Gå till innehåll
lördag 23 augusti 2025
raol

Bra gästhamnar ungefär halvvägs mellan Gbg och Hunnebostrand

Rekommendera Poster

Trots att vi har båten i norra Gbg-området under säsongen lutar det åt att tuffa upp med den till gamla hemorten och hemmahamnen Hunnebostrand för vinterförvaring denna gången. Detta av ekonomiska skäl. Vi hade övervägt landförvaring med mast på, men det visade sig bli för dyrt för oss i år. Kan inte samla ihop folk för att masta av och på, så därför går det bort att landförvara på vanligt sätt här. Men hemma i gamla Hunnebo är det billigt och det går att få kranhjälp med av- och påmastning för en beskedlig summa. Grovt räknat blir det halva kostnaden där, även när transport av båten och kringkostnader är medräknade.

Eftersom det blir jag ensam som kör upp båten så måste jag göra det i etapper. Min rygg klarar inte 11-12 timmar i sträck. Så därför behöver jag ha några bra gästhamnar ungefär halvvägs att kunna övernatta i.

Skärhamn känner jag till sen tidigare, men den ligger nog lite för tidigt längs rutten, med ca 36 nm av ca 58 nm totalt. Lysekil lite för nära färdmålet.

När jag kollar på kartan ser det egentligen ut att vara Mollösund, Gullholmen, Ellös och Grundsund som är orter inom det geografiska spannet jag tänker mig vore bäst. Idealet är långsides förtöjning vid flytbrygga eller mellan y-bommar. Eftersom jag är ensam ombord och har ganska kass rygg och därmed begränsad rörlighet/smidighet, funkar det inte med platser där man ska fånga en stolpe i aktern på väg in, och ändå få en lina till bryggan innan fören hunnit driva bort i vinden. Kajen får inte heller vara mer än marginellt högre än båten, för jag kan inte klättra, och vår båt är rätt låg för sin storlek med däcket bara ca 75-80 cm över vattenytan.

Tanken är att detta ska äga rum nånstans från andra veckan i september fram till som sista dag dagen innan hummerpremiären (därefter är det minerat överallt och för farligt och riskfyllt att färdas i båt längs kusten) så det bör vara förhållandevis glest i gästhamnarna.

Så, hur är de här hamnarna utifrån mina behov och önskemål?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I ditt fall är Mollösund och Gullholmen bäst, om du är ensam. Där finns möjlighet till långsides vid den tiden på säsongen. Jag hade nog satsat på Gullholmen, som jag själv tycker är ett trevligare alternativ 😊

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
5 timmar sedan skrev Kenneth_S:

I ditt fall är Mollösund och Gullholmen bäst, om du är ensam. Där finns möjlighet till långsides vid den tiden på säsongen. Jag hade nog satsat på Gullholmen, som jag själv tycker är ett trevligare alternativ 😊

Jag håller med om detta men Mollösund har relativt höga kajkanter vilket kanske kan bli ett problem.

Ellös har flytbryggor som Gullholmen.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...