frosse 5 Postad tisdag kl 21:21 Jag upplever att det luktar bensin i min Yamarin 59 DC när den inte använts på någon dag och tycker mig ha felsökt det jag kunnat utan att såga upp halva båten. Har sökt och hittat lite trådar med liknande men jag upplever att har en lite udda case, eller iallafall har det utvecklats till något udda. Hear me out. Först upplevde jag att det luktade bensin såväl under aktersoffan (där fast bensintank, förfilter etc. finns) samt i ruffen i fören. Efter att ha dragit åt några slangklämmor på bränsleslangen vid tanken så har lukten försvunnit från det utrymmet men finns kvar i ruffen. Lite fakta att hålla sig i: - Utombordare och fast bränsletank - Lukten försvinner när man vädrat ur båten (tagit bort hamnkapell och öppnat dörr till ruffen) - Båten är från 2008 -Jag har kollat samtliga kopplingar till tanken förfiltret Flera nämner att avluftningsslangen kan sitta löst delen mot skrovet) och där kommer jag inte åt att titta utan att öppna upp ett hål. Det är öppet mellan ovan del och tankutrymmet vilket får mig att anta att om den slangen sitter löst så borde det fortsätta lukta i det utrymmet och inte bara i ruffen. Eller? Tacksam för alla inspel! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 771 Postad tisdag kl 22:31 Det kan ju vara så att en liten skvätt bensin runnit iväg i botten på båten, kanske tillsammans med lite vatten, någon gång och ligger kvar och ger lukt i ruffen. Det behövs ju otroligt lite bensin för att det ska lukta rätt mycket. Jag cet inte hur båten är konstruerad, men försök tvätta ur i botten så mycket som möjligt även om du inte direkt ser någon bensin. Jag vet inte på rak arm vad för medel som funkar bra för att tvätra bort bensin, nen jag skulke chansa på något allrenglringsmedel som inte luktar allt för hemskt och som inte gör något om det blir lite kvar av. 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 312 Postad onsdag kl 06:13 Hej Ja det är lite konstigt att bensinlukten försvann i övriga båten (tankutrymmet) men inte i ruffen efter det att några slangklämmor dragits åt. Har du kollat hur avluftningen ser ut på utsidan (SB)? Sitter ett finmaskigt nät i denna som ofta täpps igen av oxider, insekter och spindlar. Lossa slangen till avluftningen på tanken och blås lite i slangen och är det fritt blås, ja då är de OK. Den sitter väldigt illa till och är svår att demontera/byta ut men är man modell mindre och inte allt för storväxt/lång går det att krypa ner och lossa den. Alternativt kan man sätta en ny avluftning på ett mer lämpligt ställe som är mer lättåtkomligt. Kolla även tanknivågivarens infästning och packning så det ser helt ut. Vad kör du på för bensin? Kör du på E10 (95 oktan) så sluta med det, den innehåller 10% etanol och andra lättflyktiga ämnen som påverkar gummi i slangar och tätningar negativt, dessutom är den betydligt mer lättflyktig och avdunstar/förångas snabbt i värmen. Är det mitt i sommaren med lufttemperaturer på +25–30 och vattentemperaur på +20–24 grader samt gassande sol så blir det varmt även nere i båten. Kolla även ventilationsgallren som sitter på SB resp. BB sida högt upp i motorbrunnen så den inte är fulla av spindelväv och annat mög som reducerar ventilationen. Mvh Pär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Seawolf 390 Postad onsdag kl 07:30 På min Yamarin 5800 BC visade sig en bensinlukt i ruffen. Den fasta bensintanken sitter under ett plastlock under durken akterut. Locket är meckigt att få loss, man får skära upp tätmasssan i lockskarven. På tankens ovansida sitter tankgivaren med en skruvad fläns, och där syntes spår av att bensin löst upp lite damm. Jag lossade flänsen och skaffade och skar till dels en 2mm mjukgummipackning som tål bensin (biltema) och dels en speciell sort av silikongummi som också tål bensin. Sen skruvade jag ihop flänsen med silikon på båda sidor av packningen. Därefter skruvade jag tillbaka locket i durken med ny tätmassa. (ett dj-a jobb att först rensa bort resterna av gamla tätmassan.) Men simsala-bim! Nu är det luktfritt! 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
frosse 5 Postad igår kl 12:05 2025-09-03 vid 08:13 skrev Mercury_44XS: Hej Ja det är lite konstigt att bensinlukten försvann i övriga båten (tankutrymmet) men inte i ruffen efter det att några slangklämmor dragits åt. Har du kollat hur avluftningen ser ut på utsidan (SB)? Sitter ett finmaskigt nät i denna som ofta täpps igen av oxider, insekter och spindlar. Lossa slangen till avluftningen på tanken och blås lite i slangen och är det fritt blås, ja då är de OK. Den sitter väldigt illa till och är svår att demontera/byta ut men är man modell mindre och inte allt för storväxt/lång går det att krypa ner och lossa den. Alternativt kan man sätta en ny avluftning på ett mer lämpligt ställe som är mer lättåtkomligt. Kolla även tanknivågivarens infästning och packning så det ser helt ut. Vad kör du på för bensin? Kör du på E10 (95 oktan) så sluta med det, den innehåller 10% etanol och andra lättflyktiga ämnen som påverkar gummi i slangar och tätningar negativt, dessutom är den betydligt mer lättflyktig och avdunstar/förångas snabbt i värmen. Är det mitt i sommaren med lufttemperaturer på +25–30 och vattentemperaur på +20–24 grader samt gassande sol så blir det varmt även nere i båten. Kolla även ventilationsgallren som sitter på SB resp. BB sida högt upp i motorbrunnen så den inte är fulla av spindelväv och annat mög som reducerar ventilationen. Mvh Pär Okej har varit nere i båten nu. 1. Blås genom avluftningsslang är ok, inget stopp. Kommer inte åt insidan men lyckades ta en bild med mobilen och klämmorna ser iaf ut att sitta hårt. Något nät har jag inte kunnat kolla då ”pluggen” utanpå sitter som berget. 2. Tankgivarens packning ser hel ut och inte ovanligt torr. 3. Jag kör E5, 98 så inget där! 4. Ventilationsgaller har jag bara på BB sida och det är rent. Vad som däremot är konstigt är att det tycktes vara lite fuktigt längst bort mot aktern där även bensinmatningen sitter. När jag torkade blev det dock lite blått på pappret vilken får mig att tänka på bensin. Matningsdonet i sig känns dock torrt och slangklämman väl sitter åt. Mycket lustigt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
frosse 5 Postad igår kl 12:07 2025-09-03 vid 09:30 skrev Seawolf: På min Yamarin 5800 BC visade sig en bensinlukt i ruffen. Den fasta bensintanken sitter under ett plastlock under durken akterut. Locket är meckigt att få loss, man får skära upp tätmasssan i lockskarven. På tankens ovansida sitter tankgivaren med en skruvad fläns, och där syntes spår av att bensin löst upp lite damm. Jag lossade flänsen och skaffade och skar till dels en 2mm mjukgummipackning som tål bensin (biltema) och dels en speciell sort av silikongummi som också tål bensin. Sen skruvade jag ihop flänsen med silikon på båda sidor av packningen. Därefter skruvade jag tillbaka locket i durken med ny tätmassa. (ett dj-a jobb att först rensa bort resterna av gamla tätmassan.) Men simsala-bim! Nu är det luktfritt! Skruvade loss givaren men ser inga spår av bensin tyvärr. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 312 Postad igår kl 15:11 Märkligt🤔 Låt det stå någon dag och vädra utan att du återmonterar den bakre durken, så får du se sen om det fortsätter att lukta. Är det hål bakom denna panelen och kommer man åt avluftningen där tro? Är det skruvar eller popnitar? Ganska lätt att demontera i vilket fall som. //Pär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
frosse 5 Postad igår kl 15:16 2 minuter sedan skrev Mercury_44XS: Märkligt🤔 Låt det stå någon dag och vädra utan att du återmonterar den bakre durken, så får du se sen om det fortsätter att lukta. Är det hål bakom denna panelen och kommer man åt avluftningen där tro? Är det skruvar eller popnitar? Ganska lätt att demontera i vilket fall som. //Pär Icke, bakom den luckan luckan/skivan finns ett stängt stuvningsfack. Här är en bild jag lyckades ta på avluftningsslangen mot skrovet till. Ej nåbart utan att såga skulle jag säga. Sen också två bilder tankgivaren. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 312 Postad igår kl 15:59 Ursäkta mig och det kan ju vara en synvilla, försökte förstora men ser inte riktigt tydligt. Är packningen till tankgivaren tillklippt av en vävarmerad gummimatta? //Pär 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
frosse 5 Postad igår kl 16:06 6 minuter sedan skrev Mercury_44XS: Ursäkta mig och det kan ju vara en synvilla, försökte förstora men ser inte riktigt tydligt. Är packningen till tankgivaren tillklippt av en vävarmerad gummimatta? //Pär Hur menar du? 😄 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 312 Postad igår kl 16:28 Jag tycker det ser ut som gummipackningen är vävarmerad gummiduk som någon klippt till själv. Vävarmerad gummiduk är betydligt hårdare och kan täta sämre. Original packning är inte vävarmerad. Köp ny packning isf, kleta inte på något silikon eller liknande det brukar inte sitta kvar. Jag hade iaf inte gjort det när det gäller bensin... //Pär 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 5 065 Postad igår kl 17:02 Ja den ser ju klart hemmagjord ut. Den packningen skall vara av ett rätt så mjukt material, samt omkring Ø 2 mm större än flänsen på givaren. Denna hemmaslöjdade packning kan gott vara boven i dramat. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
frosse 5 Postad igår kl 17:05 2 minuter sedan skrev Georg_Ohm: Ja den ser ju klart hemmagjord ut. Den packningen skall vara av ett rätt så mjukt material, samt omkring Ø 2 mm större än flänsen på givaren. Denna hemmaslöjdade packning kan gott vara boven i dramat. Menar du att packningen ska gå utanför själva metallplattan med 2mm? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 5 065 Postad igår kl 17:22 (redigerade) 16 minuter sedan skrev frosse: Menar du att packningen ska gå utanför själva metallplattan med 2mm? Ja, precis så, sedan får man inte dra skruvarna för hårt, gummipackningen skall inte deformeras av skruvarnas tryck, samtidigt måste det ju bli 100% tätt. Jag skulle kunna tänka mig att dessa gummipackningar finns att köpa som reservdel, Om du har tur så kan denna modellen passa som fisken i handsken. Redigerad igår kl 17:22 av Georg_Ohm Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 283 Postad igår kl 17:25 (redigerade) Själva väven kan läcka lite... Och över tid, så kan det lukta. Har varit med om nåt liknande på en bil... Redigerad igår kl 17:26 av Hybro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 5 065 Postad igår kl 17:29 2 minuter sedan skrev Hybro: Själva väven kan läcka lite... Och över tid, så kan det lukta. Har varit med om nåt liknande på en bil... Jag kom över en högkvalitativ armerad gummimatta, den var väldigt bra till mycket, men inte alls bra till att stansa ut olika tätningar och packningar av, den var för hård, och sannolikt tålde den inte olja, bensin eller lösningsmedel så bra. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 312 Postad 23 timmar sedan Kolla på klisterlappen som sitter på kablarna till givaren, där står säkert vilken tillverkare och modell det är men det brukar vara samma hålmönster enligt SAE mönster till de flesta. Men det måste vara godkänt material för bensin. //Pär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
frosse 5 Postad 23 timmar sedan (redigerade) 16 minuter sedan skrev Georg_Ohm: Ja, precis så, sedan får man inte dra skruvarna för hårt, gummipackningen skall inte deformeras av skruvarnas tryck, samtidigt måste det ju bli 100% tätt. Jag skulle kunna tänka mig att dessa gummipackningar finns att köpa som reservdel, Om du har tur så kan denna modellen passa som fisken i handsken. Har kikat på denna vilken ser ut att passa, men några 2 mm är det inte utan jag bedömer den vara samma storlek som den jag har nu. https://www.seasea.se/wema-packningssats-s5-n5?utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_campaign=22167690675&utm_content=&utm_term=&gad_source=1&gad_campaignid=22177908202&gbraid=0AAAAADdcQIDCDdjIraaOZOhx7BUmqJsxK&gclid=CjwKCAjw2vTFBhAuEiwAFaScwnaMDR9AG8vTNEGCI1ueNjSSkpihMVtWNgt6SUjWY2tTI8Bs2SxVRBoCIeAQAvD_BwE Redigerad 23 timmar sedan av frosse Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 283 Postad 23 timmar sedan En fråga. Är det genomgående skruv, typ mer i tanken? Hur tätas då dessa? Gängor är absolut inte gastäta. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
frosse 5 Postad 22 timmar sedan 30 minuter sedan skrev Hybro: En fråga. Är det genomgående skruv, typ mer i tanken? Hur tätas då dessa? Gängor är absolut inte gastäta. Idag endast genom att passera tätning: Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 283 Postad 22 timmar sedan Jo, jag förstår det. Men visst är det plasttank? Då går väl skruvarna ned i homogen plast? Alltså går inte helt igenom till tankens innanmäte? Kanske sitter det även inplastade muttrar eller en stor stål bricka med gängade hål? Peta med en smal mejsel lite försiktigt i de gängade hålen. Går mejseln rakt igenom in i tanken? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
frosse 5 Postad 22 timmar sedan 2 minuter sedan skrev Hybro: Jo, jag förstår det. Men visst är det plasttank? Då går väl skruvarna ned i homogen plast? Alltså går inte helt igenom till tankens innanmäte? Kanske sitter det även inplastade muttrar eller en stor stål bricka med gängade hål? Peta med en smal mejsel lite försiktigt i de gängade hålen. Går mejseln rakt igenom in i tanken? Får lov att återkomma om det under morgondagen, men plasttank ja. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 5 065 Postad 21 timmar sedan Det kan tänkas att det finns en rostfri ring med öppning i inuti tanken, ringen har gängade hål för skruvarna, ringen har en öppning för att den skall kunna träs ned i hålet i tanken. En av skruvarna är betydligt längre än de andra, skruva inte ut denna helt! Med litet vardagsmagi kan man nämligen ta ut givaren och ringen i ”ett paket” tillsammans. Om man skruvar ur alla skruvarna faller ringen ned i botten av tanken och blir svår att fiska upp, särskilt som den inte är magnetisk. Men ett verktyg med gripklo kan rädda situationen. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 283 Postad 21 timmar sedan Men ändå en fråga... Vad tätar gängorna på skruven och i hålet mot bensinågorna? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 312 Postad 21 timmar sedan 26 minuter sedan skrev Hybro: Kanske sitter det även inplastade muttrar eller en stor stål bricka med gängade hål? Brukar vara en metallring ungefär motsvarande packningen storlek med gängade hål som är ingjuten i plattanken. //Pär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser