Gå till innehåll
måndag 01 december 2025
filuren

Bottenhavet runt, vilken väg

Rekommendera Poster

Tänker på sommaren. En plan är att segla runt Bottenhavet. Vindarna bli som dom blir, men nånstans har jag sett att det normalt är mer sydlig vind på svenska sidan, aning mer nordlig på finska sidan. Nån som har erfarenhet?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Genom årets dagar dominerar syd-västliga vinden.  Jag tycker att det är - kanske marginalt - lättare att kryssa i närheten av kusten på den svenska sidan än den finska, där det kan vara delvis grunt här och där.

Redigerad av jussi_h

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det kan ju hjälpa att lägga in ett sjökort över Bottenhavet.

image.thumb.png.3e3484139019d7e1304119500fc15584.png

Jag tror som jussi_h att det är bättre att slippa kryssa på den finska sidan eftersom det är roligare att kunna hålla sig närmare land.

Det är väl cirka 600 M runt. Hur lång tid räknar du med att vara ute?

Lägg gärna in lite bra tips på Marinwiki. Obs länk!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Läste en trevlig bok om en likaså trevlig seglats. En fin renoverad rtäbåt med trämast . Resan började uppe vid Ume om jag minns rätt å sen var karln in i många gamla små fiskehamnar å det blev mycket träbåt-prat å fiskmat å bastu å en hutt. Sök på boken så får du bra information. Han gick medsols runt förresten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Äventyr med måsen är en trevlig bok.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för kommentarer, mest sydlig visar också SMHI’s vindrosor.  

Till Mackey`s fråga om tid, är preliminär plan 3 dagar för finska sidan, en vecka för den svenska och några veckor i området kvarken/österbotten. Vi seglar från Norge, så det vill också gå med ett par veckor var väg.

Som Neptun och Ruskpricken tyckte jag också om boken Äventyr med Måsen. Som jag minns var det mest rundt Bottenviken?

På svenska sidan skall Höga Kusten vara sevärd, dessutom smaksprov på Härnö. Andra stopp?

IMG_0538.jpeg

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
7 timmar sedan skrev filuren:

Till Mackey`s fråga om tid, är preliminär plan 3 dagar för finska sidan, en vecka för den svenska och några veckor i området kvarken/österbotten. Vi seglar från Norge, så det vill också gå med ett par veckor var väg.

Det låter som en helt galen plan att ägna så kort tid åt 600 M segling.

Oj, ursäkta att jag brusade upp.

Jag menar att det är väldigt lite tid för att uppleva 600 M kust.

Finska sidan, 170 M på 3 dagar.

Här har jag inte varit, men det låter som att ni hoppar över att se och uppleva.

Svenska sidan, 250 M på en vecka.

Vi ägnade två veckor åt att segla från Holmön/Kvarken till Öregrund och det var för kort tid.

Några veckor för Kvarken och Österbotten låter däremot vettigt rent upplevelsemässigt.

Jag förstår om tid för semester inte finns, seglade själv med min fru från  Stockholm till Haparande ToR 2016. Vi valde att sträcksegla till Haparanda på fyra dygn för att sedan segla ner (alldeles för fort) längs den svenska kusten.

Finns det inte mera tid får man göra det bästa av den tid man har.

Det här blev ett ganska off topic inlägg när det var vindarna frågan gällde, men om vi ska komma in lite på det så hade vi ungefär 130 timmar motorgång på en månad (ca. 1 000 M) när vi "seglade" till Haparanda och tillbaks till Stockholm. Vindarna var mot oss eller uteblev helt. Drygt halva sträckan gick vi för motor.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)
20 timmar sedan skrev filuren:

Tack för kommentarer, mest sydlig visar också SMHI’s vindrosor.  

Som Neptun och Ruskpricken tyckte jag också om boken Äventyr med Måsen. Som jag minns var det mest rundt Bottenviken?

På svenska sidan skall Höga Kusten vara sevärd, dessutom smaksprov på Härnö. Andra stopp?

IMG_0538.jpeg

Härligt ändå med så mycket tid, några veckor kring kvarken kanske kan offras för att lägga mer tid till finska sidan... själv sitter jag och planerar för 250 nm Skælland runt på två-tre veckor med barn direkt efter skolavslutningen..

Redigerad av Dava

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hamninformation för finska kusten här:  https://www.vierassatamat.fi/se

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för kommentarer

Mackey: mycket att se, men vi måste ut innan isen legger seg ;-). Finska sidan har inte så många hamnar med 2,2m säkert djup. Tenker Björneborg, Tahkalouto därefter Kaskö och så Vasa. Där mönstrar frun ombord efter att ha tagit bil-för-båt från Åbolands skärgård. Svenska sidan lite oklar. 

Dava: Sjælland rundt bjuder på många fina hamnar. Rekommenderar Gilleleie, Agersø (liten Pärla) och Nyord (om ni går Bøgestrøm’en).

Jussi: Tack för hamninformation, den ser jag fram till dyka ner i

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
17 timmar sedan skrev jussi_h:

Hamninformation för finska kusten här:  https://www.vierassatamat.fi/se

Tack för intressant info över mängder med hamnar och förtöjningsplatser på den finska sidan.

Klickbar länk för den late: https://www.vierassatamat.fi/se

På den svenska sidan finns det minst 200 naturhamnar och gästhamnar.

Det känns som det kan bli en intressant långsegling även för oss någon gång runt Bottenhavet.

image.thumb.png.b59e687e80410914610daf4d36f16ecf.png

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...