Udding 3 Postad 12 September Hej Har köpt en Ryds 23 DC som är utrustad med en Raymarine Axiom 9 plotter. Efter lite undersökning så har jag kommit fram till att just denna plotter saknar direkt anslutning för ekolods givare. Är någon som kan förklara det mest prisvärda sättet att få ekolod att fungera på denna plotter? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 456 Postad 12 September Vad för typ av ekolod? Nåt enkelt som bara ger djup, eller vill du även ha "bild"? I så fall hur avancerad? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Udding 3 Postad 12 September Har väl inte tänkt så långt ännu, men "bild" är väl alltid trevligt om möjligt. Raymarinen har ju stöd för att visa ekolod så det var mer hur den anslutningen kan lösas tekniskt som var intressant. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 328 Postad 12 September Hej Har du Axiom 9+ RV är det bara att köpa original ekolodsgivare. Läsa instruktionsboken och följ anvisningarna. Har du Axiom 9+ får du kontakta Raymarine återförsäljare för hjälp med vad du behöver. Tror inte det fungerar med vilken givare som helst (av annat fabrikat) men det vet Raymarine ÅF. Mvh Pär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tristan_301 66 Postad 12 September Jag hade samma problem som du ett par båtar tillbaka, ingen ingång för ekolodsgivaren i min Raymarine MFD. Jag hittade två olika lösningar, köpa en Raymarine ITC5 Givarkonverter. Då kan man koppla in vilken analog ekolodsgivare som helst och konvertern lägger ut informationen på NMEA-nätverket. Köpa en ekolodsgivare som man kan koppla direkt till NMEA-nätverket. Jag valde den första lösningen. Är dock osäker vad man kan få från ekolodet med den lösningen, jag var bara intresserad av djup och vattentemperatur. Så jag köpte enklast möjliga givare. Det kanske finns ännu fler lösningar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Udding 3 Postad 12 September Ok, Tristan, tack för infon. @Mercury_44XS, problemet som jag skrev är att det inte är en + eller RV eller liknande. Förra ägaren blev säkert halvt lurad när denna strippade plotter, utan ingång för givare, installerades. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 456 Postad 12 September För lite drygt 7000 kr får du en komplett plotter till, med en avancerad givare. Då har du en plotter för navigering, motordata och liknande, sen en helt separat för ekolodet som du kan ha på hela den skärmen. Dessutom är det en plotter i sig själv, så den kan vara backup i nödfall. https://www.svb24.com/en/raymarine-element-7-hv-buttons-with-hypervision-sonar-and-hv-100-transducer.html Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tristan_301 66 Postad 12 September En sak att tänka på bara, man kan inte koppla en Raymarine Element i samma NMEA-nätverk som en Axiom, utan de måste användas som två oberoende enheter. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 456 Postad 12 September 4 minuter sedan skrev Tristan_301: En sak att tänka på bara, man kan inte koppla en Raymarine Element i samma NMEA-nätverk som en Axiom, utan de måste användas som två oberoende enheter. Så är det (har själv lösningen med Axiom och Element). Men det behövs inget nätverk för detta. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stan 70 Postad 13 September 23 timmar sedan skrev Udding: Har väl inte tänkt så långt ännu, men "bild" är väl alltid trevligt om möjligt. Raymarinen har ju stöd för att visa ekolod så det var mer hur den anslutningen kan lösas tekniskt som var intressant. En Raymarine Axiom9 har alltid en standard koppling med 2 sladdar. Ena sladden till 12V, den andra till NMEA2000 eller SeatalkNG som det heter hos Raymaring. Till NMEA nätverket kopplar du vilka givare som du vill ha. Exempelvis fart, vind, ekolod osv. Eftersom frågan var ekolod, så fungerar en standardgivare som visar djupet i siffror på din Axiomskärm. Det går hur bra som helst. Vill du ha en bild på skärmen som visar bottenkonturer eller fiskstimm och liknande, då går inte det med din standard Axiom9 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser