Ajmnylander 0 Postad onsdag kl 16:38 Hej Jag är nybliven ägare till en Vindö 40 (ca 5 ton, långkölad, djupgående 1,40 m) och ska nu för första gången torrsätta en båt av den här storleken. Jag har tidigare haft en mindre träsnipa, så detta är ett stort steg upp för mig. Jag funderar särskilt på: Hur ni andra Vindö 40-ägare brukar lösa kölpallningen – antal punkter, material (träklossar vs kölbockar) och upplägg. Vilken typ av båtstöttor som fungerar bäst till den här båten, och om det räcker med 6 st eller om ni rekommenderar 8 st, särskilt om riggen står kvar. Tips kring fördelningsplattor under stödfötterna – behövs det alltid, och vad funkar bäst? Andra goda råd inför min första vinterförvaring av Vindö 40. Jag tar tacksamt emot alla tips, erfarenheter och gärna bilder på hur ni löst det! Hälsningar, Anders Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 2 054 Postad onsdag kl 21:48 Källa Viggbyholms båtklubb med anvisningar för vinteruppläggning: Båt under 9m med eller utan mast - minst 6 stöttningspunkter Båt över 9m utan mast - minst 6 stöttningspunkter Båt över 9m med mast - minst 8 stöttningspunkter Stöttor ska säkras med spännband eller kätting både längs med, och tvärs över. Har du en vagga med 4 stöttningspunkter behöver du även komplettera din pallning med stöttor, så du får rätt antal stöttningspunkter. Så du ska använda 8 stöttor. Underlag för stöttorna brukar räcka med en plankbit under yttre benet som är det som tar mesta lasten. Stöttorna ska placeras så att plattan kommer så långt upp mot vattenlinjen att den inte riskerar att dras ner under båten, då låser tvärskättingen/spännbandet så stöttan står kvar även om det sätter sig lite i marken. Med 8 stöttor är det lätt att justera utplaceringen efter att båten ställts ner, det är bara att flytta en stötta i taget tills du är nöjd med placeringen. Då spänner du upp tvärs- och längssäkringarna. Jag gör "en fyrgrupp" med kätting runt framtill och en baktill, sedan håller jag ihop dessa grupper med spännband. Din båt är väl långkölad så då är det kanske snällare mot kölen att sätta spännband mellan stöttorna baktill (efter några vintersäsonger får du hålla koll på spännbanden - solen försvagar bandet med tiden). Sen ska du självklart ha tillsyn och efterdra stöttorna framförallt tiden närmast efter upptagningen när det sätter sig mest. Jag har en båt på drygt sex ton och har spikat ihop ett par plattor av två lager grova plank i botten och kraftiga reglar över dem så det tål båtens vikt utan att knäckas. Det finns ingen anledning att ha fler än två kölpallningar, det krånglar bara till det att få dem i våg. Det underlättar bottenmålningen om kölen kommer upp ett par-tre dm från marken. Min pallning är ca 50 cm i fyrkant så den inte sjunker ner i marken. En platta placeras i framkant av kölen och en i bakkant. Om uppläggningsplanen är väldigt utsatt för hårda vindar så kan du behöva slå dit en läkt på ömse sidor av kölen så den inte kan röra sig i sidled på pallningen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser