Aqvila 0 Postad 30 September Hej Försöker felsöka tändningen på min O21. Har ström fram till startknappen. När jag vrider på tändningen händer ingenting. Motorn går att starta om man tjuvkopplar förbi startrelät Hur kan jag komma fram till var felet ligger? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 292 Postad 30 September (redigerade) Du har ingen ström genom startknappen. Men tydligen spänning fram till denna. Frågan är om du har spänning på andra sidan startknappen, när du trycker in denna? Mät från batteriets minuspol. Både tändningslås och startknapp ser dock ut att ha sett sina bästa dagar. Leta rätt på ett kopplingsschema. Se röda markeringar. Saknas en skruv i lampsockeln. Och en helt onödigt skarv, sådan brukar på sikt ge problem. Grejen med så gamla och oxiderade prylar, t ex där en skruv fattas är att det oftast blir avbrott. Redigerad 30 September av Hybro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Aqvila 0 Postad 30 September Hej den svarta är bara temporär det är det två kablarna för stoppknappen (som hade gjort sina bästa dagar med. Yes ska se vad jag kan hitta. Tack för svar, ja allt är rätt slitet överlag när det gäller elen på denna båt. 10 minuter sedan skrev Hybro: Du har ingen ström genom startknappen. Men spänning tydligen fram till denna. Frågan är vad du har spänning på andra sidan startknappen. Både tändningslås och startknapp ser dock ut att ha sett sina bästa dagar. Leta rätt på ett kopplingsschema. Se röda markeringar. Saknas en skruv i lampsockeln. Och en helt onödigt skarv, sådan brukar på sikt ge problem. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sanktanna 273 Postad 30 September Hej. Det går inte att se hur nyckeln ser ut. Är det ett originallås från Albin så vrider man inte på nyckeln utan skjuter in eller drar ut den för till och ifrån. Vridfunktionen är till för om man vill ha t.ex. lanternor som då kan tändas och släckas med vridningen. Om du har ström på ena sidan startknappen och inget på andra när den trycks in så är väl kontakten trasig. Ingemar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 292 Postad 30 September (redigerade) Inte ström. Spänning! Ström blir det först om det finns spänning och något är inkopplat som förbrukar ström. Så om du mäter en spänning efter tryckknappen så är tryckknappen hel om du påverkar denna. Om det som är anslutet till tryckknappen (t ex startrelä) inte fungerar, t ex avbrott i ledning, dålig kontakt i kabelkopplingar eller i det som tryckknappen ska påverka, t ex ett startrelä, då flyter ingen ström. Ström "I" kan inte existera om det inte finns spänning "U", och någon förbrukare inkopplad "R". I = U/R Redigerad 30 September av Hybro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 292 Postad 30 September För den oinvigde är det oftast säkrast att mäta spänning. Likspänning i en båt. Får man för sig att ställa in mätinstrument på strömmätning i stället för spänningsmätning enligt inläggen ovan, så blir inte instrumentet långlivat. Kan ju vara bra med ett billigt instrument om man inte är säker på hur och varför man mäter. En chansning är oftast förstörande. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Aqvila 0 Postad 30 September Ja detta är original Albin grejer kände inte till detta med nyckeln, mäter alltså volt för tillfället jag hade testat att mäta mellan en punkt på startknappen och "tändningslåset". Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 292 Postad 30 September Och där fanns spänning? Hur ser det ut om du mäter efter startknappen i förhållande till minuspol eller motorgods? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Zaphir 63 Postad 1 Oktober börja med det billigaste en eller 2 burkar oxide clean spray och en liten fin stålborste storlek tandborste. gör rent alla kontaktpunkter ordentligt. tändingslåset hade jag sprayat och blåst rent med tryckluft om du kan eller om du bor i göteborg så kanske det kan finnas en begagnad i bättre skick på båtskroten på ringön? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser