Bamse8 7 Postad 29 Juli Brukar ankra upp i lungna vikar för natten men denna natt tog vinden i och ankarlina var spänd som en fiolsträng. Eftersom mitt sätt att ankra utan att göra fast linan runt en pollare men låta ankarspelets trissa hålla båten på plats blev detta en form av läropeng för mig. Ankarlinan plattades till i en trekantig form i ankarspelets trissor och när det var dax att köra inn linan slirade det bara utan effekt. Tydligen plattas blyet till av trissornas spännkraft, jag har ingen annan förklaring. Det blev att hala inn linan för hand och köpa en ny lina. Alltså: Släpp ut lina i vanlig ordning och när ankaret bitar surra linan kring en pollare, låt ej ankarspelet hålla båten på plats. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pirayan 41 Postad 29 Juli JAg körde inte blyad lina men hade samma problem. Jag löste det med att kasta ut spelet och montera in bandankarspel istället. Från strul nästan varje gång med frifall och upptagning till att det aldrig felade. Kunde börja lita på det till 99,9% (helt säker får man inte vara) 😄 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 659 Postad 30 Juli 12 timmar sedan skrev Bamse8: Brukar ankra upp i lungna vikar för natten men denna natt tog vinden i och ankarlina var spänd som en fiolsträng. Eftersom mitt sätt att ankra utan att göra fast linan runt en pollare men låta ankarspelets trissa hålla båten på plats blev detta en form av läropeng för mig. Ankarlinan plattades till i en trekantig form i ankarspelets trissor och när det var dax att köra inn linan slirade det bara utan effekt. Tydligen plattas blyet till av trissornas spännkraft, jag har ingen annan förklaring. Det blev att hala inn linan för hand och köpa en ny lina. Alltså: Släpp ut lina i vanlig ordning och när ankaret bitar surra linan kring en pollare, låt ej ankarspelet hålla båten på plats. Min erfarenhet är att linan kan deformeras oavsett om man låter belastningen gå genom trissorna i ankarspelet eller om man lägger linan runt en knap. Linan brukar återta sin form antingen när den ligger i ankarboxen eller när den sträckes. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bamse8 7 Postad 30 Juli Nja linan är deformerat på flera ställen och den har då ej återtagit sin runda form. Kan det ha att göra med att bly är en ganska mjuk metall och därför lättare kan deformeras av utifrån kommande krafter? Bara en gissning naturligvis. Sen finns det väl även skildnad på lina o lina mht kvalitet o pris kan jag tänka mig? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 447 Postad 30 Juli Bly är väldigt mjukt, och det deformeras lätt plastiskt, dvs det återtar inte formen (elastiskt). Bly är bly. En dyrare lina lär inte vara bättre på just det. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 5 049 Postad 30 Juli 11 timmar sedan skrev ChristerN: Min erfarenhet är att linan kan deformeras oavsett om man låter belastningen gå genom trissorna i ankarspelet eller om man lägger linan runt en knap. Linan brukar återta sin form antingen när den ligger i ankarboxen eller när den sträckes. 10 timmar sedan skrev raol: Bly är väldigt mjukt, och det deformeras lätt plastiskt, dvs det återtar inte formen (elastiskt). Bly är bly. En dyrare lina lär inte vara bättre på just det. 23 timmar sedan skrev Bamse8: Brukar ankra upp i lungna vikar för natten men denna natt tog vinden i och ankarlina var spänd som en fiolsträng. Eftersom mitt sätt att ankra utan att göra fast linan runt en pollare men låta ankarspelets trissa hålla båten på plats blev detta en form av läropeng för mig. Ankarlinan plattades till i en trekantig form i ankarspelets trissor och när det var dax att köra inn linan slirade det bara utan effekt. Tydligen plattas blyet till av trissornas spännkraft, jag har ingen annan förklaring. Det blev att hala inn linan för hand och köpa en ny lina. Alltså: Släpp ut lina i vanlig ordning och när ankaret bitar surra linan kring en pollare, låt ej ankarspelet hålla båten på plats. Blyad lina som är deformerad kan eventuellt fixas till, jag såg en gång en två killar som drog en sådan deformerd lina runt en sådan där pollare av granit, dom sade att det blev bra… tja jag kollade inte men det kändes som om inte det skulle funka… Bandankarspel är väldigt bra, men det kan ju vara väldigt svårt att få till en kätting dom sista metrarna innan ankaret. Oavsett bandankarspel eller traditionella ankarspel, så skall man inte låta ankarspelet ta upp krafterna vid förtöjning, linan skall ovillkorligen slås om en knap eller pollare ombord. Om man bara har kätting finns det en speciell krok som man sätter i en länk och förtöjer den i knapen eller pollaren. Varken ankarspelets mekaniska komponenter eller akterspegeln eller badbryggan är i allmänhet inte konstruerade för att ta upp dom krafterna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 659 Postad 30 Juli 11 timmar sedan skrev raol: Bly är väldigt mjukt, och det deformeras lätt plastiskt, dvs det återtar inte formen (elastiskt). Bly är bly. En dyrare lina lär inte vara bättre på just det. Jag tror (obs!) att det inte är så mycket bly i blyade ankarlinor. Kapade en sådan en gång och det var små trådar av bly i kärnan på den (Engbo orginal). Att så små trådar deformeras tror jag inte på. Gissar istället att det är övriga delar av linan (polyster?) som deformerats och det borde gå att klämma till om det inte återtar sin form automagiskt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 447 Postad 30 Juli Jag har 50 m blyad lina, och jag skulle tro att den väger 400-500 g/m. Satans tung att bära runt på. Inte använt den till ankring än. Men jag skulle tro att den har blystycken på snöre inuti. Inte min bild, men detta är vad jag tippar är inne i den. Köpt begagnad och den verkar vara lite äldre modell. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 5 049 Postad 31 Juli 16 timmar sedan skrev raol: Jag har 50 m blyad lina, och jag skulle tro att den väger 400-500 g/m. Satans tung att bära runt på. Inte använt den till ankring än. Men jag skulle tro att den har blystycken på snöre inuti. Inte min bild, men detta är vad jag tippar är inne i den. Köpt begagnad och den verkar vara lite äldre modell. Jag brukar ju relatera till en en ingift släkting, som inte bara har en tumme, utan fem tummar mitt i näven. Ok, alla kan ju få sin ankarlina i (duo-) propellern det är lätt gjort, men sällan två gånger samma dag i samma naturhamnsvik. Med en tandad brödkniv och en avbitartång hade man skurit och klippt av linan och rensat propellrarna, och det var inte lätt för den hade kilat fast sig mellan inre och yttre propellern.* Med återstoden av linan knopad i ankaret lyckades vederbörande backa på den igen och upprepa misstaget… Ja den linan såg precis ut som på bilden här ovanför, när jag tog emot hen i hemmahamnen. Men det kanske finns blyade ankarlinor från olika tillverkare med olika ”innehållsförteckningar”. * Så ett tips för er med drev i allmänhet och med drev och duopropeller i synnerhet: Ha alltid propellerverktyget med ombord, om man får en lina eller värre en kätting snodd mellan propellrarna räcker det med att skruva loss konan några varv, och dra den yttersta propellern bakåt någon centimeter eller mer, så det blir litet mellanrum, då går det lättare att få ur inkilade linor. Ja detta gäller Volvo Penta, jag vet inte hur det ser ut på andra tillverkares drev. Litet dolt i ursprungsfrågan kom ju det faktumet att ankarspelets kabular (eller vad nu linhjulet heter) inte fick grepp om den tillplattade linan. Så ock för mig. Jag hade en gammal blyad lina där kabularen bara slirade, och likadant för hen med fem tummar mitt i handen, då kom faktiskt hen på att man kunde vända på linan, alltså få ”båtändan” närmast ankaret och ”ankarändan” närmast båten. Det fungerade bra i några år tills den yttersta delen återigen hade blivit sliten, jag hade ett tag en vanlig treslagen lina + kätting, men det funkade dåligt, slirade. ”Hen” köpte först en ny lina, sedan en ny båt… Jag tröttnade, och för att förkorta en lång historia bytte jag till kätting hela vägen mellan ankare och ankarspel. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser