AntonA 0 Postad måndag kl 10:30 Hej! Det är såhär att min familj å jag har en Flipper 575 och det sitter just nu en 80hk motor på den. Och i denna familj så gillar vo att fiska en del och specifikt trolla. Då det är en 80hk så är den motorn lite för stark och törstig och då det långsammaste den går är ca 2,5-3 knop så blir det lite svårt. Man vill ju ligga runt 1-1,5 knop för trollning. Så vi har funderat på att montera en extra motor på den just för trollning. Är det någon som har en rekommendation på en motor och fäste till den för att kunna trolla? Sen även hur man ska kunna montera den på bästa sätt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 271 Postad måndag kl 11:13 Hej Avseende motor bör du klara dig med 4 eller 5 hk och helst då med en Hi-thrust propeller så du får maximal dragkraft. Sen har du ju en snygg svart motor så varför inte köpa en svart extramotor. Till Mercurys 4–5 hk 2-takts och 4–6 hk 4-takts utombordare finns Hi-thrust propeller att köpa som har reservdelsnummer 812951A02. Stor bladarea för maximal dragkraft och man behöver inte gasa så mycket med lillmotorn om man går mot sjön eller strömmen. Motorfäste kan du köpa i en välsorterad båttillbehörsbutik eller online, nedan ett exempel på ett bra fäste: https://www.seasea.se/motortillbehör/motorfästen/motorfäste-max-40kg Finns billigare utföranden med platta parallellogramstag men de är inte lika stabila och skakar lite mer om man kör med 1-cylindrig 2-taktsmotor och ytterligare ännu mer med 1-cylindrig 4-taktsmotor. Så jag hade nog lagt några kronor extra på ett stabilt fäste. Sen ska du ha ett parallellstag/styrstag mellan motorerna så du kan styra båda med ratten. Finns hur många som helst att välja mellan där EZ-Steer är bland de bättre. Googla "parallellstag trollingmotor" Mvh Pär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser