Gå till innehåll
lördag 09 augusti 2025
Cheiron

Mercury F50 ELPT helt ny - tilten uppåt går på automatiskt när båten står parkerad

Rekommendera Poster

Har en nyinköpt begagnad Terhi 475 BR där det sitter en splitter ny Mercury F50 ELPT monterad. Vi parkerade båten vid brygga igår men när vi kom tillbaka idag så stod tilten och jobbade uppåt, det lät ganska mycket. Kan ha stått så länge och dragit ur batteriet, så nu startar inte motorn.  Sänker man motorn ner i vattnet så kan den automatiskt gå helt upp igen, men ibland stannar den kvar precis som det är nått glapp eller så. Inget ligger emot reglaget för höj/sänk utan den verkar  försöka höja den och står så hela tiden, troligen har den stått och tuggat på det viset många timmar, vi lämnade den igår samma tid och vi hörde rykten att vår båt stod och lät konstigt och var nu på väg ut men kan alltså inte starta motorn.

Jag måste väl lämna in båten, vilket är jobbigt då vi behöver den för att ta oss ut till sommarställe på ö. Men om någon stött på detta problem att tilten slår på utan att man rör reglaget så är jag tacksam för tips. Motorn är som sagt helt ny, den som sålde den till oss hade fått gamla motorn stulen så det är anledningen att en ny motor sitter på några år gammal båt.  

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Det första du skall göra är att kontakta en auktoriserad Mercury återförsäljare/verkstad för att boka en tid för garantiåtgärd.

Ta ett foto av motorns typskylt och skriv upp detta så du har tillgång till modellbeteckning och serienummer när du ringer verkstaden.

Rör helst inget på motorn gällande elsystemet själv som kan orsaka följdskador orsakade av dig för då gäller inte garantin längre.

Fick du med all dokumentation för motorn vid båtköpet, som garantibevis, kopia av PDI mm?

Om du måste använda båten, sätt batteriet på laddning, Om batteriet sitter kvar i båten medan det laddas, så lossa batterikablarna först.

Stäng av huvudströmbrytaren så fort ni kommer i hamn.

Finns ingen huvudströmbrytare, lossa batterikablarna från batteriet.

Arbetar Powertrim & Tilt konstant när tändningen är tillslagen eller räcker det med att huvudströmbrytaren/batteriet är anslutet?

Har du provat att trycka på Powertrim & Tilt (PTT) knappen som sitter på motorn?

Kör den upp och ner några gånger och se om det hjälper.

Lyft av toppkåpan och följ kablarna från PTT knappen på motorn tills du ser ett kontaktstycke, dela detta och kolla om det slutar. Då är det knappen på motorn som är kortsluten och det går att använda motorn utan den.

Se bara till att kablarna inte kommer i kontakt med jord när de är lösa under kåpan.

Mvh

Pär

Redigerad av Mercury_44XS
  • Tack 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för svar och goda råd! Jag monterade nytt batteri idag och lyckades tilta ner propellern i vattnet så jag kunde köra ut båten till ön. Jag använde endast PTT på motorn, jag är rädd för att använda den motsvarande på gasreglaget. Jag stängde av huvudströmbrytaren direkt när jag kom ut till ön. 

Det som hänt är alltså att tilten jobbar konstant enbart när huvudströmbrytare är på (och batteri anslutet). Så det lutar åt ett glapp någonstans eftersom felet verkar uppkomma spontant efter ett tag, när vi gick från båten senast så var tilten still men när vi kom tillbaka ett dygn senare så stod den och arbetade (och batteriet så urladdat så motorn inte startade som jag beskrev tidigare). Tydligen har den uppträtt på samma sätt dagen innan den beskrivna incidenten, då avslutades det hela genom att använda tilt-reglaget neråt lite på gasreglaget. Så alltså har det hänt två gånger, bägge gångerna när båten legat obevakad vid brygga. 

Har inte testat att lyfta av kåpan och koppla ur kontaktstycket enligt beskrivningen, och eftersom jag just använder motorns PTT för tillfället (inte så praktiskt men det var ett test nu). 

Det blir väl att lämna in den, men lite jobbigt att trimmen funkar ibland (som idag) men verkar kunna löpa amok när den ligger i hamn. Nu kan jag ju förhindra detta genom att stänga av huvudströmbrytaren. Riktigt jobbigt blir det ju om den börjar automat-tilta upp under gång, men det har inte hänt ännu. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...