Henriku 8 Postad 17 September skruva loss förgasarna till min AQ130 D. Upptäckte att ena förgasaren var rejält sprucken + hål. Är denna gasare körd eller går den fortsatt att använda? Verkar inte gå att få tag i nytt lock utan att behöva köpa helt ny förgasare. Tack på förhand! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rollen 589 Postad 18 September Om du lägger igen hålet med till exempel kemisk metall, kan du använda locket. Det brukar bli så där om man kliver på insugsljuddämparen. Om du skulle få tag i ett begagnat lock, se till att det blir rätt. Det lilla hålet för tomgångsluft är olika till olika motorer. 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 382 Postad 18 September Hej Det är större chans att hitta en komplett förgasare än ett lock som passar din förgasare. Det finns begagnade förgasare lite var stans, ring runt till de som håller på med Volvo Penta, kolla annonser där de säljer begagnade delar till Volvo Penta på t.ex. Blocket. Kolla även eBay m.fl. säljsidor. Prova även att söka på Engelska, Tyska eller Franska vilket kan ge träffar ute i Europa. Annars kan du ju prova att laga med kemisk metall som @Rollen föreslog. Tvätta riktigt rent med bromsrengöringsmedel och borra ett litet hål i slutet av sprickan för att stoppa fortsatt sprickbildning. Har du en Dremmel eller liknande slipmaskin, så fräs ut sprickorna (förutom hålet i slutet) till en V-fog och lägg igen med kemisk metall. Har sett någon förgasare där flottörhuslocket lagats/förstärkts med en plåtbit och små popnit. Mvh Pär 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Henriku 8 Postad 2 Oktober Hallå igen! Kom på att jag glömde meddela hur det hela slutade. Jag tog ert tips med kemisk metall. Det blev Plastic Paddings kemiska metall. Jag köpte även ett mindre skarvjärn från Clas Ohlson som jag satt fast under hålet för att det skulle gå lättare att täcka igen hålet. Dock tänkte jag mig inte för och köpte elförzinkat skarvjärn.. nästa gång gasarna ska av får jag väl ta och pensla på lite färg. Då plattan var sprucken ända ut till kanten så var den något böjd. Tog då en tving där ena sidan tryckte mot skruvhålet och andra sidan mot skarvjärnet. Då satt skarvjärnet bra på plats när jag väl började reparationen och plattan blev rak. Passade även på att laga luftburken som även den hade spruckit. Här ser ni i resultatet! Det blev superbra, stabilt och billigt 4 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 382 Postad 3 Oktober Det blev ju en jättebra lagning👍 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 5 094 Postad 3 Oktober 20 timmar sedan skrev Henriku: Hallå igen! Kom på att jag glömde meddela hur det hela slutade. Jag tog ert tips med kemisk metall. Det blev Plastic Paddings kemiska metall. Jag köpte även ett mindre skarvjärn från Clas Ohlson som jag satt fast under hålet för att det skulle gå lättare att täcka igen hålet. Dock tänkte jag mig inte för och köpte elförzinkat skarvjärn.. nästa gång gasarna ska av får jag väl ta och pensla på lite färg. Då plattan var sprucken ända ut till kanten så var den något böjd. Tog då en tving där ena sidan tryckte mot skruvhålet och andra sidan mot skarvjärnet. Då satt skarvjärnet bra på plats när jag väl började reparationen och plattan blev rak. Passade även på att laga luftburken som även den hade spruckit. Här ser ni i resultatet! Det blev superbra, stabilt och billigt En tanke som slog mig… Har du funnit biten som fattas? Tro det eller ej, men en gång fick jag meka med en amerikansk båtmotor, sjuan eller om det var åttans tändstift fick hela tiden elektroderna ihoptryckta. Det var från början samma skada som du fått, någon hade ställt sig på den motorns luftrenare, en bit till dess fäste hade gått av och sugits ned i förgasaren, och då hamnat ett av förbränningsrummen där det inte bara orsakade skada på tändstiftet utan även en del annat. Detta konstaterades med ett endoskop, och försök med magnet och gripklo att få ut det främmande föremålet misslyckades, Jag ville lyfta på toppen, men mot min inrådan skruvade båtens ägare ur tändstiftet, startade motorn och gasade upp den till maxvarv… varvid den felande aluminiumbiten blåstes ur cylindern… efter en stund. Men så vitt jag kan se är den felande biten hos dig så stor att den inte skulle kunna sugas ned i din förgasare… eller? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Henriku 8 Postad 7 Oktober Nej har inte hittat biten. Vet ej när det skett då jag rätt nyligt köpte båten. Tror dock den hade varit för stor för att sugas in. Mest troligt har den bara ramlat ned under motorn vid något tillfälle som sedan någon städat bort och inte förstått var den kom ifrån. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser