1stPeregrine 122 Postad 16 timmar sedan Hej, Drog av snöret på min Yamaha 4hk & har problem med att få det att funka igen. Fjädern lossnad naturligtvis men tror den är rätt återmonterad. Den skall ju passa ihop med piggen på "snörplattan" vilket jag fått till men vad som händer är att vid sista 3/4 varvet, när jag dra ut snöret, så fastnar snörplatta & måste vridas tillbaka för hand ~1 varv sedan snurrar det in som det skall, vad gör jag för fel? Jag har fått för mig att piggen på "snörplattan" skall passa in vid röd pil? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 270 Postad 16 timmar sedan Bara den yttersta böjen på fjädern vid röda pilen ska vara kvar. Resten ska var lika snyggt upplindat som övriga varv på fjädern. Kan aldrig tänka mig att alla dessa kringelkrokar ska finnas på en fungerande fjäder. Böj rätt eller köp ny. 1 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 269 Postad 15 timmar sedan Hej Den startfjädern har sett sina bästa dagar, bara att hotta i skrotbingen. Nu kan jag inte se bokstaven men för en 4AS 6E0 tillverkningsår 1985 och framåt har den reservdelsnummer: 90510-08M03-00 Googla på Yamaha 90510-08M03-00 så får du fram resultat och ser hur den ska se ut. Finns även på Mariner och kollade i reservdelskatalogen för 6E0-001011 & Up då heter den 24-95484M alt. 95484M och är lite billigare än Yamaha fast det är samma motor. Det går tyvärr inte att räta ut och bocka till, den har förlorat sin ursprungliga form och kommer med all sannolikhet att släppa igen och se ut som på bilden. När den har sin ursprungliga form så är det busenkelt att linda upp startsnöret och spänna fjädern. Mvh Pär 1 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 270 Postad 1 timme sedan Undrar just hur fjädern fått den form som visas i bilden. Kan det möjligen vara så att nya snöret lindats upp åt fel håll? Tror jag gjorde nåt sånt på en motorsåg för typ 40 år sedan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 269 Postad 28 minuter sedan (redigerade) 1 timme sedan skrev Hybro: Undrar just hur fjädern fått den form som visas i bilden. Brukar bli så när startsnöret brister långt in och man har fullt utdraget snöre. Då får linskivan hög fart på returen och det finns inget som stoppar linskivan som fortsätter snurra och går över sitt viloläge. Inte alltid detta händer men är vanligare ju äldre fjädern är, d.v.s. många starter men kan även ske om man monterat fel. //Pär Redigerad 26 minuter sedan av Mercury_44XS 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser