Gå till innehåll
måndag 15 september 2025
Carl_XII

Röstjärnsinfästning vattenskadad - reparationsprojekt

Rekommendera Poster

Jag har noterat att det har läckt in vatten i båten vid styrbords röstjärn och försökt täta detta upprepade gånger (sikaflex runt röstjärnet uppe på däck). Det verkar dock inte ha hjälpt speciellt mycket och efter sjösättningen i våras kunde jag se att plywooden i skottet där röstjärnet är fastskruvat var helt mjuk (dvs rutten).

Vanten flyttades till relingslisten och spinnakerfallet sattes också an mot relingslisten för att hålla masten uppe. Röstjärnet skruvades loss och ruttet trä sågades bort - det visade sig vara helt förstörd plywood mellan glasfibern, så det behövdes verkligen åtgärdas. En ny marinplywood-skiva i 12 mm tjocklek införskaffades och sågades till efter det uppsågade hålet (med hjälp av pappmallar). När passningen var tillräcklig limmades skivan fast med förtjockad epoxi och övergångarna mot sidorna rundades av. Sedan slipades det en hel del med 60 papper så att alla ytor runt omkring skivan och plywooden blev lagom repig. Dammsugning och rengöring med aceton. Därefter klipptes glasfiber till med ca 10 cm överlapp åt alla håll utanför skivan. Tre lager på skivan mot fören och två lager akterut limmades fast med West System 105 Epoxi. Så långt har jag kommit nu.

Därefter behövs lite finjustering av hålen där röstjärnet ska stickas ned och några lager vit färg (Hempel Multicoat) har jag tänkt, innan röstjärnet ska fästas igen.

Det blev ett ganska bökigt arbete då septiktanken måste tas bort för att komma åt, och båten fylldes snabbt av slipdamm och annat skräp, så den behöver städas ordentligt när det är klart. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bra jobbat! 

Du har inte funderat på att använda butylband till tätningarna istället? Så kommer problemet aldrig tillbaka. Det är mycket mer åldersbeständigt än Sikaflex och dylik tätningsmassa som faktiskt behöver förnyas periodiskt, vilket ingen gör, och då uppstår dessa tråkigheter. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
16 minutes ago, Virvelvind said:

Bra jobbat! 

Du har inte funderat på att använda butylband till tätningarna istället? Så kommer problemet aldrig tillbaka. Det är mycket mer åldersbeständigt än Sikaflex och dylik tätningsmassa som faktiskt behöver förnyas periodiskt, vilket ingen gör, och då uppstår dessa tråkigheter. 

Jo jag har köpt en tub butyl som ska användas för att täta runt röstjärnet och alla skruvhål vid däck. Tänker även fylla igen hålrummet där det gamla skottet satt. Båten tycks ha byggts med det skottet på plats så det blev lite glipor här och där efter att det ruttna träet plockats bort.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...