Gå till innehåll
torsdag 21 augusti 2025
WilhelmK

Svårt att få i backen OMC Cobra 1988.

Rekommendera Poster

Hej,

Jag köpte nyligen en båt som jag visste hade lite skavanker. Två av dessa är styrningen och växlingen. Ratten är otroligt trög och det låter mycket när jag vrider på ratten. Jag tänker att jag ska försöka smörja styrvajern, om det inte funkar byter jag den helt.

 

Vart kan man köpa nya?

Hur vet jag vilken jag ska ha?

 

Problemet med växlingen visade sig aldrig när jag provkörde båten hos säljaren, men han berättade att det kan vara svårt att få i backen. De få gånger jag har haft den i sjön har jag inte lyckats fått i backen en enda gång. När jag drar gasreglaget bakåt varvar motorn, men i friläge. Gasreglaget går också trögt, men inte i friläge. Då rör den sig lätt. Framåt funkar bra (men det reglaget rör sig trögt). Jag har forskat lite i detta på internet men jag tänker att jag kan lika gärna fråga här också.

 

Kan det bero på att någon av vajrarna behöver en justering?

Eller ska jag satsa på ny vajer direkt?

Vart kan man köpa och vilken ska jag ha? 

 

Tack på förhand

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

926397504_Skrmavbild2025-08-01kl_19.13_19.png.96be57469912e4f4f406f24b049d0353.png

Den gula pilen pekar på växlingskonsolen där växelvajern från reglaget överför rörelsen till en växelvajer som går vidare ner till drevet via en hävarm.

 

Koppla loss den övre växelvajern som kommer från reglaget och växla mellan Fram–Neutral–Back med hävarmen. Gör endast detta när du ligger väl förtöjd på bryggplats och båten får absolut inte röra sig eller kunna slita sig. Det går även bra att göra detta på land under förutsättning att motorn får kylvatten.

 

Går det att växla då så är den övre vajern feljusterad eller är reglaget slitet.

 

Om det behövs justeras så lägg drevet i neutral och justera sedan in det främre fästet på vajern från reglaget så att den passar lätt.

 

Du har reglagekablar av typen 33C.

 

Kolla styrväxeln under panelen, jag tror du har Teleflex kuggstångsstyrväxel.

Annars ta en bild.

Har du hjälpservo?

 

//Pär

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 timmar sedan skrev Mercury_44XS:

926397504_Skrmavbild2025-08-01kl_19.13_19.png.96be57469912e4f4f406f24b049d0353.png

Den gula pilen pekar på växlingskonsolen där växelvajern från reglaget överför rörelsen till en växelvajer som går vidare ner till drevet via en hävarm.

 

Koppla loss den övre växelvajern som kommer från reglaget och växla mellan Fram–Neutral–Back med hävarmen. Gör endast detta när du ligger väl förtöjd på bryggplats och båten får absolut inte röra sig eller kunna slita sig. Det går även bra att göra detta på land under förutsättning att motorn får kylvatten.

 

Går det att växla då så är den övre vajern feljusterad eller är reglaget slitet.

 

Om det behövs justeras så lägg drevet i neutral och justera sedan in det främre fästet på vajern från reglaget så att den passar lätt.

 

Du har reglagekablar av typen 33C.

 

Kolla styrväxeln under panelen, jag tror du har Teleflex kuggstångsstyrväxel.

Annars ta en bild.

Har du hjälpservo?

 

//Pär

Jag har båten på trailer nu. Jag försökte att justera det främre fästet igår, men jag är osäker på om det blev bättre. När jag lägger i backen på gasreglaget känns det annorlunda nu. Ungefär som att växeln hoppar i. Jag har inte starta motorn och kollat. Jag tänkte istället att jag kan ju känna på propellern om den är i växel eller inte. Men den rör sig inte fritt när den är i neutral.

 

Ska det vara så? Kan det också bero på feljustering eller slitage av vajer?

 

Är den denna jag ska ha?

https://www.moory.se/p/reglagekabel-gasvajer-vaxelvajer-seastar-33c-lite-duty-for-universal-standardinfastning-m5/

 

Ja, det är teleflex kuggstångstyrväxel. Jag har inga bilder på det nu men jag kan lägga in senare om jag hinner. Jag tror inte jag har hjälpservo. Det är jag ganska säker på.

Tack igen!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev WilhelmK:

Jag tänkte istället att jag kan ju känna på propellern om den är i växel eller inte. Men den rör sig inte fritt när den är i neutral.

Va, kan du inte snurra propellern i friläge?

 

Har du kollat oljan i drevet?

Öppna avtappningen längst ner och hoppas att det inte kommer vatten...

 

//Pär

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
59 minuter sedan skrev Mercury_44XS:

Va, kan du inte snurra propellern i friläge?

 

Har du kollat oljan i drevet?

Öppna avtappningen längst ner och hoppas att det inte kommer vatten...

 

//Pär

Nej, den är mer eller mindre stum. Jag har inte tagit i mycket, men hag tycker den borde snurra lättare i friläge.

 

Det har jag inte gjort. Kan kolla det imorgon. Jag förstår att vatten där inte alls är bra, men vad beror det på? Vart kommer det ifrån och varför har den blivit så?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vanligaste orsak till vatten i växelhus/drev är att packboxarna på propelleraxel, drivaxel och om det är drev så inkommande drivaxel.

Har det stått med vatten under en längre tid så är de flesta om inte alla lager rostskadade och måste bytas ut, dessutom måste man kolla resterande rörliga delar samt orsaken till läckaget.

 

Är det inte vatten i växelhuset så kan ett eller flera lager ha skurit, har för mig det sitter nållager på vissa ställen i OMC Cobra dreven.

 

//Pär

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
21 timmar sedan skrev Mercury_44XS:

Vanligaste orsak till vatten i växelhus/drev är att packboxarna på propelleraxel, drivaxel och om det är drev så inkommande drivaxel.

Har det stått med vatten under en längre tid så är de flesta om inte alla lager rostskadade och måste bytas ut, dessutom måste man kolla resterande rörliga delar samt orsaken till läckaget.

 

Är det inte vatten i växelhuset så kan ett eller flera lager ha skurit, har för mig det sitter nållager på vissa ställen i OMC Cobra dreven.

 

//Pär

Det verkar inte vara så farligt. Efter att jag justerade vajern kunde jag snurra på propellern för hand i friläge. Växlingen verkar också fungera. Har dock inte testat skarpt med motorn igång ännu men det ser lovande ut. 

 

Det enda som kvarstår nu är att få till stabilare tomgång och lättare styrning. Sen är den redo för nästa säsong.

2025-08-01 vid 19:23 skrev Mercury_44XS:

926397504_Skrmavbild2025-08-01kl_19.13_19.png.96be57469912e4f4f406f24b049d0353.png

Den gula pilen pekar på växlingskonsolen där växelvajern från reglaget överför rörelsen till en växelvajer som går vidare ner till drevet via en hävarm.

 

Koppla loss den övre växelvajern som kommer från reglaget och växla mellan Fram–Neutral–Back med hävarmen. Gör endast detta när du ligger väl förtöjd på bryggplats och båten får absolut inte röra sig eller kunna slita sig. Det går även bra att göra detta på land under förutsättning att motorn får kylvatten.

 

Går det att växla då så är den övre vajern feljusterad eller är reglaget slitet.

 

Om det behövs justeras så lägg drevet i neutral och justera sedan in det främre fästet på vajern från reglaget så att den passar lätt.

 

Du har reglagekablar av typen 33C.

 

Kolla styrväxeln under panelen, jag tror du har Teleflex kuggstångsstyrväxel.

Annars ta en bild.

Har du hjälpservo?

 

//Pär

Varför för båten inte röra sig när man gör detta?

Redigerad av WilhelmK

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om att ifall du inte får ur växel och man skulle få "panik", kan sluta illa...

 

Det är egentligen bara meningen att man skall låta motorn gå på tomgång medan man växlar men det kan sluta illa om båten är lös och någon få för sig att i panik gasa...

 

//Pär

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2025-08-03 vid 16:13 skrev Mercury_44XS:

Om att ifall du inte får ur växel och man skulle få "panik", kan sluta illa...

 

Det är egentligen bara meningen att man skall låta motorn gå på tomgång medan man växlar men det kan sluta illa om båten är lös och någon få för sig att i panik gasa...

 

//Pär

Aha, då är jag med

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är tillbaka på jobbet denna vecka efter semester så jag har inte haft lika mycket tid för båten tyvärr. Men jag undersökte vidare tidigare idag. Jag kopplade bort den övre vajern, som kommer från gasreglaget. När jag växlade med hävarmen fungerade inte växlingen som den skulle. Jag kanske lyckades få i backen en eller två gånger, men absolut inte vid alla försök. Jag antar att det bara är att byta den undre vajern för att kunna växla. 

 

Är denna vajer rätt?

https://www.moory.se/p/reglagekabel-gasvajer-vaxelvajer-seastar-33c-lite-duty-for-universal-standardinfastning-m5/

Är det någon som vet på rak arm vilken längd som gäller? Annars får jag ta ut den gamla vajern och mäta den.

 

Eller är det bättre att köpa ett kit?

https://www.ebay.com/itm/204659599335?_skw=omc+cobra+3.0+shift+cable&itmmeta=01K233TXEEJATC8S8DN2EA4463&hash=item2fa6a9a7e7:g:4QwAAOSwArll0c2W&itmprp=enc%3AAQAKAAAA8FkggFvd1GGDu0w3yXCmi1eZAiiRXH9hL72dW7VSxlW8izvlC2s%2BGeqvDPP2eN1LN%2FKx4EbU0PkTDWQwLxgLAzggRW3EMXtAdj7JxDrxU%2FEpuKzqYgJp9GCKC89A7sRexhjy25aSU0kfvwTfnDxLeYSr6xQd6rv7qHeX63sjlaD5EUlzi3zNpryM%2FWxkXnFEYjXHJU6uBxGnlcOduawo3oq1TGe7FeBY9E24lTshOLrEe4EOQ%2B2dY0oErUCa%2BYBM6dSEZP9GetvbQCv8sBsSZy5J0FHINPSjT1aNDXkhS6837B9FQekP%2FIkyOF24b6vvaA%3D%3D|tkp%3ABFBMrtfr45Bm

Är då detta något som passar?

 

Tips mottages tacksamt. Om någon vet direkt vilken vajer det ska vara får ni gärna dela med er.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Går det fortfarande inte att snurra propellern i neutral?
 

Har du kollat hur oljan ser ut i drevet?

 

Man kan inte bara gissa och tro att det är fel på någon av vajrarna, vad ska du byta nästa gång?

 

För det första, skaffa en verkstadshandbok.

Du klarar inte att reparera någonting utan en verkstadshandbok och du kan definitivt inte byta växelvajern till drevet utan verkstadshandbok.

 

Nedan en länk till en reservdelskatalog tillgänglig för alla:

https://www.marineengine.com/parts/omc-parts/omc-boat-parts.php?year=1988&hp=3.0&model=302AMRGDP

 

Börja med att köpa verkstadshandbok:

https://www.marinshopen.se/product/bok-omc-85-98/sie1803404

 

Finns säkert hos fler men det är denna du ska ha.

Sen kan du med hjälp av sprängskisserna i reservdelskatologen lära dig hur din motor och drev fungerar.

 

//Pär

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När den är i neutral går det att snurra propellern. Problemet är att den inte alltid hoppar ur växeln när gasreglaget står rakt upp.

 

Felet sitter ju efter hävarmen. Att den undre vajern är felet känns logiskt tycker jag. Det verkar vara väldigt vanligt på dessa drev.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gå till reservdelskatalogen, välj "Transom Mount".

Nr 98 brukar vara sliten och den ingick inte i satsen vad jag kan se.

 

Gå vidare till "Lower Gearcase"

Här finns massor av delar som kan vara slitna.

Kan nämna några: 7, 13, 14, 15, 42 och 47 men köp inte dessa delar utan att de verkligen behövs.

 

Vi som arbetar (eller har arbetat) yrkesmässigt med båtmotorer tar först reda på vad som är fel, sedan beställer vi de delar vi inte har på hyllan och byter allt dåligt på en och samma gång. Finns säkert någon som är s.k. "komponentbytare" som chansar vilt och byter först den delen, nähä det var inte den då går jag på nästa. De blir inte speciellt långvariga i branschen, dels tar det för lång tid att hålla på att "kill-/gubbgissa" vad som kan vara fel sen blir det jävligt dyrt i slutänden och en kund som får en faktura på en massa delar som bytts helt i onödan blir inte glada och kommer aldrig mer tillbaka.

 

Samma måste ju gälla om det är ens egen båt man skruvar med, varför chansa hej vilt på att det är nog den delen för det sa AI eller chat nånting🤔 Det blir ju bara asapissadyrt i slutändan.

 

Visst kan man byta den undre växelvajern när man ändå är där och rotar men kolla upp vad felet är innan ni beställer del efter del efter del...

 

Växelvajern du länkat till tidigare är en "Kinakopia" som är en kopia av en kopia, de anger ett Sierra reservdelsnummer men delen är inte Sierra det står lite dolt att den ersätter Sierra 18-2245.

Falsk marknadsföring så det stänker om det. Visst kan det vara lockande med ett lågt pris (ca 650 SEK) plus ev. fraktkostnader när Sierra som är en mycket bra eftermarknadsdel kostar nästan 4 gånger så mycket men man får vad man betalar för och kvaliteten på "Kinakopiorna" är ljusår ifrån eftermarknadsdelarna.

 

Byter du den undre växelvajern skall den även justeras in och det klara man inte utan verkstadshandbok.

 

OMCs Cobra drev är rent sjujävliga att skruva med (föregångaren ännu värre), allt är ett enda HPDUPA av delar från utombordare som anpassats till ett drev som var felkonstruerat redan på ritbordet.

 

Har du kollat hur oljan ser ut i drevet? Om inte gör det först...

 

//Pär

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sådana där teleflexstyrningar kan eventuellt vara renoveringsbara.

Men ibland är själva rattväxeln så in i helskotta glappig eller korroderad att den inte är räddningsbar.

Sedan bör du ju kolla var trögheten finns, i själva styrningen eller i drevet.

Styrkabeln är ju mer eller mindre en förbrukningsvara, och bör ju bytas när det börjar gå trögt, vissa modeller kan man rappa ur ur höljet och tvätta rena för att sedan fettas in igen, men för det mesta är dom helt inkapslade och förseglade. Underhållsfria, det vill säga omöjliga att underhålla.

Det är ju säkerhetsgrejer, inget att snåla på, lika bra att byta ut. Om nu inte den mekaniska trögheten finns i drevets styrning.

Hydrauliska styrningar är mycket bättre, men kostar en hel del.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om inte shift interruptor brytaren funkar som den ska blir det svårt att få ur växlarna .

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För några år sedan hade jag ett OMC drev, då hette det att det skall sitta en röd växelvajer mellan motor och drev för bästa växelfunktion.

Det hade jag, tidigare ägare hade bytt till detta då växlarna hade ramlat ur med den ordinarie originalvajern monterad.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2025-08-11 vid 09:47 skrev Mariner400:

Om inte shift interruptor brytaren funkar som den ska blir det svårt att få ur växlarna .

De har jag testat och dom verkar fungera som dom ska

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2025-08-09 vid 18:16 skrev Georg_Ohm:

Sådana där teleflexstyrningar kan eventuellt vara renoveringsbara.

Men ibland är själva rattväxeln så in i helskotta glappig eller korroderad att den inte är räddningsbar.

Sedan bör du ju kolla var trögheten finns, i själva styrningen eller i drevet.

Styrkabeln är ju mer eller mindre en förbrukningsvara, och bör ju bytas när det börjar gå trögt, vissa modeller kan man rappa ur ur höljet och tvätta rena för att sedan fettas in igen, men för det mesta är dom helt inkapslade och förseglade. Underhållsfria, det vill säga omöjliga att underhålla.

Det är ju säkerhetsgrejer, inget att snåla på, lika bra att byta ut. Om nu inte den mekaniska trögheten finns i drevets styrning.

Hydrauliska styrningar är mycket bättre, men kostar en hel del.

Det knakar och gnisslar längs hela vajern när man vrider på ratten så den har nog gjort sitt haha. Men jag borde ju kolla så att drevet går lätt att svänga i vilket fall. Om det går trögt där också löser inte en ny vajer hela problemet.

 

Jag ska undersöka om det går att tvätta och fetta in den igen. Tack för tipset!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2025-08-09 vid 16:41 skrev Mercury_44XS:

Gå till reservdelskatalogen, välj "Transom Mount".

Nr 98 brukar vara sliten och den ingick inte i satsen vad jag kan se.

 

Gå vidare till "Lower Gearcase"

Här finns massor av delar som kan vara slitna.

Kan nämna några: 7, 13, 14, 15, 42 och 47 men köp inte dessa delar utan att de verkligen behövs.

 

Vi som arbetar (eller har arbetat) yrkesmässigt med båtmotorer tar först reda på vad som är fel, sedan beställer vi de delar vi inte har på hyllan och byter allt dåligt på en och samma gång. Finns säkert någon som är s.k. "komponentbytare" som chansar vilt och byter först den delen, nähä det var inte den då går jag på nästa. De blir inte speciellt långvariga i branschen, dels tar det för lång tid att hålla på att "kill-/gubbgissa" vad som kan vara fel sen blir det jävligt dyrt i slutänden och en kund som får en faktura på en massa delar som bytts helt i onödan blir inte glada och kommer aldrig mer tillbaka.

 

Samma måste ju gälla om det är ens egen båt man skruvar med, varför chansa hej vilt på att det är nog den delen för det sa AI eller chat nånting🤔 Det blir ju bara asapissadyrt i slutändan.

 

Visst kan man byta den undre växelvajern när man ändå är där och rotar men kolla upp vad felet är innan ni beställer del efter del efter del...

 

Växelvajern du länkat till tidigare är en "Kinakopia" som är en kopia av en kopia, de anger ett Sierra reservdelsnummer men delen är inte Sierra det står lite dolt att den ersätter Sierra 18-2245.

Falsk marknadsföring så det stänker om det. Visst kan det vara lockande med ett lågt pris (ca 650 SEK) plus ev. fraktkostnader när Sierra som är en mycket bra eftermarknadsdel kostar nästan 4 gånger så mycket men man får vad man betalar för och kvaliteten på "Kinakopiorna" är ljusår ifrån eftermarknadsdelarna.

 

Byter du den undre växelvajern skall den även justeras in och det klara man inte utan verkstadshandbok.

 

OMCs Cobra drev är rent sjujävliga att skruva med (föregångaren ännu värre), allt är ett enda HPDUPA av delar från utombordare som anpassats till ett drev som var felkonstruerat redan på ritbordet.

 

Har du kollat hur oljan ser ut i drevet? Om inte gör det först...

 

//Pär

Jag funderar på att beställa verktyg för att justera in den kabeln jag har nu, den kan ju vara feljusterad. Och om jag måste köpa ny så måste jag ju ha dem i vilket fall. Det verkar inte vara överdrivet komplicerat. Men det är ju lätt att säga innan man försökt själv:)

 

Nej, jag har inte kollat oljan. Men jag tänkte byta den nu framöver och då ser jag ju. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev WilhelmK:

Jag funderar på att beställa verktyg för att justera in den kabeln jag har nu, den kan ju vara feljusterad. Och om jag måste köpa ny så måste jag ju ha dem i vilket fall. Det verkar inte vara överdrivet komplicerat. Men det är ju lätt att säga innan man försökt själv:)

 

Nej, jag har inte kollat oljan. Men jag tänkte byta den nu framöver och då ser jag ju. 

Du kan ju leta och se efter om det sitter någon, några fettnipplar någonstans vid drevet på båtens insida, och isåfall trycka in fett där.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...