Erikol99 0 Postad 16 Augusti Halloj, Har en OMC 4.3L V6 med vatten i oljan, dock fortfarande fin gång. Komp-test visar jämna bra värden på alla 6 cylindrar. Kollat med kamera i cylindrarna och ser inget konstigt. Lyfte av limporna precis efter körning och såg lite fukt i 4ans avgasport(se bild). Lyfte sedan förgasare och insug och blev chockad när jag såg insugskanalerna på styrbordssidan(se bild). Så tänkte vänligt be om lite inspel från er här på forumet innan jag börjar beställa grejer. Jag misstänker avgaslimporna samtidigt som jag blir förundrad över att det tagit så hårt på insuget, trots att motorn gått bra. Jag har även testat att trycksätta limporna både med vatten och luft och får inte fram något läckage. Är ju surt att lägga 15000:- på nya limpor om man inte är säker på det. Så frågar därför efter lite inspel! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Janne_G 133 Postad 16 Augusti Tyvärr väldigt vanligt. Läcker i vatten kanalerna mellan insug och topparna. Packningarna är skit. Man behöver använda packning + motorsilikon för att få det tätt. Insugsbultarna måste dras med exakt rätt moment också. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 283 Postad 16 Augusti Kolla insuget också. Du har ju vatten på SB sidan (jämna sidan). På vissa insug går vattenkanalen till termostaten när insugssidan och det kan vara en spricka eller rosthål där. //Pär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Erikol99 0 Postad 17 Augusti Bra inputs! Ska kolla lite extra på insuget! Tänker dock på fukten i avgasporten, borde det inte vara fukt i alla portar på den sidan om det är insuget som är boven? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 697 Postad 17 Augusti (redigerade) Du delade väl limpor o knän, lätt att det kommer in lite vatten då som rinner ner i avgasportarna. Ligger ju bara i ytterkant, finns inget runt ventilen. Skulle nog satsa på insuget. Rostpor, större genomrostning eller spricka. Då du provtryckt avgasdelarna så kan du säkert fixa till provtryckning av insuget också. Om nu inte toppen är genomrostad så den trycker vatten bakvägen genom insuget Redigerad 17 Augusti av Gelis Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 283 Postad 17 Augusti 1 timme sedan skrev Erikol99: Bra inputs! Ska kolla lite extra på insuget! Tänker dock på fukten i avgasporten, borde det inte vara fukt i alla portar på den sidan om det är insuget som är boven? Ser ut som det står vatten i insuget vid gröna pilen om det inte är bensin eller någon annan vätska med det är ju rostigt på den sidan av insuget. Vid röda pilarna på nedre bilden är det lite rostigt också medan andra sidan är helt utan rost. Vid gula pilen går endast avgaser. Även lite rost nere i lyftargalleriet. Men det finns många typer av insug och jag hade inte ditt serienummer så jag kunde inte se vilket insug du har på din motor. Ibland så står GM original reservdelsnummer ingjutet på insuget. Tänkte lika bra att nämna det för det finns ju inget värre än att det blir samma visa igen om det nu skulle vara en spricka eller ett litet rosthål. //Pär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rollen 579 Postad torsdag kl 15:50 Just V6- motorerna har ett insug med kylvatten i så gott som hela insuget. Det är därför det sitter en avtappningsplugg i framändan av insuget. Kanske är det sönderfruset eller rostat. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Janne_G 133 Postad fredag kl 09:52 Behöver du så har jag ett 2-portsinsug liggande. Bytte till 4-port för att få lite mer "oumpf". Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Erikol99 0 Postad måndag kl 17:37 Hej, Sorry för dålig återkoppling. Och tack för svar! Jag har undersökt insuget efter bästa förmåga. Kan inte hitta något läckage på det. Och tycker trots att det ser ut som det gör verkar det ganska friskt i godset. Vad jag kan se så går det endast vatten i framkant på insuget där termostathuset sitter. Och det är ganska mycket gods mellan vattenkanalen och insugskanalerna. Så jag är nog tillbaka på limpor igen. Filmade i de och ser spår av rost i avgas-kanalerna. Anledningen till att jag tror på limporna är för att de är väldigt gamla. Det är OMCs orginallimpor med limpa och knä i samma del. Ska tilläggas att motorn renoverades för 2 vintrar sedan med nya planade toppar och även planat motorblock. Så tror inte det är topp-packning heller. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 283 Postad 19 timmar sedan 18 timmar sedan skrev Erikol99: Vad jag kan se så går det endast vatten i framkant på insuget där termostathuset sitter. Ja det är helt rätt och i mitten går endast avgaser. Som jag skrev tidigare finns det flera olika typer av insug och när jag inte hade modellbeteckning, serienummer och tillverkningsår på din motor, är det ju svårt att veta vilket insug där sitter. Det är faktiskt inte samma till alla som vissa tycks tro och att det är en helt vanlig bilmotor från produktionslinjen utan särskilda specifikationer. Visserligen var OMC ökända för att vara snåla men jag tror ändå inte de köpte den billigaste varianten av basmotor som gick att få. Mercruiser har vissa motorer med ett vanligt standard GM produktion insug men när man kommer upp lite i effekt eller de lite nyare "Vortec" TBI eller MPI motorerna gör de egna insug till dessa. Det kan ju t.o.m. vara så att "någon" varit smart och köpt ett insug på en bilskrot och tyckt att det är ju samma till alla. Kan tilläggas att på vissa insug är det endast en skiljevägg mellan termostathuset i insuget och den främre insugskanalen och på vissa går det vatten under hela insuget. Jag bara är lite konfunderad över vattnet som kommit in i insuget på SB-sidan för det syns tydligt att det varit vatten på den sidan. Samtliga insugningskanaler i toppen på SB-sidan är lite rostiga medan de på BB-sidan är helt normala. Du får söka vidare och se om du hittar något men en liten spricka någonstans syns ofta inte för blotta ögat även om man har rovfågelsyn, det krävs lite värme och då börjar sprickan att vidga sig och vattenläckage är ett faktum. Vad var det som hade hänt när motorn renoverades för 2 år sedan? Hade den gått varm eller vad hade hänt? //Pär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Erikol99 0 Postad 12 timmar sedan Tack för svar! Motor-renoveringen för 2 år sedan berodde på flera orsaker. När vi köpte båten så var det vatten i oljan. Då från dåliga toppar, så de byttes. Men vi fick den aldrig att gå riktigt bra och den kunde gå lite varm ibland. Sedan sköt vi toppackning och då tog vi ur motorn för att gå över den mer ordentligt. Med de åtgärder som jag nämnde ovan. Plus att vi även bytte alla lager i motorn, polerade vev och kamaxel, bytte kolvringar och honade blocket. Så jäkligt surt nu att detta hände igen. Känns som man är tillbaka på ruta ett. Men det är väll så här det är med gamla båtar och motorer. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser