Gå till innehåll
torsdag 08 januari 2026
Goranoulla

Självslående fock

Rekommendera Poster

Skall montera skena för självslående fock på min Albin 78. Funderade på att montera skenan  så nära masten som möjligt för att få ut max. segelyta, men ser att båtar som är ritade för självslående fock

( Fenix, Magic, NF) har skenan en bit framför masten. Är det för att det finns risk att akterliket tar i masten, speciellt om man väljer ett segel med stor akterrunda eller finns det andra skäl till att man har skenan ett par dm framför masten? Har ännu inte beställt segel från segelmakaren ännu, men vill ha seglet så stor som möjligt.

Är det någon som monterat en skena och i så fall vilket mått framför masten?

/Göran

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Goranoulla:

Är det för att det finns risk att akterliket tar i masten, speciellt om man väljer ett segel med stor akterrunda eller finns det andra skäl till att man har skenan ett par dm framför masten?

Ja, det tar i - men är inget problem i praktiken. Du kan ju t ex dra runt en genua framför masten utan problem. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Monterade en för fyra år sen. Så nära som möjligt är det enda rimliga, anser jag. I alla fall om målet är att få så mycket segelyta som möjligt. Visst kommer en liten bit att överlappa ungefär 50-80 % upp, men det finns ju ingen kraft i den biten, så den bara glider förbi. Oftast svajar eller fladdrar seglet ändå när det står rakt bak mot masten, så det kanske inte ens är nära.

image.thumb.png.7e3af94245450cbd18066331447cf270.png

Redigerad av raol

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för snabba och bra svar! 

Orsaken till min fundering var att när jag såg bilder på Fenix, NF så förefaller det som skenan sitter c:a 20 cm framför masten och förstår inte riktigt varför.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Jag har UV-skydd påsytt på min Genua

Helt perfekt. Tröttnade på kapellet.

Har en fock till en Albin Cumulus. Lite använd.

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

För maximal yta kan du välja ett segel med stående latta t.ex. Gransegels Glider.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...