kotten33 0 Postad tisdag kl 06:10 Kanske dum fråga men är förstagångs ägare av en båt, en Yamarin 50 BR Börjar dra ihop sig för vinterförvaring och jag har funderat lite på om man skall lägga över någon presenning eller motsvarande under förvaring eller om det är bättre att båten får 'lufta' Den kommer stå torrt och svalt och inomhus Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Janne_G 142 Postad tisdag kl 06:24 Jo, det är inte fel att hålla damm och annat borta. Använd gärna en battäckningsduk, en sorts fleeceduk som inte repar och andas. Finns även billiga överdrag på Biltema/Jula och andra liknande som andas med mjuk insida. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Janne_G 142 Postad tisdag kl 09:28 3 timmar sedan skrev Janne_G: Jo, det är inte fel att hålla damm och annat borta. Använd gärna en battäckningsduk, en sorts fleeceduk som inte repar och andas. Finns även billiga överdrag på Biltema/Jula och andra liknande som andas med mjuk insida. Felstavningsnisse va framme igen: Baltäckningsduk heter det. 😉 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 771 Postad tisdag kl 15:07 Vissa får problem med möss ombord på vintern, så det kan vara bra att se till att det inte går att klättra ombord. För att veta vad som är lämpligt är det bra att kolla med andra som har båt på samma plats hur de brukar göra med att plocka ur eller lämna kvar saker ombord. Står båten på en fuktig plats, även om det är luftigt, så riskerar man mögel. Det är inte samma förutsättningar att ha en båt på land i södra och norra Sverige. 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 312 Postad tisdag kl 17:19 1 timme sedan skrev Mackey: Vissa får problem med möss ombord på vintern, så det kan vara bra att se till att det inte går att klättra ombord. En öppen påse med illerbajs håller mössen borta, lägg en påse vid vardera hjulet om den står på trailer. Kanske inte så lämpligt att lägga inne i båten men runt båten funkar det bra. Ett annat knep skall vara enris runt däcken, har aldrig provat detta själv. Ett annat problem med möss är att de kryper in genom propellernavet och bygger bo inne i avgaskanalen i växelhuset eller t.o.m. långt uppe i drivaxelhuset. Första gången jag var med om detta var en gång på 1980-talet då en kund hade haft båten utomhus på en gräsäng under presenning. När han sjösatte på våren gick motorn på tomgång upp till 1200 r/min men när de la i växel och gasade lite så stannade motorn. Jag provkörde motorn i hamnen och efter en stund så kom det några torra grässtrån och flöt upp till ytan. Båten togs upp igen och propellern lossades på plats men bara några enstaka strån, båten drogs till min verkstad där växelhuset demonterades från drivaxelhuset och där inne var ett musbo som hette duga. Totalstopp i avgaskanalen upp mot motorn och musboet revs ut med en krökt svetstråd och grovdammsugaren. Musen hade dock hunnit lämna sitt mysiga bo innan båten sjösattes. Lite grov aluminiumull (sån man brukar ha i köket) funkar bra att täppa till infarten i propellernavet eller växelhuset om propellern demonteras men man måste komma ihåg att ta bort innan sjösättning. //Pär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
stelben 21 Postad onsdag kl 06:44 13 timmar sedan skrev Mercury_44XS: En öppen påse med illerbajs håller mössen borta, lägg en påse vid vardera hjulet om den står på trailer. Kanske inte så lämpligt att lägga inne i båten men runt båten funkar det bra. Ett annat knep skall vara enris runt däcken, har aldrig provat detta själv. Ett annat problem med möss är att de kryper in genom propellernavet och bygger bo inne i avgaskanalen i växelhuset eller t.o.m. långt uppe i drivaxelhuset. Första gången jag var med om detta var en gång på 1980-talet då en kund hade haft båten utomhus på en gräsäng under presenning. När han sjösatte på våren gick motorn på tomgång upp till 1200 r/min men när de la i växel och gasade lite så stannade motorn. Jag provkörde motorn i hamnen och efter en stund så kom det några torra grässtrån och flöt upp till ytan. Båten togs upp igen och propellern lossades på plats men bara några enstaka strån, båten drogs till min verkstad där växelhuset demonterades från drivaxelhuset och där inne var ett musbo som hette duga. Totalstopp i avgaskanalen upp mot motorn och musboet revs ut med en krökt svetstråd och grovdammsugaren. Musen hade dock hunnit lämna sitt mysiga bo innan båten sjösattes. Lite grov aluminiumull (sån man brukar ha i köket) funkar bra att täppa till infarten i propellernavet eller växelhuset om propellern demonteras men man måste komma ihåg att ta bort innan sjösättning. //Pär Hmmm om jag nu skulle lyckas hitta en iller hur får jag den då att bajsa i en plastpåse.😄 3 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 312 Postad onsdag kl 06:50 3 minuter sedan skrev stelben: Hmmm om jag nu skulle lyckas hitta en iller hur får jag den då att bajsa i en plastpåse.😄 Ja akta fingrarna, de bits också😝 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser