JonasFolkesson 0 Postad söndag kl 09:19 Hej, Vi planerar/drömmer om att kunna "segla" till Medelhavet via kanalerna i Frankrike och sedan segla några år i Medelhavet. Tanken är att gå via Amsterdam och sedan söderut kanske via Paris och sedan ut i Medelhavet vid port saint louis. Vi har förstått att det är relativt bra djup i kanalerna, närmre 1,80 meter, men vi vill gärna har lite marginaler om det skulle vara ont om vatten. Vi är ett par på närmre 60 år och tänker oss en bekväm båt som kan hanteras av en person men som ändå är bekväm att bo i under en längre tid. Vi är båda relativt långa så 1,90 meter i ståhöjd inne i båten är önskvärt, men inte ett krav, men absolut inte under 1.85 meter. Vi tänker att båten ska kunna rymma 4 vuxna under en viss tid och då ska alla bo bekvämt, då vi vill kunna bjuda in familj, vänner och bekanta. Vi prioriterar två bra sovplatser framför tre sovplatser. Just nu har vi kika på Beneteau Oceanis 361 med 2 kabiner, den har ett djup på drygt 1.5 meter och verkar passa våra behov bra och till en rimlig kostnad. Även Beneteau Oceanis 373 med grund köl funkar men de limmade stora glaspartierna är ett orosmoment vi gärna undviker. Så om man har dessa två som utgångspunkt vore det intressant att höra vad för andra segelbåtar som ni här kan rekommendera, avseende både våra krav/önskemål om komfort men också om prisläge. En gammal orsustbåt lockar men vi känner att kostnad för nytt teakdäck riskerar att spräcka alla budgetar och att boende komforten blir lidande, men vi kan såklart ha fel så se inte det som en begränsning. Så ös gärna på med lite tips och ifrågasätt gärna våra tankar/krav på komfort, djupgående etc. Vi är helt öppna för alla bra tips.! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 2 100 Postad söndag kl 11:09 Jag skulle rekommendera att leta runt lite bland däckssalongbåtar men jag har ingen specifik modell att rekommendera. Bekvämt med inomhussalong med utsikt. Ofta lite mindre djupgående. Seglar bättre än motorseglare. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JonasFolkesson 0 Postad söndag kl 13:20 2 timmar sedan skrev Lintott: Jag skulle rekommendera att leta runt lite bland däckssalongbåtar men jag har ingen specifik modell att rekommendera. Bekvämt med inomhussalong med utsikt. Ofta lite mindre djupgående. Seglar bättre än motorseglare. Hej och tack för svaret, ska kolla lite DS båtar! Någon motorseglare har aldrig varit ett alternativ utan en "vanlig" segelbåt med grund köl är det som gäller, sedan är frågan hur feg man ska vara när det gäller djupet. Jag har läst om de som gått genom kanalerna med båtar som har ett djupgående på 1,80 meter. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 703 Postad söndag kl 15:18 1 timme sedan skrev JonasFolkesson: sedan är frågan hur feg man ska vara när det gäller djupet. Jag har läst om de som gått genom kanalerna med båtar som har ett djupgående på 1,80 meter. Det är möjligt att 1,80 klarar sig men några jag känner var på väg nedåt via kanalerna för kanske 10 år sedan och blev fast någonstans i Frankrike då det då var extremt lågt vattenstånd. Vissa delar av kanalerna var bara några dm djupa. Detta var, vad jag förstår, ett extremt år men det är tydligen inte ovanligt att djupet varierar kraftigt med årstiden, så det gäller att välja rätt tid och ha lite tur. Tyvärr vet jag inte när de ”fastnade” men båten hade 1,75 i djupgående. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ruskpricken 235 Postad söndag kl 18:50 Tja,..... vet inte.... djupet. Seglade åt andra hållet med 170 djupgående å det gick bra. Däremot så kan det bli rejält med strömmar i slussarna, i synnerhet om man ligger efter en pråm. Huga. Två man behövs med linorna även om de flesta slussar har pollare som följer med upp/ner. Mitt tips är att lägga stora bollfendrar i fören aktern å en minst en i mitten. Sedan skall man ha en mitt knap ombord. Lägg en lina runt den först så tar man akter å förtatamparna sen. Kan vara svårt annars å båten sticker i väg i slussen tvärs ut. Jag gör så när jag ensamseglar å skall lägga till långsides. I St Louis så håll noga mellan prickarna, kan vara ½ meter strax utanför. Vi seglade förbi gubbarna som satt på stolar å metade bara några meter från båten. Behöver ni gast så tjoa till. Brukar transportsegla andras båtar åt andra hålet, hem till Svedala. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
skippeer 442 Postad måndag kl 09:04 (redigerade) Stark motor är en bra rekommendation. MED = motoring every day, blåser osta för svagt i Medelhavet. Vi köpte en båt som enligt varvets data skulle ha köldjup 1.7m. I verkligheten 1.8m med full packning, har höjt vattenlinjen. Lyftkraften i sötvatten är lägre vilket oxå är bra att tänka på. Vissa år är det dåligt med vatten, läst om de som kört båten på lastbil när de fastnat. Vi har gått Stående Mast Rutten genom Nederländerna, dagseglat runt Biscayabukten, utsidan ned längs Portugal trots späckhuggarna. Gå med i SXK Medelhavsseglarna och få tillgång till fakta/erfarenheter om kanalerna. Redigerad måndag kl 09:10 av skippeer 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser