Gå till innehåll
onsdag 10 juni 2026
MrToveberg

Johnson 60 HK 80-tal "gungar"

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Vår Johnson 60 HK VRO "gungar" 5-10 cm fram och tillbaka när vi står stilla. 

Någon som kan hjälpa till med vad felet kan vara?

Redigerad av MrToveberg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
54 minuter sedan skrev MrToveberg:

Vår Johnson 60 HK VRO "gungar" 5-10 cm fram och tillbaka när vi står stilla. 

Absolut inte min avdelning, men du kommer nog inte få så många svar om du inte förklarar bättre, "står stilla"? Är det när du inte rör dig i båten eller när ni förtöjt? Kan du filma och lägga upp en video? Kanske berätta något om hur länge problemet funnits, Är det när motorn är upphissad eller nedsänkt? Tja, försök med en bättre formulerad fråga helt enkelt och välkommen hit till MG. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Hej

Lite vag beskrivning av symptom men jag har mina aningar vad du syftar på och 5—10 cm låter mycket.

På 1970- och 1980-talet fanns det 2-cylindriga 50/60 hk motorer med stor cylindervolym (750—800 cc) som hade en mycket ryckig/orolig gång på låga varvtal som blev värre om förgasare var dåligt justerade eller skitiga. Det har även hänt att de övre fästena mellan motor/rigg och upphängning har släppt och då rör det på sig rejält.

Återkom med en mer utförlig beskrivning av felet/problemet och filma gärna hur motorn rör sig.

Ange helst motorns fullständiga modellbeteckning och typ samt serienummer, ta helst ett foto av typskylten så det går att läsa vad som står där. Detta underlättar för oss andra medlemmar på MG att hjälpa dig och ge så korrekta svar som möjligt.

Mvh

Pär

Redigerad av Mercury_44XS

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...