Themariner 21 Postad fredag kl 16:33 Hade ett varv som sandblästrade botten på en av mina båtar i veckan, hämtade den igår och den såg ren ut. Tittade till den idag och den var allvarligt missfärgad på sina ställen (se bild). Provade Abnet tvättmedel, aceton, isopropanol och oxalsyra men inget av det hjälpte och det verkar sitta i gelcoaten. Det går dock att slipa/polera bort. Nån som har nån teori om vad som kan ha hänt? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 2 100 Postad fredag kl 16:55 17 minuter sedan skrev Themariner: Hade ett varv som sandblästrade botten på en av mina båtar i veckan, hämtade den igår och den såg ren ut. Tittade till den idag och den var allvarligt missfärgad på sina ställen (se bild). Provade Abnet tvättmedel, aceton, isopropanol och oxalsyra men inget av det hjälpte och det verkar sitta i gelcoaten. Det går dock att slipa/polera bort. Nån som har nån teori om vad som kan ha hänt? En teori är att det dammat på ovansidan av båten i samband med blästringen. När dammet blivit fuktigt har det färgat av sig på gelcoaten. Jag råkade ut för något liknande för många år sedan när båtgrannen slipade sin röda bottenfärg (det var innan bottenfärgerna var så miljöfarliga) och min nytvättade båt blev helt röd på däck.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 828 Postad fredag kl 17:09 4 minuter sedan skrev Lintott: En teori är att det dammat på ovansidan av båten i samband med blästringen. När dammet blivit fuktigt har det färgat av sig på gelcoaten. Jag har samma teori, men det kräver ju att färgen stämmer med den färg som blästrats bort. När vi lät blästra vår båt 2015 täcktes botten in och luften under båten sögs ut med en fläkt som hade en jättestor dammsugarpåse på sig. Ingen röd (botten)färg varken på vår båt eller på någon av alla grannbåtar som bara låg ett par meter bort. Däremot fick vi rött blästerdamm på några saker vi använder vid vintertäckningen av båten och det går inte bort trots att det används i ur och skur och trots att det är 10 år sedan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Themariner 21 Postad söndag kl 09:04 (redigerade) Det är samma färg nyans och förutom att polera så funkade BBV's gelcoat cleaner om nån annan råkar ut för samma sak. Verkar som det bara var de områden där vaxet var "slut" för säsongen så tips är att se till att båten är väl vaxad innan blästringen. Redigerad söndag kl 09:04 av Themariner Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 828 Postad söndag kl 11:50 (redigerade) 2 timmar sedan skrev Themariner: ... tips är att se till att båten är väl vaxad innan blästringen. Ett annat tips är att vara tydlig med att man förväntar sig att den som blästrar båten täcker den på ett vis så att den inte blir nedsmutsad. Så här gick det till (i bilder) när vår båt blästrades och som sagt, inget annat än det som fanns i tunneln blev rött. Blästringen gjordes i en tunnel under båten med en fläkt i fören som sög ut allt damm. Efter fläkten var en stor filterpåse monterad som samlade upp alla färgrester. Redigerad söndag kl 11:51 av Mackey 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Themariner 21 Postad söndag kl 13:28 Det är oxå ett bra tips men självklart var det i även mitt fall inkluderat i överenskommelsen. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser