Gå till innehåll
onsdag 17 september 2025
hortlax12

Danvikstullsbron och vattenstånd

Rekommendera Poster

Hej!

Har en segelbåt som är 12 meter hög.

Danviksbron har segelfri höjd 11,8 meter, samt fri höjd 12,8 meter.

Enligt Stockholms hamnars egen hemsida är vattenståndet i saltsjön +18cm för tillfället. (Referens RH2000)

Innebär detta att det riktiga måttet mellan vattenyta och bro är 12,62 meter; har jag förstått detta rätt?

Funderar på att gå med min båt där, förutsatt att sjöhävningen inte är så stor. Hur skulle ni ställa er till att göra detta? 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Angivna segelfria höjder gäller vid medelvattenstånd, men hur den är vid Danvik vet jag tyvärr inte.

Annars så får du väl köra för motor gasen i botten och hoppas på squat-effekten😅

Det finns en ”instruktionsfilm” med Lasse Åberg hur man bäst passerar denna bro…

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)
8 timmar sedan skrev hortlax12:

Innebär detta att det riktiga måttet mellan vattenyta och bro är 12,62 meter; har jag förstått detta rätt?

Jag skulle påstå att du förstått rätt.

Segelfri höjd är brons höjd vid medel-hög-vattenstånd (troligen runt 30 cm över medelvattenståndet) minus maximal sjöhävning.

11,8 m är alltså med ett högt vattenstånd inräknat och med förväntade högsta vågor.

Sedan brukar det finnas lite marginal till, så du kommer under även om du använder begreppet segelfri höjd om du är säker på din egen höjd inkl. ev. vindgivare och antenner.

När sa du att du skulle testa!? 😂

Tillägg: Om du vill vara helt säker så kan du ju passa på att passera när bron ändå är öppen, vilket verkar vara tärr ofta tom slutet av september.

https://www.stockholmshamnar.se/stockholm/brooppning/brooppning-for-fritidsfartyg/

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...