Gå till innehåll
lördag 08 november 2025
Osst

Justering växelvajrar

Rekommendera Poster

Hej. På vår båt har vi två styrplatser, dubbelmontage motorer med enspaksreglage. Vi har en spak till en DS-växel (dual station) vid knutpunkten mellan vajrarna från dom olika styrplatserna. Med spaken kan man välja aktuell styrplats. Problemet är att neutralläget på reglagen inte är synkade med motsvarande läge på backslagen. Det kan vara bra jobbigt när man tror att man ligger i neutral, lämnar styrplatsen tillfälligt, och så börjar båten backa eller åka framåt. Jag har lite provisoriskt löst det med en kamera på varje propelleraxel, och en flyttbar, trådlös skärm. Då kan jag se från aktuell styrplats när propellrarna är still. Men det är inte optimalt. Jag har sökt efter instruktioner eller videos på nätet hur man går  till väga, för att ställa grejorna korrekt. Men inte hittat nåt matnyttigt. 
  Kan någon tipsa om något? På Youtube eller annan bra instruktion. Jag är oerhört tacksam för allt. 
Med vänlig hälsning, Oscar

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev Osst:

Hej. På vår båt har vi två styrplatser, dubbelmontage motorer med enspaksreglage. Vi har en spak till en DS-växel (dual station) vid knutpunkten mellan vajrarna från dom olika styrplatserna. Med spaken kan man välja aktuell styrplats. Problemet är att neutralläget på reglagen inte är synkade med motsvarande läge på backslagen. Det kan vara bra jobbigt när man tror att man ligger i neutral, lämnar styrplatsen tillfälligt, och så börjar båten backa eller åka framåt. Jag har lite provisoriskt löst det med en kamera på varje propelleraxel, och en flyttbar, trådlös skärm. Då kan jag se från aktuell styrplats när propellrarna är still. Men det är inte optimalt. Jag har sökt efter instruktioner eller videos på nätet hur man går  till väga, för att ställa grejorna korrekt. Men inte hittat nåt matnyttigt. 
  Kan någon tipsa om något? På Youtube eller annan bra instruktion. Jag är oerhört tacksam för allt. 
Med vänlig hälsning, Oscar

Berätta vad det är för motor, backslag, båt osv. så kanske du kan få bra svar.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

Glöm inte det viktigaste, vad det är för fabrikat på reglagen och DS.

Hur uppstod problemet?

Har du bara DS till backslagen?

Mvh

Pär

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Hej igen. Såklart måste jag ju specificera vad det är för grejor. Motorerna är två stycken VP D2-40, båten är en Bayliner 3270. Det ena reglaget är Volvo Penta, det andra tror jag är TX. Vet ej modell. Ej heller fabrikat på DS. Och det är DS till både gas och växel. Alltså 4 stycken tillsammans. Jag kan få fram nämnda uppgifter i helgen. Problemet har funnits iaf sen vi köpte båten för två år sedan. Kan tyckas vara ett udda motorval till den båten, men det var lite det vi föll för. Motorerna hade bara gått 170h när vi hämtade den, och det är billigt att åka. 
/Oscar 

Redigerad av Osst

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Här kommer lite bilder. 

IMG_9578.jpeg

IMG_9579.jpeg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Du kan ju börja med att samla ihop alla lösa elsladdar och elkabelstamar som hänger löst och fästa upp dessa ordentligt.

Ser ut DS-enhet två uppifrån hänger i en enda skruv och är "lös"...

Alltid svårt att se på bilder men jag tycker några av reglagekablarna är lite olika justerade samt att kontramuttrarna är lösa på DS-enheterna.

Reglaget inne i hytten ser bra ut men reglaget uppe på fly bridgen har det väldigt trångt och spakarna står lite på trekvart, ett dubbelt enspaksreglage kräver ju en viss bredd. Kan undra vad som suttit där från fabrik...

Vet du hur gammal båten är?

Har hittat denna instruktion hittills, vet inte om det finns någon på Svenska.

https://cdn.marinshopen.se/images/artiklar/comstedt_ds-gear-unit-rev.3-207575.pdf

Ska leta lite till och se vad jag hittar.

//Pär

Redigerad av Mercury_44XS
  • Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2025-09-21 vid 11:50 skrev Mercury_44XS:

Du kan ju börja med att samla ihop alla lösa elsladdar och elkabelstamar som hänger löst och fästa upp dessa ordentligt.

Ser ut DS-enhet två uppifrån hänger i en enda skruv och är "lös"...

Alltid svårt att se på bilder men jag tycker några av reglagekablarna är lite olika justerade samt att kontramuttrarna är lösa på DS-enheterna.

Reglaget inne i hytten ser bra ut men reglaget uppe på fly bridgen har det väldigt trångt och spakarna står lite på trekvart, ett dubbelt enspaksreglage kräver ju en viss bredd. Kan undra vad som suttit där från fabrik...

Vet du hur gammal båten är?

Har hittat denna instruktion hittills, vet inte om det finns någon på Svenska.

https://cdn.marinshopen.se/images/artiklar/comstedt_ds-gear-unit-rev.3-207575.pdf

Ska leta lite till och se vad jag hittar.

//Pär

Tack för din länk. Hitttar du något mer, tar jag tacksamt emot det. Jag tänker att jag ska försöka få lite ordning på reglagelägena snart.

Från början har det varit tvåspaksreglage. Växelreglagen för sig, och gas för sig. Båten är från -81, men motorerna betydligt yngre. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...