Gå till innehåll
onsdag 27 augusti 2025
miffy

Batterier laddas inte ordentligt av paneler

Rekommendera Poster

Hej,

Jag blir inte riktigt klok på min solpanelsladdning som inte verkar fungera som den ska, eller om jag missförstått något. 

Jag har en förbrukningsbank på 4x85ah (Jag har lämnat in batterierna på testning där alla låg inom spannet 70-85ah. ). Mina förbrukare på båten är kylskåp på max 40ah / dygn samt vattenpump och laddning av 7 telefoner.  

En solig dag som igår enligt exempelbild nedan så bulkladdades batterierna till kl 14, efter att sedan floatladdas till kl 17 för att sedan börja bulkladdas igen när solen gick ner. 

Det jag inte blir klok på varför spänningen är nere på 12.60 morgonen efter när de verkar ha laddats fullt dagen innan? Om de var fulla dagen innan verkar det märkligt att de det skulle förbrukats så pass mycket över bara en natt. Detta får mig att tro att batterierna inte lyckas ladda fullt på dagen av någon anledning.

Det som talar för det är att batterierna på pappret skulle vilja ladda mer än de ~300wh i bulk av vad de gjort. 

kan det vara ett batteri i banken som inte beter sig som det ska ? 

Skickar med en bild på victron inställningar jag har.  

IMG_1064.png

IMG_1063.png

IMG_1065.png

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Spänningen säger (nästan) ingenting om batteriernas laddstatus. 
Det skulle kunna vara så att på morgonen går kylskåpet och sänker spänningen på batterierna och 12,6 V är absolut inte fel som lägsta spänning på ok laddade batterier.
Vad är det för batterier du har?

Har du någon batterimonitor?

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är GEL batterier. Exide ES950. 

Nej ingen övervakare tyvärr, gissar du menar en shunt?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

@ChristerN hann före, men jag säger ungefär samma sak.

Spänningen på ett bly/syrabatteri kan säga en hel del om laddstatusen, men bara om det stått i vila (ingen laddning/urladdning) en längre tid. Typiskt minst ett dygn.

Tycker som sagt inte det är något fel alls:

• Dina 12,6V på morgonen är ju helt ok. Detta är väl efter en natt med förbrukare (som då tagit 8-10%).
  • Redan en väldigt liten last påverkar batterispänningen, och inga bra slutsatser kan dras om laddtillståndet om batteriet är inkopplat och något kan vara/har varit påslaget
  • En återladdning under dagen på 580Wh motsvarar ungefär 580/13=45Ah, 300Wh=23Ah.
  • Du har ett kylskåp som förbrukar upp till 40Ah/dygn samt laddning av sju telefoner (ofta på natten, eller hur ?). Så det går ju i bästa fall precis jämnt upp.
  • Att ladda i det sista, dvs fulladda blybatterier, tar lång tid, upp till ett dygn eller så. Skulle gissa att batterierna snarare är laddade till 85-90% när kvällen kommer.
  • En batterimonitor/tankmätare för batterier är det säkraste för att hålla koll på just batteriernas laddstatus. Solpanelsregulatorn vet ju inte vart strömmen går (förbrukare/batterier), och därför är generellt olika smarta laddmoder ganska irrelevanta på laddare som inte enbart är kopplade till ett batteri. I synnerhet på en solpanelsregulator, där inenergin oftast är begränsande. En strömförbrukare kan ju missuppfattas som att det är batteriet som drar mycket laddström och laddaren/regulatorn byter då felaktigt laddmode.

EDIT: Ett batteriövervakningsinstrument använder mycket riktigt en strömshunt för att mäta ström in/ut ur förbrukarbanken. Men shunten är egentligen bara ett mätmotstånd (för att ge ett spänningsfall proportionellt mot strömmen som kan mätas), den måste sedan vara kopplad till ett instrument med algoritmer för batteriets kemi.

Så förutom shunten behöver du ett batteriövervakningsinstrument (eller något med den funktionen inbyggd) att koppla shunten till.

Redigerad av IngemarE
  • Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Den här tabellen (från Baatplassen.no) är rätt bra för att förstå ungefär hur fulladdat ett batteri är.

Fullt batteri efter ett dygns vila, 12,8 V.

Fullt nyligen använt batteri (eller med liten pågående urladdning), 12,5 V.

Fullt batteri med 5 A förbrukning (en kyl och lite till), 12,4 V.

Fult battwri med ganska stor urladdning (för att vara på en båt), 12,2 V.

17547286741628897410237816046149.png.83528787a655a8b62f7841fdcfd38874.png

Om man inte har mätning av förbrukning och laddning (eller som jag, inte vill ha en pryl till) så kan man ganska lätt lära sig ungefär hur just den egna batteribanken funkar.

Jag vet tex. att 12,4 V på natten när kylkompressorn går är bra laddning, fast just nu håller jag på att lära om eftersom vi har en ny batteribank. Vi får se hur det går.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack så mycket för alla insiktsfulla kommentarer! Verkar som allt antagligen är i sin ordning dvs. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
24 minuter sedan skrev miffy:

Tack så mycket för alla insiktsfulla kommentarer! Verkar som allt antagligen är i sin ordning dvs. 

Gör som så (om su nu inte vill investera i en ”batteritankmätare”) att du köper dig en billig tångamperemeter som kan mäta likström (alla kan inte det). Så fattar du med instrumentets käftar över pluskabeln från panelerna och så kan du se hur stor ström som passerar, likadant på pluskabeln mellan regulatorn och batteribanken, borde bli ungefär detsamma. Tänk på att fulladdade batterier nästan inte alls tar emot någon ström, medan urladdde batterier kav vara rätt så hungriga.

Den enkla tångamperemetern är även en multimeter som kan mäta spänning, motstånd och ibland även temperatur och andra saker, väldigt användbar ombord när man felsöker i elsystemet (eller i motorns kylsystem).

Det bästa är nog ändå att ha en ”batteritankmätare” batterimonitor eller vad dom nu kan tänkas heta.

Jag gillar NASAs instrument, men det finns andra. Här ser du att min batteribank är nästan fulladdad, och och att går in 3,1 ampere precis då solen tittade fram.

image.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Ett annat instrument som inte är direkt nödvändigt, men hade svarat på din fråga, är den displayen man kan koppla till dom vanligaste regulatorerna, brukar heta M50.

Här visas det att mina parallellkopplade paneler ger 15,8 volt och 3,8 ampere. Batterispänningen är 13,9 volt och batteribanken tar emot 4,9 ampere, skillnaden borde kunna kontrollräknas med ohms lag, minus förluster. Till höger visas det att lastutgången är aktiverad, den ger 13,8 volt, men ingen ström passerar eftersom ingenting är anslutet dit.

Symbolerna i mitten skall visa att batteriet är fulladdat och mår bra…. Tja det vet ju inte detta instrumentet någonting om egentligen, så dom symbolerna skall man lita på.

image.jpg

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Tja det vet ju inte detta instrumentet någonting om egentligen, så dom symbolerna skall man lita på.

Skall man INTE lita på tror jag avses 🤔

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...