Makro 1 290 Postad onsdag kl 12:49 På land verkar det ju förbjudet att tömma gråvatten från en husbil eller stuga enligt miljöbalken men från båt verkar det ju vara om inte tillåtet att släppa ut, så ganska otydligt tycker jag. Kanske finns det lokala betämmelser för insjöar? Inte för att jag vill ha någon lag för fritidsbåtar men lite märkligt är det ju att det anses vara så skadligt att tömma i ett dike eller dagvattenbrunn, men inte i direkt i hav eller sjö? Eller är det en tolkningsfråga där fritidsbåtar hamnar i "gråzonen" 😁 Den första april i år hade ju toatömningslagen 10 årsjubileum så nu kan man väl snart förvänta sig ett nästa steg för de mijöförstörande fritidsbåtarna. Hur besämmelserna för yrkessjöfarten lyder känner jag inte till men de släpper ju ut både det ena å det andra? Bräddningen från kommunernas reningsverk känner vi ju redan till.... Men jag tycker att det vore trevligt för närmiljön med hålltankar för gråvatten, när man t.ex ligger många båtar i en vik, för ibland får man ju vänta ut båtgrannens diskvatten innan man badar eller när tandborstskummet kommer flytande mitt i kvällsdoppet 😝 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 667 Postad onsdag kl 15:38 Jag har aldrig sett det som ett problem med grannens diskvatten tex. Badar iofs väldigt sällan. Men kan förstå att det kan ses som ett problem när det ligger många båtar i liten vik, men de vikarna undviker jag. Inte för gråvattnets skull utan för att jag vill gärna vara lite ifred i båten. Lite OT. I Stockholms skärgård brukar vi notera att det är en viss skillnad mellan olika områden. Söder om Dalarö brukar båtägarna konstatera att ”där ligger redan en båt, vi kollar nästa vik” medan norr om Dalarö verkar båtägarna konstatera att ”där ligger en båt, där kan vi ligga”. Det blev så typiskt när vi ankrade upp i en vik norr om Dalarö för lunch en gång, en vik där det aldrig ligger båtar annars. Efter 30 minuter låg det fem andra båtar i viken! 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Makro 1 290 Postad onsdag kl 15:59 Just att det ligger andra båtar i närheten och släpper ut gråvtten är ju inget stort problem anser jag, vi gör ju likadant, se det som ett tillägg i debatten 🙂 Det jag funderar på är skillnaden i lagstiftning mellan husbil och båt och hur länge det dröjer innan nån på något ”verk” eller ”styrelse” kommer på det? Men antagligen är mängden vatten försumbar i förhållande till bräddning och jordbruk så att man låter det vara? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 778 Postad onsdag kl 16:07 Jag anmäler ditt inlägg så att det tas bort snarast möjligt, förhoppningsvis innan någon får tokiga idéer. Det finns ju en viss chans att även den mest fanatiska miljöpartisten inser att det är ganska ogörligt att installera hur många tankar som helst i det befintliga båtbeståndet. Att inte släppa ut bajskorvar i viken man ligger tillsammans med andra är inte så svårt att få med sig båtägare på, men att inte släppa ut tandkräm kan bli lite svårare. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Makro 1 290 Postad onsdag kl 16:10 Ja vi får hoppas att det räcker med en tank för svartvatten en lång tid framöver. 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 2 055 Postad onsdag kl 22:01 Nästa förbudsområde är snarare microplaster än gråvatten. Det är på gång att införas ett förbud mot frigolitbojar och bryggflytkroppar av frigolit som inte är inneslutna i yttre hölje. Men detta är ju inget som påverkar stuvutrymmen ombord. Detta nya förbud tycker jag verkar sunt. Microplaster kommer att göra väsentligt större skada för vattenorganismer än vad lite matrester och diskmedel gör. Sedan 2019 är det förbud mot microplaster i tandkräm (det var väldigt vanligt tidigare) så även det sköljvattnet ska vara riskfritt. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser