ottoangel 7 Postad 23 timmar sedan 3 timmar sedan skrev IngemarE: Vad har du för multimeter ? Fast alldeles oavsett brukar det vara mycket svårt att mäta några tillförlitliga resistansvärden under 1-2 Ohm med en vanlig multimeter och dess vanliga mätpinnar. Dessutom mäter multimetern med en ström på kanske några hundra mikroampere bara, så minsta oxid på mätpinnar och anslutningar kan snabbt ge resistansvärden som inte alls är relevanta för högre strömmar.. Visst KAN du ha problem med huvudbrytaren. Men jag hade istället mätt med multimetern ÖVER huvudbrytaren (plus/röd på batterisidan och minus/svart på förbrukarsidan av brytaren). Alltså mätt spänningsfallet över den under belastning/drift/påslagen. Gärna med "pinnarna" lite mer fast förankrade, även om oxider och annat på t ex mätpinnarna spelar mindre roll för mätvärden vid en spänningsmätning som denna. Spänningsfallet bör inte vara i närheten av ens en tiondels volt eller så. Jag har ingen speciell multimeter, någon som ansågs vara bra på en YouTubeelektronikkanal för en rimlig peng. Jag har kopplat loss samtliga kablar på brytaren och använder krokodilklämmor. Så det borde bli samma resultat varje gång tänker jag. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 5 026 Postad 22 timmar sedan 10 minuter sedan skrev ottoangel: Jag har ingen speciell multimeter, någon som ansågs vara bra på en YouTubeelektronikkanal för en rimlig peng. Jag har kopplat loss samtliga kablar på brytaren och använder krokodilklämmor. Så det borde bli samma resultat varje gång tänker jag. Tja, eller nej. Egentligen skall du då klämma fast ringkabelskor på instrumentets mätsladdar och sedan tvätta rent på huvudbrytarens terminaler och skruva fast dessa kabelskor hård, samt se till att mätsladdarnas andra ändar, kontakterna där inte har något elektriskt motstånd i instrumentets kontakthål… Först då upptäcker du att inte ens med ett professionellt mätinstrument kommer du runt problemet med att det är rätt så svårt att mäta sådana ringa motstånd på ett fältmässigt sätt. Men ett bra rips är nu att inför varje motståndsmätning sätta ihop mätstaddarna, då nollställer sig dom allra flesta multimetrarna och skall visa 0,0 ohm, alltid en bra början… Motståndsmätning, eller då resistansmätning i båten med en multimeter ger sällan några exakta mätvärden, och frågan är egentligen om övriga mätvärden när det gäller ström och spänning är så himla exakta dom heller. Jag har ju dubbelt av nästan allting, även två multimetrar ombord, och nån gång ibland har jag roat mig med att koppla in båda dessa för att mäta spänningen i samma punkt. För det mesta visar dom samma värden, men inte alltid, jag har upptäckt att den ena påverkas av olika magnetfält runt i kring, och man kan nog inte begära mer av ett billigt mätinstrument som en gång kostade 169 kr. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ottoangel 7 Postad 22 timmar sedan 12 minuter sedan skrev Georg_Ohm: Tja, eller nej. Egentligen skall du då klämma fast ringkabelskor på instrumentets mätsladdar och sedan tvätta rent på huvudbrytarens terminaler och skruva fast dessa kabelskor hård, samt se till att mätsladdarnas andra ändar, kontakterna där inte har något elektriskt motstånd i instrumentets kontakthål… Först då upptäcker du att inte ens med ett professionellt mätinstrument kommer du runt problemet med att det är rätt så svårt att mäta sådana ringa motstånd på ett fältmässigt sätt. Men ett bra rips är nu att inför varje motståndsmätning sätta ihop mätstaddarna, då nollställer sig dom allra flesta multimetrarna och skall visa 0,0 ohm, alltid en bra början… Motståndsmätning, eller då resistansmätning i båten med en multimeter ger sällan några exakta mätvärden, och frågan är egentligen om övriga mätvärden när det gäller ström och spänning är så himla exakta dom heller. Jag har ju dubbelt av nästan allting, även två multimetrar ombord, och nån gång ibland har jag roat mig med att koppla in båda dessa för att mäta spänningen i samma punkt. För det mesta visar dom samma värden, men inte alltid, jag har upptäckt att den ena påverkas av olika magnetfält runt i kring, och man kan nog inte begära mer av ett billigt mätinstrument som en gång kostade 169 kr. Men att det pendlar mellan 0,5 och över 20 ohm borde ju tyda på något problem? 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 5 026 Postad 22 timmar sedan 5 minuter sedan skrev ottoangel: Men att det pendlar mellan 0,5 och över 20 ohm borde ju tyda på något problem? Ja. Blir det en mindre resistans om du tar i och vrider nyckeln hårt? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jorgen01 487 Postad 21 timmar sedan (redigerade) Tryck hårt på nyckeln samtidigt som du vrider. Redigerad 21 timmar sedan av Jorgen01 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 774 Postad 13 timmar sedan 9 timmar sedan skrev ottoangel: Jag har ingen speciell multimeter, någon som ansågs vara bra på en YouTubeelektronikkanal för en rimlig peng. Jag har kopplat loss samtliga kablar på brytaren och använder krokodilklämmor. Så det borde bli samma resultat varje gång tänker jag. Jo, kanske.... Men det faktum att en multimeter inte - inte ens de "finare" - mäter resistanser under en eller ett par Ohm med bra precision - samt att mätningen sker under helt andra förhållanden (strömmen) än den verkliga situationen, gör att jag ändå tycker du skall koppla tillbaka och spänningsmäta över brytaren i tillslaget läge, med lite förbrukare igång. Och i detta läge rucka på nyckel m.m. för att se om spänningsfallet över brytaren åker upp (=dålig kontakt). Det är dessutom en mätning - med tämligen pålitligt resultat - du kan göra utan att behöva demontera någonting 🙂 (Det finns f.ö. särskilda "lågohmsmätare" som är speciellt gjorda för att vara bra vid låga resistanser där universalmultimetrar inte är så pålitliga. Likaså finns "högohmsmätare", ofta kallade isolationsprovare, som bl.a. använder en högre mätspänning än en standard multimeter för att ge mer tillförlitliga värden i MOhm-området) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 774 Postad 13 timmar sedan (redigerade) 9 timmar sedan skrev ottoangel: Men att det pendlar mellan 0,5 och över 20 ohm borde ju tyda på något problem? Ja. Men som redan nämnts har du fler "felkällor" än huvudbrytaren i mätningen, och då mätströmmen är oerhört låg krävs ytterst, ytterst lite av beläggning eller oxid för att instrumentet skall mäta ett antal Ohm. Så att problemet du ser indikationer på verkligen ligger i själva huvudbrytaren går inte med säkerhet att säga (även om det KAN vara så). (I många sammanhang för strömbrytare/switchar på panel, inte minst fordon, specifieras ofta en minimum s.k. "wetting current" när produkten designas. Alltså en minsta ström som måste gå genom switchen i läge "till" för att säkerställa att det också alltid mäts som just ett "till". Dvs en ström som garanterat övervinner det motstånd och bryter igenom de väldigt små beläggningar, föroreningar och oxider som alltid kommer finnas på kontaktytor. Denna "wetting current" är oftast i mA-området (lågt men ändå högre än de flesta multimetrars mätström vid resistansmätning). "Wetting current" finns även ibland angivet för reläer, dvs den lägsta ström där tillverkaren fortfarande garanterar full kontakt och funktion). Redigerad 13 timmar sedan av IngemarE Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
least 8 Postad 9 timmar sedan Om anslutningen till batteriet försvann under körning så är det läge att se efter hur motorns laddregulator beter sig. 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 5 026 Postad 5 timmar sedan 4 timmar sedan skrev least: Om anslutningen till batteriet försvann under körning så är det läge att se efter hur motorns laddregulator beter sig. Det har man ju råkat ut för… om generatorn förlorar kontakten(!) med batteriet kan generatorns interna spänning bli så hög att generatorns dioder förstörs. Men jag har erfarit, två gånger, att moderna generatorer har klarat sig, men det kanske var mer tur och Guds försyn. Nu har diskussionen blivit så lång att jag inte riktigt minns hur den började, om det var en inombordare eller utombordsmotor, och när det gäller utombordare i allmänhet och dess elsystem i synnerhet är mina kunskaper i princip nästan obefintliga. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 268 Postad 2 timmar sedan 1 timme sedan skrev Georg_Ohm: Nu har diskussionen blivit så lång att jag inte riktigt minns hur den började, om det var en inombordare eller utombordsmotor, och när det gäller utombordare i allmänhet och dess elsystem i synnerhet är mina kunskaper i princip nästan obefintliga. Det gäller en Mercury 60 EFI utombordare och där sitter själva generatorlindningen i statorn under svänghjulet men likriktare och regulator sitter på motorn i en box. Dioderna i likriktaren brukar vara stryktåliga men börjar varvräknaren visa fel så bör man kolla upp laddningen, vilket man ifs. kan göra ändå för att vara på säkra sidan. Återigen hamnar vi på hur man hanterar en multimeter korrekt, detta överlåter jag till elexperterna här på MG efter som jag hade världens sämsta lärare teknik på högstadiet som inte kunde förklara på ett vettigt sätt utan tyckte att "teknik" var vi skulle löda kretskort lektion efter lektion🤔 Jag vet hur man mäter och jag följer alltid anvisningarna i verkstadshandboken oavsett vilken motor det än gäller men förklara det här skulle kräva ett låååångt inlägg. Reservdelskatalog: https://www.marineengine.com/parts/mercury-outboard-parts/60-efi-4-cyl4stroke/0p401000-thru-0p515896-bel/electrical-components Nr 31 är regulator/likriktare. //Pär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 5 026 Postad 1 timme sedan 1 timme sedan skrev Mercury_44XS: Återigen hamnar vi på hur man hanterar en multimeter korrekt, detta överlåter jag till elexperterna här på MG efter som jag hade världens sämsta lärare teknik på högstadiet som inte kunde förklara på ett vettigt sätt utan tyckte att "teknik" var vi skulle löda kretskort lektion efter lektion🤔 //Pär Egentligen är det mycket lättare att mäta med, och läsa av ett gammaldags analogt visarinstrument, men sådana saluförs väl kanske inte längre. Den digitala multimetern är ju bra, men det finns en hel del fallgropar. Resistansmätningen är redan nämnd, men när man mäter resistans mäter man egentligen en ström, som instrumentet räknar om enligt ohms lag till en resistans. Batteriet i instrumentet skickar ut en liten ström genom mätobjektet som då räknas om till ett motståndsvärde, här kan det bil skillnad hur man kollar mätsladdarna… om man nu mäter på halvledare såsom generatorns dioder. Dör att nu inte producera ett långt inlägg så kan man läsa, om man vill och orkar, på Kjell & Companys webbplats. Här har man skrivit så pedagogiskt att varenda läskunnig och svensktalande chimpans kan förstå. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 774 Postad 57 minuter sedan (redigerade) 10 minuter sedan skrev Georg_Ohm: här kan det bil skillnad hur man kollar mätsladdarna… om man nu mäter på halvledare såsom generatorns dioder Det är därför man normalt inte mäter halvledare som dioder och transistorer med Ohmmätning utan med spänningsfallsmätningsområdet. Ofta visad med en diodsymbol på instrumentets inställningsratt. Finns inte detta område kan man möjligen konstatera kortslutning i en diod eller inte med resistansområdet, men det är som sagt inte tillförlitligt. Just för att dioden inte är en resistans. Klart det blir mystiska värden när man mäter något med "fel" mätmetod 😉. Redigerad 55 minuter sedan av IngemarE Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 5 026 Postad 43 minuter sedan 13 minuter sedan skrev IngemarE: Det är därför man normalt inte mäter halvledare som dioder och transistorer med Ohmmätning utan med spänningsfallsmätningsområdet. Ofta visad med en diodsymbol på instrumentets inställningsratt. Finns inte detta område kan man möjligen konstatera kortslutning i en diod eller inte med resistansområdet, men det är som sagt inte tillförlitligt. Just för att dioden inte är en resistans. Klart det blir mystiska värden när man mäter något med "fel" mätmetod 😉. Hmm, det är först nu på senare år som de billigare multimetrarna har den funktionen. Men det är riktigt, att det är lättare att använda den funktionen. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser