mörkblått vatten så det bör vara minst 2,5m djupt i leden och det är inte helt osannolikt att det är djupare än så. Om vattenståndet ligger runt normalt vattenstånd så finns det fortfarande minst 30 cm tillgodo. Så ett korrekt råd är nog att hålla koll på vattenståndet vid en eventuell passage.

Om någon deltagare på forumet går leden så kunde det vara intressant att få resultatet av ekolodets djupvärden vid passage mellan prickarna (å så klart en vattenståndsuppgift vid mättillfället). 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det kan vara bra att tänka på att det inte är sjömätt med fullt moderna metoder där. Rött på kartan innebär, enligt beskrivningen, sjömätning från före 1940, i huvudsak med handlod. Dvs, man rodde runt och lodade punktvis, och fick positionen genom att triangulera märken på land. Självklart innebär det att enstaka stenar och uppstickande, skarpa kanter kan missas. Just i den här leden är det gult på kartan. Det betyder att det är sjömätt efter 1940, men inte med fullständig bottentäckning, så inte heller där kan man känna sig säker på att mätningarna fångat exakt hur det ser ut på platsen. Men, man får väl hoppas att de gjorde täta mätningar just där leden går. Tyvärr redovisar Sjöfartsverket inte vilken mätmetod som använts på en viss plats, och inte heller mätpunktern eller ens en generell uppgift om mätpunktstäthet. Allt vi får är den här indelningen i rött, gult och grönt, där det bara är grönt som man ska kunna lita på helt. Där ska det vara fullständig bottentäckning, dvs hela havsbotten har kartlagts och mätts in.

image.thumb.png.60c5d6abacc2caf26da82949437b6697.png

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Lintott! 
Jag gick den leden i somras norrut och följde enslinjen så gott det gick. Var lite på helspänn  innan men har en båt som enbart går 1,5 och vet om att andra seglar tar den vägen. 
Vad jag minns var aldrig djupet under 3m har för mig att jag fick en studs på 3,2. Då sitter även min logg c.a 20cm under ytan. Så det borde gå bra. 
Tycker dock du borde lägga lite mer tid. Norrbyskär, Ratan, Järnäsklubb är väl värda ett besök och i Höga kusten bör man i alla fall lägga en vecka för att besöka Trysunda, Ulvön, Mjältön, Häggvik samt Lövvik som är de (enligt mig) vackraste platserna med goda gästhamnar. Även Jungfrukusten bjuder på många sevärdheter. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Så länge man håller sig på platser som trafikeras någorlunda mycket, som tex. leder och i anslutning till leder, så är risken rätt liten ingen gått på något oupptäckt (och outmärkt) grund tidigare genom åren även om det är länge sedan området sjömättes och/eller det inte är så noga sjömätt.

Det blev komplicerat. Då här.

Där många fritidsbåtar rör sig är de flesta, kanske nästan alla, grund upptäckta.

Ändå finns det fortfarande grund som hittas trots att många bör ha passerat dem genom tiderna. Det inringade grundet nere till höger tillkom för några år sedan (i sjökortet alltså) trots att många måste ha känt till att grundet fanns.

image.thumb.png.fa61f9c394a096d7d5ff02e6c12f9795.png

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
52 minuter sedan skrev Mackey:

- - -

Ändå finns det fortfarande grund som hittas trots att många bör ha passerat dem genom tiderna. Det inringade grundet nere till höger tillkom för några år sedan (i sjökortet alltså) trots att många måste ha känt till att grundet fanns.

Det är nog ett resultat av att Hydrographica numera lägger samman sina sjökortsblad till mer heltäckande områden. Deras teknik för att hitta oupptäckta grund överstiger mångfalt exaktheten i de gamla "glesa handlodningarna" som mycket av Sjöfartsverkets kort över de lågtrafikerade skärgårdsområdena är baserade på. Hydrographica är dessutom väldigt generösa och "delar med sig" av farliga fristående grund till Sjöfartsverket.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)
2 timmar sedan skrev Mackey:

Så länge man håller sig på platser som trafikeras någorlunda mycket, som tex. leder och i anslutning till leder, så är risken rätt liten ingen gått på något oupptäckt (och outmärkt) grund tidigare genom åren även om det är länge sedan området sjömättes och/eller det inte är så noga sjömätt.

Det blev komplicerat. Då här.

Där många fritidsbåtar rör sig är de flesta, kanske nästan alla, grund upptäckta.

Det är typ det som kallas Monte Carlo simulering. En massa båtar kör sträckan och med tiden och antal konvergerar sannolikheten ner mot noll för att det finns några oupptäckta grynnor😀

Liten båttrafik kräver lång tid innan sannolikheten närmar sig noll, medan det behövs kortare tid för flitigt trafikerade sträckor. 

(Tror tiden egentligen inte är en faktor i en Monte Carlo simulering, det är nog egentligen bara en rejält stort antal försök som är faktorn)

Redigerad av Boanjohan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)
2 timmar sedan skrev Lintott:

Det är nog ett resultat av att Hydrographica numera lägger samman sina sjökortsblad till mer heltäckande områden.

Just i det här fallet är jag ganska säker på att det är en lokal person som till slut rapporterat in grundet.

Det är många som känt till grundet under lång tid (kanske i 50 år!) och jag vet inte varför aldrig någon rapporterat in det.

Om jag minns rätt så är det runt 1,5 m djupt, så det är bara segelbåtar som berörs om vi pratar fritidsbåtar.

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
On 1/14/2026 at 7:13 PM, Bryggligan said:

Hej Lintott! 
Jag gick den leden i somras norrut och följde enslinjen så gott det gick. Var lite på helspänn  innan men har en båt som enbart går 1,5 och vet om att andra seglar tar den vägen. 
Vad jag minns var aldrig djupet under 3m har för mig att jag fick en studs på 3,2. Då sitter även min logg c.a 20cm under ytan. Så det borde gå bra. 
Tycker dock du borde lägga lite mer tid. Norrbyskär, Ratan, Järnäsklubb är väl värda ett besök och i Höga kusten bör man i alla fall lägga en vecka för att besöka Trysunda, Ulvön, Mjältön, Häggvik samt Lövvik som är de (enligt mig) vackraste platserna med goda gästhamnar. Även Jungfrukusten bjuder på många sevärdheter. 

Tack Bryggligan för att du delar erfarenhet från Norrbyskär och goda förslag på hamnar. Men «sommaren är kort», så här måste vi välja. Från Oslo till Jakobstad och tillbake är det rundt 2500nm. För transportetapperna lägger vi in 50 nm per dygn i snitt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
15 timmar sedan skrev filuren:

Tack Bryggligan för att du delar erfarenhet från Norrbyskär och goda förslag på hamnar. Men «sommaren är kort», så här måste vi välja. Från Oslo till Jakobstad och tillbake är det rundt 2500nm. För transportetapperna lägger vi in 50 nm per dygn i snitt.

Lägg in 100 M/dygn för transportetapperna istället.

Jag och min fru streckseglade från Stockholm till Haparanda (400 M) på fyra dygn och det var absolut inga problem att segla dygnet runt på två personer.

Jag minns inte exakt hur vaktschemat såg ut, men vi hade två fyratimmars frivakter per dygn när man kunde sova och i övrigt hade vi tvåtimmarsvakter. De flesta kortare vakterna var vi tillsammans i sittbrunnen även om en av oss hade ansvaret för seglingen, men det fanns ändå möjlighet att vila ett par timmar på dagen ibland om man kände sig trött.

Jag misstänker att lösningen på natten såg ut så här när det gäller hur vakterna var utlagda. Vi byttes om att ha första nattvakten.

18-22

22-02

02-06

06-10 (Här blev man väckt med frukost.)

Bara ett förslag för att tänka utanför boxen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
21 hours ago, Mackey said:

Lägg in 100 M/dygn för transportetapperna istället.

Jag och min fru streckseglade från Stockholm till Haparanda (400 M) på fyra dygn och det var absolut inga problem att segla dygnet runt på två personer.

Jag minns inte exakt hur vaktschemat såg ut, men vi hade två fyratimmars frivakter per dygn när man kunde sova och i övrigt hade vi tvåtimmarsvakter. De flesta kortare vakterna var vi tillsammans i sittbrunnen även om en av oss hade ansvaret för seglingen, men det fanns ändå möjlighet att vila ett par timmar på dagen ibland om man kände sig trött.

Jag misstänker att lösningen på natten såg ut så här när det gäller hur vakterna var utlagda. Vi byttes om att ha första nattvakten.

18-22

22-02

02-06

06-10 (Här blev man väckt med frukost.)

Bara ett förslag för att tänka utanför boxen.

Det var en lång etapp! Gratulerar med fru!

Jag har solgt vakt-konseptet från jag träffade min fru för 35 år sedan. Vi har nu funnit fram till att vid långturer styr hon följebil och mönstrar på för de stilla etapperna. Resten blir med gubbar som hoppar på och av. Men också dom vill se mer än hav 😉. Ett par etapper måste vi ta natten til hjälp; Fårösund-Saaremaa, Saaremaa-Hangö och Enskär-Kristinestad.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är det någon speciell anledning till att Jakobstad är målet (förutom att de bygger grymt fina segelbåtar där). Eller är det helt enkelt bara tiden som är avgörande, att det är dit ni hinner?

Bara nyfiken då Österbotten ligger mig varmt om hjärtat🙂

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Bonjohan: jag tycker också at Österbotten är fantastiskt, om än lite långgrunt. 

I Jakobstad han man sitta på Segelpaviljongen med en kall i handen och se solen gå ner. Man kan vandra i Skata, och se de gamla trähusen där sjömännen bodde och därefter äta hos Korv-Göran. Så kan man segla ut till Mässkär, den gamla lotsön. Hoppas också att med undervattenskamera se om något finns kvar av John Grafton, vapensmuglarskeppet som sprängdes i 1905. Kanske båten till Tom Cruise ligger klar vid utrustingskajen? 

Redigerad av filuren

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...