Gå till innehåll
lördag 27 december 2025
Ornvik63

Placering av trimplan.

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Hej har en örnvik 630 med hytt.

Men trimplanen ska ju sitta längs med botten i aktern, men den ändrar linjen så de sista 100 m/m blir då kilformad

och blir som bredast 30 m/m så den går från noll till 30m/m ute vid båtens sida. Så på de  sista 100m/m kommer trimplanet

upp motsvarande. Och kilen blir under trimplanet.

Är det någon som vet hur många grader kolven kan ha som minst, i mitt fall så lutar kolven bara få grader, alltså nästan lodrätt.

Hoppas på svar från någon på detta eminenta forum.

Redigerad av Ornvik63
Bättre förklaring

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Har du någon/några bilder så man kan se var du menar?

Mvh

Pär

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Pär.

Jag  är en gubbe på 87 "vårar" .

har svårt att hantera min dator , så tyvärr vet ej hur man skickar foton, men det hade ju varit det enklaste. MVH Leif.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Pär.

Imponerad att du hittat fotona. Kolvarna verkar vara mycket kortare än mina som heter Lenco

och är elektriska, de på fotot verkar vara hydraliska. Jag har tagit bort bracketen till en ev extramotor

om det överhuvudtaget ska fungera. Saknar inte den. Har precis öppnat paketet, är lite tveksam om det kommer att gå,

dels att kolven står nästan lodrätt eller några grader i rätt riktning.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för din hjälp, problemet är att jag har svårt att förstå engelsk skrift, den bruksanvisningen som du har funnit fanns med när jag köpte trimplanen, bad dem på Hjertmans om svensk översättning, men det gick ej.

hjertmans 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

4 timmar sedan skrev Ornvik63:

Tack för din hjälp, problemet är att jag har svårt att förstå engelsk skrift, den bruksanvisningen som du har funnit fanns med när jag köpte trimplanen, bad dem på Hjertmans om svensk översättning, men det gick ej.

Ladda hem filen från Hjertmans o lägg den på hårddisken.

Öppna Google translate.

Välj "Dokument" och på högra sidan klickar du fram till filen du sparat (å välj att översätta från engelska/identifiera språk till svenska).

Nu får du upp ett dokument som är översatt. Det kan bli lite yxig översättning ibland men det brukar bli begripligt. Ibland kan man behöva kika i orginaldokumentet för att begripa konstiga översättningar.

Det översatta dokumentet kan sparas på hårddisken.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej. tack för tipset, frågade min granne om hjälp, och med din hjälp så blev det översatt, även om bilder

ej kom med så har jag det på originalet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag bugar och tackar för din hjälp. Grannen översatte det först med AI och då kom inte allt med.

Men tack vare dig  kom allt med, 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...