anuba 485 Postad 4 Augusti Jag har börjat bli tröttna på att få in långa sjögräs i toaletten. I år har det inträffat två gångar att spolpumpen korkar igen av sjögräs och maneter. Pumpen hänger sig fullständigt vid ett mycket olämpligt tillfälle och jag har varit tvungen att skruva loss ingående slangen och dra ut det som har proppat igen. Hittills har jag inte behövt ta isär pumpen. Jag kan ju se risken att sjögräs kan ta sig igenom vattenpumpen en lägga sig inne i toaringen och sedan ge ifrån sig en härlig odör. Problemet uppstår oftast när jag ligger långsides mot ett berg med toapumpintaget mot land. Jag funderar på att förbygga problem genom att förse toapumpen med en sjövattenfilter. Då kan man se att något kommer in och det blir kanske enklare att rensa. Är det någon som har testat detta? Jag har tittat på några olika alternativ. Biltemas filter för vattenpumpar, https://www.biltema.se/fritid/tradgard/tradgardspumpar/vattenfilter-1-2000023583?utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_campaign=p-shopping-LIA-mid&gad_source=1&gad_campaignid=1603792037&gbraid=0AAAAADowiYgGH45X-UMGZUmL6kuMEdlo5&gclid=Cj0KCQjwtMHEBhC-ARIsABua5iQVfkxKCc10CDbqFWRDJeZb0quXPLo9xzHvWSzfc9DUCmmDCthMcOwaAqZmEALw_wcB Ett vanligt vattenfilter till tryckvattnet, https://www.watski.se/vattenfilter-in-line-med-fin-rf-sil-12mm-gnga-11jLc?artnr=204831&srsltid=AfmBOoq7hR9oN3MyqO8ucBa3nI6b0sYo20Vl1BVMvLBo-ABuKqqc2TZ8rbM Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
trewq 593 Postad 4 Augusti Efter att ha fått plastpåsar och sjöväxter i kylvattenintaget har jag plastat fast en liten bit sånt här utanpå. Därefter aldrig problem. https://www.biltema.se/fritid/tradgard/plantering/spaljeer-och-vaxtstod/gnagskydd-100-cm-2000039825 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 798 Postad 4 Augusti Har sedan många år ett filter liknande din bild för "tryckvatten" för allt "spolvatten" som tas utifrån från sjön (samt även filter/sil för motorkylvattnet 😉). De typerna du visar fungerar nog helt ok, med fördelen att de är lätta att rensa och att man ser om de är fulla med skräp. Men allt i silväg kommer nog fungera, bara det är finmaskigt nog. 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 5 041 Postad 4 Augusti Japp, det är en av mina patentlösningar. Billigt och fungerar bra, jag har en sådan som i den nedre bilden. Observera att den finns i två olika dimensioner, köp rätt! Det var främst ”Malacos kolasnören” den där bruna trådalgen som emigrerade in i min toalett där den kunde trassla in sig ordentligt. Förvisso trasslar den in sig i denna silen också, men den är ju lätt att rensa. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
anuba 485 Postad 4 Augusti Tack för råden. Då låter inte så tokigt att sätt ett missprydande filter. Bara sätta upp på attgöra till nästa år. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 5 041 Postad 5 Augusti 10 timmar sedan skrev anuba: Tack för råden. Då låter inte så tokigt att sätt ett missprydande filter. Bara sätta upp på attgöra till nästa år. Sedan brukar ju fenomenet uppkomma om man ligger förtöjd på grunt vatten. Men det skall ju inte hindra att man använder toan. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
anuba 485 Postad 5 Augusti 55 minuter sedan skrev Georg_Ohm: Sedan brukar ju fenomenet uppkomma om man ligger förtöjd på grunt vatten. Men det skall ju inte hindra att man använder toan. Problemet har väl ökat sedan jag har börjat lägga mig långsides. Jag har insett att man kan slippa en del trängsel in naturhamnarna på det sättet. Sedan får jag också användning av min nya fenderplanka i ek. De säljer sådana i Bauhaus. Den borde också fungera som landgång. . 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser