Gå till innehåll
torsdag 28 augusti 2025
Cristalina

Problem med VDO Bränslemätare och givare

Rekommendera Poster

Hej

Min givare VDO samt VDO tank mätare fungerar perfekt när jag tar upp den vita givaren ur tanken och håller den i luften och rör flottören., mot tom, halv tank och full tank. Givan och mätaren fungerar perfekt och stämmer överens. Men när jag stoppar ned den i tanken igen så går mätaren upp på full och förbi direkt. Jag har även testat att sänka ned den i en hink med vatten och det blir fel där också. Det är inget i tanken som tar emot, och jag har mätt så att ohm talet är OK. Kan det vara någon kortslutning när jag för ned givaren i tanken och det kommer diesel på den?
Är det någon som vet vad det kan vara för fel?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
2 timmar sedan skrev Cristalina:

Hej

Min givare VDO samt VDO tank mätare fungerar perfekt när jag tar upp den vita givaren ur tanken och håller den i luften och rör flottören., mot tom, halv tank och full tank. Givan och mätaren fungerar perfekt och stämmer överens. Men när jag stoppar ned den i tanken igen så går mätaren upp på full och förbi direkt. Jag har även testat att sänka ned den i en hink med vatten och det blir fel där också. Det är inget i tanken som tar emot, och jag har mätt så att ohm talet är OK. Kan det vara någon kortslutning när jag för ned givaren i tanken och det kommer diesel på den?
Är det någon som vet vad det kan vara för fel?

Hur mycket bränsle är det i tanken? 

Om tanken/hinken är full så visar den ju rätt.

Om flottören sitter på en ståltrådsarm kanske den har krökts? Har felet kommit plötsligt eller varit så länge?

Redigerad av Rascal

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

Jag har haft båten i tre år, och den tidigare ägaren hade inte fått mätaren att fundera heller. Tanken är 75 liter och skulle tippa att det är 40-50 liter i tanken, så den borde stå på lite drygt halv och inte på maxmax. Armen är rak och jag har försökt att vrida armen i tanken men det spelar ingen roll: Visar full så länge jag inte tar upp den från tanken, då visaren den rätt🤣😒

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om jag fattat rätt så visar mätaren rätt när du rör flottören upp och ned i det fria och när du sänker ned den i vätska blir det full tank? Går mätaren från tom till full direkt den kommer i kontakt med vätskan? Har du provar att läsa av mätaren när du sänker ned den i vätskan eller har du bara lagt dit den på ett stöd och sedan läst av? Tankmätare beter sig lite olika beroende på formen på tanken. Det bästa är att tömma tanken och sedan fylla 5 eller 10 liter i taget och se hur mätaren visar, när den fungerar, och då göra en markering på mätarglaset. Då får du en mätare som visar rätt i just din båt. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

Den går från tom till full direkt när jag sänker ned den helt i tanken, när jag håller upp den en bit så visar den ett värde som inte är fullt. Håller med jag får tömma tanken helt och börja från början. Tack för ditt svar och engagemang😊

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
44 minuter sedan skrev Cristalina:

Hej

Den går från tom till full direkt när jag sänker ned den helt i tanken, när jag håller upp den en bit så visar den ett värde som inte är fullt. Håller med jag får tömma tanken helt och börja från början. Tack för ditt svar och engagemang😊

Vi har inte sett någon bild på tankgivaren, men är det en sådan här Tankgivare så är armen justerbar och i ditt fall så är den för kort justerad och visar då fullt för tidigt. Den kan också komma att visa tomt för tidigt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är det som förr kallades för ”jordfel”. Fel på minussidan.

Givaren är elektriskt ansluten på minuskabeln mot instrumentet, om instrumentet blir utan den anslutningen visar det fullt. Jag kan inte förklara det elektriskt då det känns ologiskt, men så är det.

I min båt har jag två bränsletankar med varsin givare, men bara ett instrument, givarna är kopplade till instrumentet via en omkopplare, om omkopplaren hamnar i mittenläget, 0-läget så åker visarnålen upp till ”full tank” med ett kraftigt ryck.

Så kontrollera att givaren är ordentligt ansluten när den sitter i tanken, att kabeln från givaren till instrumentet är hel (jag misstänker att du använde andra kablar då du testade givaren i en hink).

Annars drar du bara fram en ny kabel från givaren till instrumentet.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej 

Tack för alla snabba och mycket bra svar, det har verkligen hjälp mig.

Det som har varit felet hela tiden var att den gamla givarens arm var på tok för lätt att föra upp och ned. Det fanns inget motstånd. När jag jämförde med den nya givaren så var den mycket trögare att föra upp och ned. När jag hade sågat av och anpassat givaren till min tank så fungerar äntligen bränslemätaren som den ska.
Tack för er hjälp

Mvh

Ralph😊 

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...