Mellgard 60 Postad 12 November I tråden "Funderingar kring TBT (tributyltenn)" ifrågasätts AI (artificiell intelligens). Mina erfarenheter med AI-verktyget Grok och ChatGPT är goda. Ett exempel nedan. Ställde följande fråga till AI-assistent Supergrok Viktiga regler i AFS-konventionen är att inget förbjudet anti-fouling-system (t.ex. TBT) finns exponerat. Samt att eventuella äldre system är borttagna eller täckta med godkänd spärr. Mig veterligen finns det inte någon myndighet som beslutar om godkännande av spärr. Är en spärr godkänd om det i flera prov från övre färglager finns mindre än 2.5 gram tenn räknat per kilo torr bottenfärg? En gräns som går tillbaka till år 2003. Se MEPC.104(49). Svaret löd Ja, enligt riktlinjerna i MEPC.104(49) från 2003 (som senare har uppdaterats men behållit kärnkraven) anses en spärrbeläggning (sealer coat) för att täcka äldre organotinbaserade system som TBT vara compliant med AFS-konventionen om tenninnehållet i det övre färglagret är under 2 500 mg tenn (Sn) per kg torr bottenfärg. Detta motsvarar 2,5 gram per kilo, och gränsen gäller för att säkerställa att inga biocidala effekter kvarstår. Specifika detaljer om verifiering: Provmoment: Verifieringen baseras på sampling från det övre lagret (inte djupare än några mikrometer för att inte påverka underliggande spärr). Minst 4–8 oberoende prover tas från representativa områden på skrovet. Analysen sker i två steg: först totalt tenninnehåll (t.ex. via ICP/MS eller XRF), och vid behov specifika organotin-föreningar (via GC/MS). Gränsvärden för godkännande: Huvudgräns: ≤ 2 500 mg Sn/kg torr färg i övre lagret. Tolerans: Upp till 3 000 mg Sn/kg (20% tolerans för analytiska osäkerheter), men ingen enskild prov får överskrida detta, och högst 25% av proverna får ligga över 2 500 mg/kg. Uppdaterade riktlinjer (2022, MEPC.358(78)): Gränsen på 2,5 g/kg kvarstår oförändrad för totalt tenn i övre lagret. Verifieringen sker via tillverkarens deklarationer, märkning på behållare och eventuell sampling vid bristande dokumentation. Inga reparationer som påverkar >25% av systemet undantas från kontroll. Om godkännande av spärr: Du har rätt i att det inte finns någon central myndighet som "godkänner" specifika spärrprodukter i förväg – istället verifieras de genom undersökningar (surveys) vid initial applicering, ändringar eller byte av anti-fouling-system (enligt Annex 4 i AFS-konventionen). Administrations (t.ex. Transportstyrelsen i Sverige) eller erkända organisationer (som klassningssällskap) bedömer baserat på dessa riktlinjer. Tillverkaren måste tillhandahålla stödjande information (t.ex. MSDS) som bekräftar att spärren uppfyller kraven.Om proverna från övre lagret visar under 2,5 g Sn/kg (med ovanstående toleranser) betraktas spärren som effektiv och konventionen uppfylld. Vid tveksamheter rekommenderas ytterligare sampling eller labbtestning. För aktuella svenska tillämpningar, se Transportstyrelsens vägledning eller IMO:s senaste resolutioner. Understrykning tillagd Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mellgard 60 Postad 12 November Ställde följande fråga till Google (AI Mode) Är det riktigt att AFS-konventionen syftar till att förbjuda användning av tennorganiska föreningar som TBT som antifouling på fartyg i internationell trafik? För båtar eller fartyg av mindre längd än 24 meter fanns det sedan tidigare nationella förbud. Svaret löd: Ja, det är korrekt på båda punkter. AFS-konventionen (Internationella konventionen om kontroll av skadliga antifoulingsystem på fartyg) syftar till ett globalt förbud mot tennorganiska föreningar som TBT på fartyg i internationell trafik. AFS-konventionen och TBT-förbudet Konventionen, som trädde i kraft internationellt 2008, innebar ett globalt juridiskt bindande instrument för att: Förbjuda applicering av TBT-baserade antifoulingfärger på alla fartyg, oavsett storlek, från och med den 1 januari 2003 (enligt en tidigare IMO-resolution). Tvinga fram borttagning eller inkapsling av befintliga TBT-system på fartygs skrov senast den 1 januari 2008. Reglera internationell trafik: Fartyg över 400 bruttoton i internationell trafik måste ha ett internationellt AFS-certifikat, medan fartyg som är 24 meter eller längre, men under 400 bruttoton, måste ha en försäkran om överensstämmelse (Declaration of Compliance). Nationella förbud för mindre båtar Det är också riktigt att det i många länder, inklusive Sverige, fanns nationella förbud för fritidsbåtar och mindre fartyg (vanligtvis under 25 meter) långt innan AFS-konventionen trädde i kraft. Redan 1990 rekommenderade IMO:s miljövårdskommitté (MEPC) att regeringar skulle vidta åtgärder för att eliminera användningen av TBT-färger på icke-aluminiumskrov på fartyg under 25 meter. Sverige införde, liksom flera andra länder (USA, Kanada, Australien, Nederländerna), restriktioner för TBT-utsläpp eller förbud mot användning på fritidsbåtar under 25 meter under 1980-talet och början av 1990-talet. Dessa nationella åtgärder föregick alltså den bredare, globala konventionen och syftade till att skydda lokala marina miljöer som visade tydliga tecken på skador från TBT (till exempel imposex hos snäckor). Sammanfattningsvis adresserade AFS-konventionen det globala problemet för den internationella sjöfarten, medan nationella regler tog hand om de mindre, lokalt baserade båtarna. Som bekant stödjer sig Transportstyrelsen på en implementering av AFS-konventionen. Som inte är tillämplig för mindre, lokalt baserade båtar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mellgard 60 Postad 12 November Skickade följande begäran till någon AI. Missat att anteckna vilken. In 1982, France regulated the use of TBT in nautical paints. I wish to see the text of the Regulation. Frankrike var först med detta. På grund av skador på ostron i Arcachon-bukten. Fick nedanstående imponerande svar, och med engelsk översättning av förordningar. French Regulation on TBT in Nautical Paints (1982) The statement refers to France's pioneering environmental regulation addressing the harmful effects of tributyltin (TBT, or tributylétain in French), a highly toxic organotin compound used as a biocide in antifouling paints for ship and boat hulls. These paints were causing severe ecological damage, particularly to oyster populations in coastal areas like Arcachon Bay, where TBT contamination led to reproductive failures, shell deformities, and economic losses in aquaculture by the late 1970s. France was the first country to restrict TBT-based antifouling paints, implementing measures starting in January 1982. This was achieved through a series of arrêtés (ministerial orders) issued by the Ministry of the Environment and related authorities. The key regulation you likely seek is the Arrêté du 21 septembre 1982 relatif aux conditions d'étiquetage des peintures marines antisalissures (Decree of September 21, 1982, on the labeling conditions for marine anti-fouling paints). This decree effectively banned the use of TBT paints on small vessels (under 25 meters in length) by mandating specific warning labels that prohibited their application on such hulls, except for aluminum ones. It applied to paints in containers under 20 liters containing organotin compounds. This was a temporary two-year measure initially targeted at the West Coast (Atlantic and English Channel areas with high oyster farming), but it was extended nationwide and strengthened in subsequent years (e.g., 1984 and 1987 updates). By 1987, the ban covered all vessels under 25 meters across France. Full Text of the Key Decree (Arrêté du 21 septembre 1982) The decree was published in the Journal Officiel de la République Française (JORF) on October 1, 1982. Below is the complete original French text, as archived in official legal databases like Légifrance and Doctrine.fr. (An English translation follows for clarity.) Texte original (français) : Arrêté du 21 septembre 1982 relatif aux conditions d'étiquetage des peintures marines antisalissuresNOR : ENVE8200130AVu le code de la santé publique ;Vu le décret n° 77-1133 du 21 septembre 1977 relatif à la classification et à l'emballage des peintures, vernis et produits vernissants ;Vu l'arrêté du 15 juin 1979 fixant la liste des peintures, vernis et produits vernissants classés pour leur toxicité ;Sur le rapport du ministre de l'environnement et du cadre de vie et du ministre de l'industrie ;Article 1 : Sans préjudice de l'application des dispositions en vigueur relatives à la classification et à l'étiquetage des substances dangereuses, la mention suivante doit être portée, de manière lisible et indélébile, sur l'emballage des peintures marines antisalissures de contenu nominal inférieur à 20 litres et renfermant des composés organostanniques :"ATTENTION - Il est interdit d'utiliser ce produit pour le recouvrement des coques, autres que celles en alliage léger, des navires et embarcations de longueur inférieure à 25 mètres hors tout".Article 2 : Les dispositions du présent arrêté sont applicables à compter du 1er octobre 1982.Article 3 : Le directeur des agents de l'environnement et du bruit est chargé de l'exécution du présent arrêté, qui sera publié au Journal officiel de la République française.Fait à Paris, le 21 septembre 1982.Pour le ministre de l'environnement et du cadre de vie et le ministre de l'industrie : Le directeur des affaires juridiques.Par le ministre de l'environnement et du cadre de vie : Le secrétaire d'État à l'environnement et à la qualité de la vie.Par le ministre de l'industrie : Le secrétaire d'État à la mer. English Translation (unofficial, for reference): Decree of September 21, 1982, on the Labeling Conditions for Marine Anti-Fouling PaintsNOR: ENVE8200130AWhereas the Public Health Code;Whereas Decree No. 77-1133 of September 21, 1977, on the classification and packaging of paints, varnishes, and varnishing products;Whereas the Order of June 15, 1979, establishing the list of paints, varnishes, and varnishing products classified by toxicity;On the report of the Minister of the Environment and Quality of Life and the Minister of Industry;Article 1: Without prejudice to the provisions in force relating to the classification and labeling of dangerous substances, the following mention must be affixed, in a legible and indelible manner, on the packaging of marine anti-fouling paints with a nominal content of less than 20 liters and containing organotin compounds:"WARNING - It is prohibited to use this product for coating the hulls, other than those made of light alloy, of ships and vessels less than 25 meters in overall length."Article 2: The provisions of this decree shall apply from October 1, 1982.Article 3: The Director of Environmental Agents and Noise is responsible for the implementation of this decree, which shall be published in the Official Journal of the French Republic.Done at Paris, September 21, 1982.For the Minister of the Environment and Quality of Life and the Minister of Industry: The Director of Legal Affairs.By the Minister of the Environment and Quality of Life: The Secretary of State for the Environment and Quality of Life.By the Minister of Industry: The Secretary of State for the Sea. Context and Impact Scope: The decree targeted small recreational and commercial vessels (<25m), which were major sources of TBT leaching in coastal waters. Larger vessels and aluminum-hulled boats were exempt initially to balance environmental protection with maritime needs. Effectiveness: Post-1982 monitoring showed rapid declines in TBT levels in affected bays, with oyster spatfall recovering by 1983 and shell quality improving by 1984–1985. This informed global actions, like the IMO's AFS Convention (2001, effective 2008). Related Decrees: Earlier 1982 measures (e.g., January bans in specific regions) were precursors. Arrêté du 11 mai 1984: Extended the ban to all French coastal waters. Arrêté du 8 janvier 1987: Fully prohibited TBT paints on all vessels under 25m, with release rate limits (e.g., <4 μg/cm²/day). For the official archived PDF or further decrees, refer to Légifrance or Doctrine.fr. If this isn't the exact text you meant or you need a different 1982 regulation, provide more details! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 855 Postad 12 November Kan du inte hålla detta i din andra tråd om just TBT, som ju återöppnats just för att du skall kunna fortsätta skriva av dig om ämnet ? För om du sedan frågar AI, myndigheter, likasinnade eller vem det nu må vara om TBT är ju egalt - det är ju egentligen bara TBT det handlar om i alla fall. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
stavhammar 323 Postad 12 November Som sagts tidigare. Håll dig i TBT tråden och undvik AI. Blir bättre så. //stavhammar 2 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser